آیا بوراکس همان جوش شیرین است ؟

آیا بوراکس همان جوش شیرین است ؟

بوراکس یک ماده شیمیایی رایج خانگی و تجاری است. بوراکس همچنین به نام‌های سدیم بورات، تترابورات سدیم یا تترابورات دی سدیم نیز شناخته می ‌شود. بوراکس در بسیاری از پاک کننده ها، بازدارنده های آتش و قارچ کش ها معمولا یافت می شود .رایج ترین شکل بوراکس دکاهیدرات بوراکس است که دارای ۴ اتم بور، ۱۷ اتم اکسیژن، ۲ اتم سدیم و ۲۰ اتم هیدروژن است. اگر می پرسید آیا بوراکس همان جوش شیرین است ؟ تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بوراکس عمدتا در محصولات لباسشویی و سایر محصولات تمیز کننده استفاده می شود. همچنین برای تهیه اسید بوریک از طریق واکنش با اسید هیدروکلریک یعنی HCl به کار برده می شود. این فرآیند اولین بار توسط ویلهلم هامبرگ مورد استفاده قرار گرفت. علاوه بر این، بوراکس در صنایع غذایی، شیمیایی و دارویی نیز کاربرد دارد. بوراکس با اسید هیدروکلریک واکنش می دهد و اسید بوریک تولید می کند. واکنش به شرح زیر است:

Na2B4O7 · ۱۰H2O + 2 HCl → ۴ B(OH) 3  + ۲ NaCl + 5H2O

منابع طبیعی بوراکس

بوراکس به طور طبیعی در رسوبات تبخیری که در اثر تبخیر مکرر دریاچه های فصلی تولید می شود، یافت می شود. بوراکس طبیعی با تبلور مجدد خالص می شود.  بوراکس را می توان از ترکیبات بور نیز سنتز کرد.

موارد استفاده بوراکس

  • به عنوان یک عنصر در محصولات لباسشویی و عوامل تمیز کننده
  • برای ساخت بافر
  • برای تشکیل کمپلکس با مواد مختلف دیگر
  • برای نرم شدن آب
  • برای استخراج طلا در معادن طلا در مقیاس کوچک.

جوش شیرین چیست؟

جوش شیرین یک ترکیب شیمیایی به نام بی کربنات سدیم است. در طبیعت، کریستالی است و به صورت پودری سفید و بی‌ بو به فروش می رسد که از آن برای پف کردن کیک‌ ها و کلوچه‌ ها و از بین بردن بوی یخچال‌ استفاده می‌ شود. جوش شیرین به دو دلیل اصلی به عنوان یک پاک کننده عمل می کند: اول، قلیایی بودن و دوم ساینده ملایم است. کاربردهای جوش شیرین  به شرح زیر است:

  • می‌توانیم از این ترکیب برای مصارف پخت و پز به ‌عنوان یک ماده خمیرکننده استفاده کنیم.
  • به عنوان کنترل آفات برای کشتن سوسک ها
  • می تواند باعث قلیایی شدن منابع آبی شود.
  • به عنوان یک ضد عفونی کننده ملایم مفید است.
  • برای خنثی سازی اسیدها و بازها کاربرد دارد.

تفاوت بوراکس و جوش شیرین

جوش شیرین برای اولین بار در سال ۱۸۴۶ به صورت تجاری ساخته شد و از آن زمان در بسیاری از کاربردهای مختلف از جمله پخت و پز، تمیز کردن و نگهداری استفاده شده است. بوراکس در سال ۱۸۸۱ در دره مرگ کشف شد و از سال ۱۹۸۱ با نام تجاری ۲۰ Mule Team فروخته شد. اکنون می توانید بگویید آیا بوراکس همان جوش شیرین است ؟ یا خیر.

بوراکس جوش شیرین نیست زیرا بوراکس از نظر ترکیب شیمیایی با جوش شیرین متفاوت است. بوراکس اصطلاحی است که دسته ای از ترکیبات شیمیایی را توصیف می کند که شامل بورات سدیم هیدراته و بی آب است که به صورت جامد سفید ظاهر می شود.

در حالی که جوش شیرین یک بی کربنات سدیم است که به صورت کریستال های سفید ظاهر می شود. بوراکس همچنین دارای pH 9.5 است، در مقایسه با pH جوش شیرین ۸٫ این باعث می شود بوراکس به طور قابل توجهی قلیایی تر از جوش شیرین باشد که آن را به یک ماده تمیزکننده کمی خشن تر اما مسلماً مؤثرتر تبدیل می کند که می تواند قارچ ها، کپک ها و باکتری ها را  به خوبی مهار کند.

شما می توانید با خیال راحت جوش شیرین مصرف کنید و در بسیاری از دستورالعمل های آشپزی این ماده به عنوان یک افزودنی غذایی به کار برده می شود، در حالی که بوراکس نباید خورده شود، استنشاق شود یا حتی در معرض پوست شما قرارگیرد. اما این دو محصول کاربردهای زیادی دارند. آنها هر دو نمک هستند و هر دو برای نظافت منزل در آشپزخانه و حمام مفید هستند.

البته بوراکس نیز برای کمک به شستن لباس ها و تمیز کردن سطوح استفاده می شود، زیرا آب را نیز به همان روش جوش شیرین  نرم می کند. با این حال، مولکول های موجود در بوراکس بسیار کمتر واکنشگر هستند، بنابراین آنها راحت تر در آب حل می شوند.  بوراکس و جوش شیرین هردو جایگزین های سازگار با محیط زیست برای محصولات پاک کننده تجاری هستند. بنابراین می توان گفت که بوراکس و جوش شیرین دو ماده متفاوت هستند که کاربردهای مشابه ای دارند. امیدواریم به پاسخ سوال آیا بوراکس همان جوش شیرین است ؟ رسیده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.