همه چیز در مورد قیمت کربنات سدیم

همه چیز در مورد قیمت کربنات سدیم

کربنات سدیم یک باز نسبتاً قوی و غیر فرار است که معمولاً به صورت یک هپتا هیدرات کریستالی دیده می شود. طعم قلیایی خنک کننده ای دارد و می توان آن را از خاکستر بسیاری از گیاهان استخراج کرد و به طور مصنوعی در مقادیر زیاد از نمک معمولی تولید می شود.

کربنات سدیم پودری سفید رنگ و غیر سمی با وزن مولکولی ۱۰۶٫۰۰ است و وزن مخصوص آن ۲٫۵۳ است. این ماده در آب محلول است و به راحتی با مولکول های آب برای تشکیل تعدادی اشکال کریستالی (مونوهیدرات، پراکسید، سود سال) ترکیب می شود. این ماده قدرت جذب آب بالایی دارد و باید در بسته بندی های ضد رطوبت به صورت فله یا کیسه های کوچک با چگالی های مختلف و سایر مشخصات نگهداری شود. قیمت کربنات سدیم به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.

انواع کربنات سدیم

اساساً سه گرید از کربنات سدیم تولید می شود که عبارتند از:

کربنات سدیم متراکم که یک ماده بی آب است.  یک ماده شیمیایی صنعتی مهم را تشکیل می دهد و به طور گسترده در ساخت محصولات مختلف استفاده می شود.

کربنات سدیم سبک که به طور گسترده ای به عنوان یک تنظیم کننده pH  ،عامل بافر در چندین فرآیند صنعتی استفاده می شود.

کربنات سدیم مخصوص شستشو (سودای شستشو)، که یک ماده بی آب است که از ترکیب کربنات سدیم سبک همراه با مولکول های اضافی آب تولید می شود و بیشتر در صابون ها و شوینده های شستشو برای بهبود خواص پاک کنندگی آنها استفاده می شود.

کاربردهای کربنات سدیم

این ترکیب به طور مصنوعی از نمک خوراکی از طریق فرآیند Solvay تولید می شود. فرآیند Solvay اساساً روشی برای تولید کربنات سدیم از کلرید سدیم با استفاده از آمونیاک بازیافتی است.

کربنات سدیم  کاربردهای متنوعی دارد که هر روز زندگی ما را تحت تأثیر قرار می دهد. تولید شیشه بزرگترین کاربرد کربنات سدیم است، خواه در تولید ظروف، عایق های فایبرگلاس یا شیشه های مسطح برای مسکن، ساختمان های تجاری و صنایع خودروسازی باشد. این ترکیب یکی از مواد اولیه برای صنایع شیمیایی است که عمدتاً برای چاپ رنگ، منسوجات شیشه ای، متالورژی و مواد شوینده مصنوعی و صنایع غذایی و نفت استفاده می شود.

این ماده یک باز نسبتا قوی است که می تواند برای حفظ شرایط قلیایی استفاده شود و همچنین در تولید شیشه و تاکسیدرمی برای حذف گوشت از استخوان ها استفاده می شود. همچنین می‌توان از آن به عنوان یک الکترولیت در شیمی استفاده کرد که بسیار برای این کار مناسب است زیرا برای آندها خورنده نیست.

علاوه بر این، کربنات سدیم را می توان به عنوان استانداردی برای تیتراسیون اسید-باز، عامل رسوب زدایی در بویلرها، عاملی برای اطمینان از اتصال مناسب رنگ و الیاف در رنگرزی لباس و به عنوان یک افزودنی غذایی به عنوان یک تنظیم کننده اسیدیته، عامل آنتی کیک، عامل افزایش دهنده یا تثبیت کننده استفاده کرد.

این ترکیب همچنین در خمیردندان ها به عنوان عامل کف کننده و افزایش موقت pH دهان استفاده می شود. علاوه بر اینکه برای تمیز کردن دندان و لباس استفاده می شود در پاک کننده های نقره نیز یافت می شود. برای آگاهی از قیمت کربنات سدیم می توانید به فروشگاه های مواد شیمیایی مراجعه کنید.

در شیمی می توان آن را برای تولید فسفات سدیم، سیلیکات سدیم، مواد شیمیایی کروم و مواد شیمیایی عکاسی استفاده کرد. همچنین در تولید جوش شیرین (ماده ای در صنعت نوشیدنی) استفاده می‌شود.

همچنین می ‌تواند به جای سود سوزآور به ‌عنوان یک جایگزین ارزان ‌تر برای تنظیم  pHوخنثی ‌سازی اسید، تولید مواد شیمیایی سدیم، خمیر کرافت و گوگردزدایی از گازهای دودکش استفاده شود.

این ترکیب یک شوینده ارزان قیمت و پرمصرف است، اما استفاده در آب سخت باعث تشکیل رسوب می شود. فسفات ها با کیلیت کردن کلسیم و منیزیم به نرم شدن آب کمک می کنند و در نتیجه عمل پاک کنندگی بهترانجام می شود و کاهش رسوبات معدنی را نیز تسهیل می کنند.

در دکل حفاری از آن برای از بین بردن بیشتر انواع آلودگی یون کلسیم در گل های آب شیرین و آب دریا استفاده می شود. برای رفع آلودگی سیمان نیز از آن استفاده می‌شود.

ایمنی و خطرات

استنشاق آن در هوا می تواند باعث مشکل در تنفس یا تنگی نفس ایجاد کند. این ماده سمی ممکن است گلو یا دستگاه تنفسی شما را ملتهب کند و ممکن است باعث مشکل در بلع، گرفتگی صدا یا خس خس سینه شود. بدون مداخله پزشکی مناسب، مشکلات تنفسی حتی می تواند موجب خفگی و مرگ شود. در سایت های فروش مواد شیمیایی می توانید قیمت کربنات سدیم را جستجو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.