اسانس بهارنارنج چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

اسانس بهارنارنج چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

اسانس بهارنارنج یک اسانس گیاهی است که از شکوفه های درخت بهارنارنج به دست می آید و فواید بسیار زیادی برای سلامتی به همراه دارد. عطر بهارنارنج بسیار انرژی بخش است و از اسانس آن در رایحه درمانی بسیار استفاده می شود.

درخت بهارنارنج درخت شگفت انگیزی است که سرشار از ترکیبات طبیعی مفید و مغذی در میوه ها، گل ها و برگ های خود است. گل ‌های ظریف سفید یا صورتی کم‌ رنگ این درخت از اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت به ‌صورت تازه با دست چیده می ‌شوند. جوانه های ظریف این درخت در صبح چیده می شوند، زیرا عطر آنها بیشتر در آن زمان از روز متمرکز است.

اسانس بهارنارنج چیست

نکته جالب در مورد درخت بهارنارنج (Citrus aurantium) این است که در واقع سه اسانس کاملا متفاوت از این درخت به دست می آید. از پوست میوه تقریبا رسیده آن اسانس نارنج حاصل می شود، در حالی که از برگ های این درخت اسانس پتی گرین به دست می آید. سومین اسانس، اسانس بهارنارنج است که با بخار آب از گل های کوچک، سفید و مومی این درخت تقطیر می شود. عطر بهارنارنج در این اسانس بسیار قوی تر از سایر اسانس های درخت بهارنارنج است.

درخت بهارنارنج بومی آفریقای شرقی و آسیا است، اما امروزه در سراسر مناطق مدیترانه و در آمریکا نیز رشد می کند. این درختان در ماه مه به شدت شکوفا می شوند و در شرایط رشد مطلوب، این درخت می تواند تا ۶۰ پوند گل تازه تولید کند. زمان برای تولید اسانس بهارنارنج بسیار مهم است، زیرا گل ها پس از کنده شدن از درخت به سرعت عطر خود را از دست می دهند.

فواید اسانس بهارنارنج

این اسانس گیاهی عمدتا از لینالول تشکیل شده است، به همین دلیل است که ماده معجزه آسا برای بهبود دردهای جسمانی است. اسانس بهارنارنج دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد انگلی عالی است. علاوه بر این، مصرف این ماده عملکرد کبد و لوزالمعده را تحریک می کند، فشار خون را کاهش می دهد و پوست را بازسازی می کند.

عطر بهارنارنج اثر آرام بخشی بر بدن و ذهن دارد که یک عنصر درمانی مثبت برای افرادی است که از افسردگی، مشکلات گوارشی و گردش خون رنج می برند. ادعا می شود که این اسانس گیاهی دارای خواص تقویت کننده جنسی است. سایر فواید این اسانس گیاهی عبارتند از:

افسردگی مزمن را تسکین می دهد

اگر نمی توانید از افسردگی فرار کنید، حتی زمانی که در جمع دوستان خود هستید، می توانید این اسانس گیاهی را برای تسکین افسردگی مزمن خود امتحان کنید. اسانس بهارنارنج غم و اندوه را از بین می برد، احساس شادی را القا می کند و در عین حال روحیه کلی شما را بهبود می بخشد. به همین دلیل است که این ماده به طور گسترده در رایحه درمانی استفاده می شود.

مشکلات جنسی را برطرف می کند

این اسانس نه تنها میل جنسی را افزایش می دهد، بلکه به جلوگیری از کاهش علاقه به رابطه جنسی، سردی، ناتوانی جنسی و اختلالات نعوظ کمک می کند. عطر این ماده همچنین برای ایجاد احساسات عاشقانه و جنسی در طب سنتی بسیار شناخته شده است و برای داشتن یک زندگی جنسی شاد بسیار مهم است.

باکتری ها را از بین می برد

این اسانس قوی باکتری ها را می کشد و بدن شما را از بروز عفونت های میکروبی و سموم دور نگه می دارد. مصرف اسانس بهارنارج برای بهبود و درمان بیماری هایی مانند وبا، حصبه، مسمومیت غذایی و همچنین برخی بیماری های پوستی بسیار مفید بوده است.

بدن را گرم نگه می دارد

این اسانس گیاهی یک انتخاب بسیار خوب برای محافظت از بدن در برابر سرما در طول زمستان است. این اسانس شما را گرم نگه می دارد و از ابتلا شما به سرفه و سرماخوردگی جلوگیری می کند. همچنین تولید مخاط اضافی را مهار می کند و تنفس و خواب خوب را برای شما در زمستان فراهم می کند.

اسپاسم را کنترل می کند

این اسانس به طور موثری اسپاسم ها را کنترل می کند و سرفه های اسپاسمودیک، گرفتگی عضلات و دردهای اسپاسمیک را تسکین می دهد. مصرف این ماده همچنین باعث شل شدن عضلات در سراسر بدن می شود. اسانس بهارنارنج از تمام جنبه های سلامتی مانند حفظ میزان صحیح متابولیسم، گردش خون مناسب و تقویت سیستم ایمنی محافظت می کند.

موارد احتیاط هنگام استفاده از اسانس بهارنارنج

استفاده از این اسانس به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود. به دلیل ماهیت آرام بخش قوی آن، در مواقعی که نیاز به تمرکز روی چیزی دارید یا می خواهید هوشیار باشید، باید از مصرف آن خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.