اسانس نعناع چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

اسانس نعناع چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

اسانس نعناع یک اسانس گیاهی بسیار پرکاربرد در طب سنتی، رایحه درمانی و ماساژ درمانی است که فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. نعناع به صورت های مختلفی مانند دمنوش گیاهی، عرق نعناع و شکل های دیگر استفاده می شود. خواص منحصر به فرد حاصل از این گیاه برای هزاران سال توسط مصریان، یونانیان و رومیان باستان مورد استفاده قرار گرفته است. اسانس نعناع به دلیل داشتن یک رایحه خنک، ترد و با طراوت، یک ماده عالی برای رایحه درمانی است.

نعناع از خانواده گیاهان Lamiaceae می آید. ترکیب شیمیایی اصلی این گیاه منتول است که به آن طعمی خنک کننده و رایحه خاصی می دهد. علاوه بر این، منتول دارای فواید بسیار زیادی است که در درجه اول برای تسکین تحریک و التهاب در بدن مفید است. نعناع در بسیاری از جنبه های زندگی ما حضور دارد و سهولت کشت، آن را به یک گیاه آپارتمانی محبوب تبدیل کرده است. به همین ترتیب، نعناع به ویژه زمانی که در حالت اسانس باشد، بسیار مفید است. از این اسانس می توانید برای بهبود و درمان بسیاری از مشکلات خود استفاده کنید.

اسانس نعناع برای ذهن

تحقیقات نشان داده است که این اسانس گیاهی هنگام انتشار و استنشاق فواید زیادی برای سلامتی دارد. فواید این ماده برای سلامتی شامل کاهش احساس استرس، اضطراب و تقویت سلامت روان است. علاوه بر این اسانس نعناع برای ذهن محرک است، به بهبود تمرکز کمک می کند، شفافیت ذهنی را تقویت می کند و انرژی را افزایش می دهد.

رایحه خنک کننده و نیروبخش این اسانس گیاهی به مه مغز کمک می کند، سینوس ها را پاک می کند و شما را شاداب و پر انرژی نگه می دارد. مزایای اصلی اسانس نعناع برای ذهن عبارتند از:

تقویت تمرکز و انرژی

اسانس نعناع بوی قوی و انرژی بخشی دارد. فقط چند قطره از این اسانس در دیفیوزر کافی است که ذهن شما تقویت شود و تمرکز شما بالا رود. استنشاق بخار این ماده عملکرد ذهنی را بهبود می دهد، تمرکز را افزایش می دهد و یک ابزار درمانی طبیعی عالی است. منتول موجود در این اسانس گیاهی به تحریک هیپوکامپ مغز کمک می کند. هیپوکامپ بخشی از مغز است که حافظه، تمرکز و وضوح ذهنی را کنترل می کند. استنشاق اسانس نعناع ذهن ما را بیدار می کند و تمرکز ما را افزایش می دهد.

بهبود سلامت روان

اسانس نعناع همچنین دارای مزیت اضافه ای است که استرس، اضطراب و یا افسردگی ما را تسکین می دهد. بوی دلپذیر و قوی این اسانس به طور طبیعی می تواند به هر کسی که با نگرانی های مربوط به سلامت روان سر و کار دارد، کمک کند. بهترین راه برای استفاده از این اسانس گیاهی برای بهبود سلامت روان، استنشاق بخار از طریق دیفیوزر است.

کاهش سردرد

اسانس نعناع به عنوان مسکن و شل کننده عضلات نیز مورد استفاده قرار می گیرد. منتول جریان خون را افزایش می دهد و به طور همزمان احساس خنکی را در بدن ایجاد می کند. این احساس سردی که منتول ایجاد می کند می تواند به عنوان یک مسکن خفیف عمل کند و به کاهش تنش ناشی از سردرد و میگرن به شما کمک کند. مصرف عرق نعناع نیز همین فواید را برای سلامتی به همراه دارد.

فواید اسانس نعناع برای مو

این اسانس گیاهی دارای خواص درمانی باورنکردنی است و در طب سنتی برای تقویت رشد مو، تقویت موهای شکننده و درخشندگی موها استفاده می شود. این ماده دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی طبیعی است که برای درمان مشکلات پوست سر مانند شوره سر بسیار عالی است. اثر خنک کنندگی منتول، اسانس نعناع را به یک درمان عالی برای خشکی و خارش پوست سر تبدیل می کند.

موارد احتیاط مصرف اسانس نعناع

در حالی که محصولات گیاهی مانند عرق نعناع و اسانس آن خواص درمانی بسیار زیادی برای سلامتی به همراه دارند، مصرف بیش از حد آنها ممکن است عوارض جانبی برای سلامتی به همراه داشته باشد. اسانس ها بسیار غلیظ هستند و هنگام استفاده از آنها باید اقدامات احتیاطی را رعایت کرد. در ادامه چند نکته ایمنی وجود دارد که باید هنگام استفاده از اسانس نعناع آنها را به خاطر داشته باشید.

یکی از مهم ترین نکاتی که باید هنگام استفاده از این اسانس به خاطر بسپارید، این است که از مقدار کم استفاده کنید. همچنین این ماده فقط برای استفاده خارجی است و نباید آن را بخورید. از آنجایی که اسانس های گیاهی غلظت بالایی دارند، برخی افراد هنگام مصرف آنها ممکن است واکنش منفی یا آلرژیک به آن‌ ها را تجربه کنند. مهم است که این اسانس را قبل از استفاده روی پوست به ‌درستی در یک روغن حامل رقیق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.