اسانس جو چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

اسانس جو چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

اسانس جو یک اسانس پرخاصیت است که از آسیاب های دانه های جو به دست می آید و در طب سنتی برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده می شود. استخراج این اسانس از دانه های جو فرآیندی پر زحمت و زمان بر است، به همین دلیل اسانس جو یکی از گران ترین اسانس های موجود در بازار است. این ماده از نظر ترکیب اسیدهای چرب، شبیه اسانس ذرت است و خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد.

این اسانس حاوی ترکیبات بسیار مفید و مغذی مانند آهن، کلسیم، روی، منیزیم، مس، ویتامین های گروه B، ویتامین E و ویتامین C است. این اسانس سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام فیتواسترول ها و توکوترینول هایی است که بخشی از خانواده ویتامین E هستند. زمانی که اسانس جو به صورت داخلی مصرف شود، ممکن است به کاهش سطح کلسترول، کاهش خطر بیماری قلبی، بهبود سطح قند خون، کاهش التهاب و درمان علائم گوارشی کمک کند.

این اسانس همچنین منبع خوبی از اسید لینولئیک یا اسید چرب امگا ۶ است که به آن خاصیت آبرسانی و ضد التهابی قوی می دهد. در کنار سطوح بالای ویتامین E، این اسانس برای درمان آکنه، پوست خشک، اگزما و پسوریازیس، اسکار، آفتاب سوختگی و آسیب های ناشی از نور خورشید بسیار عالی است.

جو چیست

جو (Hordeum Vulgare L) عضوی از خانواده علف‌ ها و یکی از محبوب ‌ترین انواع غلات در جهان است. طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۷، جو چهارمین غلات بزرگ تولید شده در سراسر جهان (پس از گندم، برنج و ذرت) است. جو در بیش از ۱۰۰ کشور در سراسر جهان کشت می‌ شود که بزرگترین تولیدکنندگان آن روسیه، آلمان، فرانسه، کانادا و اسپانیا هستند.

جو در واقع یکی از قدیمی ترین غلات مصرف شده در جهان است. در قرون وسطی جو یک غله اصلی برای دهقانان بوده است و امروزه هنوز هم در رژیم غذایی بسیاری از کشورهای اروپایی، آفریقایی و خاورمیانه که هزاران سال است از آن استفاده می‌ کنند، گنجانده شده است. اسانس به دست آمده از جو غنی از آنتی اکسیدان است. این اسانس همچنین حاوی بسیاری از ویتامین ‌ها و مواد معدنی مهم است، زیرا دانه ‌های جو حاوی ویتامین B1، B2، B6، B12، E و C هستند.

فواید مصرف اسانس جو

اسانس جو فواید بی شماری برای سلامتی دارد زیرا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مفید است. از این اسانس می توانید برای کاهش سطح کلسترول، افزایش ویسکوزیته مایع داخل روده، تسکین مشکلات گوارشی، کاهش دردهای مفصلی و کاهش فشار خون استفاده کنید. سایر فواید این اسانس عبارتند از:

عملکرد مغز را بهبود می بخشد

این اسانس با اثرات محافظت کننده عصبی و توانایی های تقویت عملکرد شناختی، فواید بسیاری زیادی برای افرادی که از بیماری های تخریب کننده عصبی مانند آلزایمر و زوال عقل رنج می برند، به همراه دارد. آنتی اکسیدان های قوی این ماده رادیکال های آزاد را مهار کرده و به طور طبیعی به بهبود عملکرد مغز و کاهش التهاب کمک می کنند.

استرس عاطفی و اضطراب را کاهش دهید

شاید یکی از شناخته شده ترین فواید اسانس ها توانایی آنها در کاهش استرس و اضطراب باشد. اسانس جو خاصیت آرام بخشی قوی دارند و باعث ایجاد احساس آرامش، امنیت و نشاط می شود.

افزایش سلامت پوست و مو

استفاده از اسانس جو روی پوست و در محصولات مو و زیبایی، روشی طبیعی و موثر برای حفظ سلامت پوست و مو است. این اسانس به دلیل داشتن ترکیبات مفید ممکن است پوست تحریک شده را آرام کند، علائم پیری را کاهش داده، آکنه را بهبود بخشد و از پوست و موی شما در برابر آسیب های خورشید محافظت کند.

سردرد و میگرن را بهبود می بخشد

اسانس جو ممکن است به ‌عنوان مسکن طبیعی برای سردرد و میگرن عمل کند، زیرا دارای خواص آرامش بخشی است. مصرف منظم این اسانس با کاهش استرس که می‌ تواند عامل اصلی سردرد و میگرن باشد، سردردهای شما را بهبود دهد.

دستورالعمل استفاده از اسانس جو

شما می توانید روزانه ۱ قاشق چایخوری اسانس جو را به عنوان مکمل مصرف کنید. برای آبرسانی، ترمیم و درمان مشکلات مختلف پوستی، این اسانس را می توانید بر روی مو و پوست خود ماساژ دهید. همچنین می توانید چند قطره از این اسانس را به آب گرم اضافه کنید تا یک حمام آرامش بخش و پرخاصیت داشته باشید.

عوارض جانبی مصرف اسانس جو

برخی از افراد به جو و اسانس آن حساسیت دارند. برخی از واکنش های آلرژیک رایج ناشی از مصرف این اسانس شامل حساسیت های گوارشی، افزایش خطر ابتلا به سرطان به ویژه در افراد مبتلا به بیماری سلیاک، حساسیت های پوستی، آلرژی های برونش، تنگی نفس و غیره است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.