اسانس هندوانه چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

اسانس هندوانه چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

اسانس هندوانه یا روغن هسته هندوانه عصاره دانه های میوه هندوانه است که در طب سنتی برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی استفاده می شود. برای تهیه این اسانس گیاهی، دانه ها را از پوسته بذر خارج کرده و پس از خشک شدن کامل در زیر نور آفتاب، فشار می دهند تا روغن آن آزاد شود.

هندوانه غنی از مواد مغذی حیاتی برای سلامتی است و برخی از این مواد مغذی به دانه های این میوه نیز منتقل می شود. اسانس هنداونه سرشار از ویتامین A و E، اسیدهای چرب امگا ۹ و اسیدهای لینولئیک و اولئیک است. این اسانس گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مختلف، برای بهبود سلامتی بسیار مناسب است.

فواید اسانس هندوانه برای سلامتی

اسانس هندوانه یک روغن حامل سبک و عمدتا تشکیل شده از چند روغن غیراشباع در نظر گرفته می شود. این محصول گیاهی مزایای سلامتی چشمگیری از جمله توانایی آن در مرطوب کردن پوست، سم زدایی از بدن، کاهش شرایط التهابی، از بین بردن آکنه، از بین بردن علائم پیری زودرس و تقویت مو دارد. فواید این ماده برای سلامتی عبارتند از:

باعث رشد مو می شود

به دلیل غنی بودن از سیترولین، می تواند رشد مو را با تولید آرژنین بیشتر (یک اسید آمینه) در بدن افزایش دهد. آرژنین یک آمینو اسید ضروری در بدن انسان است، زیرا باعث تحریک میکروسیرکولاسیون در پوست سر می شود. این میکروسیرکولاسیون، به نوبه خود، مواد مغذی مفیدی را به مو می رساند و با حمایت از جریان خون ثابت به ریشه، رشد مو را تقویت می کند.

چربی مو را کاهش می دهد

اگر از موهای چرب رنج می برید و حتی بعد از شامپو زدن دائما توسط چربی، موهای شما تحریک می ‌شود، این اسانس می تواند به شما در رفع این مشکل بسیار کمک کند. شما می توانید این اسانس را مستقیما روی پوست سر بمالید و سپس آن را بشویید تا موهایی درخشان و بدون چربی داشته باشید. همچنین می توانید از این اسانس گیاهی برای کاهش موخوره و در عین حال تغذیه موها برای جلوگیری از شکستگی مو و بهبود الگوی رشد استفاده کنید.

جذب سریعی دارد

هنگامی که از این اسانس به عنوان روغن حامل استفاده می شود، به سرعت جذب پوست می شود. علاوه بر این، ملایم بودن اسانس هندوانه، آن را برای پوست کودکان نیز عالی می کند. شما می توانید از این اسانس برای رقیق کردن سایر اسانس های گیاهی استفاده کنید.

اسانس هندوانه وقتی روی پوست ماساژ داده می شود، رایحه ملایم آن بوی شیرینی ایجاد می کند که خاصیت آرامش بخشی دارد. ترکیبات موجود در این اسانس گیاهی چربی اضافی پوست را کاهش می دهد و در نتیجه مشکل داشتن پوست چرب را از بین می برد. حتی می توان از این روغن برای بهبود پوست های مبتلا به بیماری هایی مانند اگزما و پسوریازیس نیز استفاده کرد، زیرا به طور کلی ایمن و ملایم است.

خاصیت ضد پیری دارد

رادیکال های آزاد و سایر عوامل اکسید کننده موجود در محیط زندگی، باعث آسیب به پوست و افزایش سرعت پیری پوست ما می شوند. از آنجایی که اسانس هندوانه دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است، به سلول ها توانایی بهتری برای مقابله با رادیکال های آزاد می دهد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

اسانس هندوانه دارای سطح بالایی از ویتامین E است که برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار حیاتی است. شما می توانید این اسانس را به صورت خوراکی مصرف کنید یا آن را برای رایحه درمانی یا ماساژ درمانی استفاده کنید.

بدن را سم زدایی می کند

مصرف منظم این اسانس گیاهی به صورت منظم بدن شما را از سموم مضر سم زدایی می کند. شما می توانید با استفاده از این اسانس گیاهی بدن خود را ماساژ دهید تا گرد و غبار و آلودگی از روی پوست شما از بین برود. ماساژ با اسانس هندوانه، به حذف سموم از بدن از طریق منافذ عرق کمک می کند. مصرف منظم این اسانس گیاهی ممکن است در سم زدایی از کبد و تقویت عملکرد این اندام ضروری مفید باشد.

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از اسانس هندوانه

مصرف اسانس هندوانه برای سلامتی بی خطر است. اما اگر به مقدار زیادی مصرف شود می تواند برای سلامتی عوارض جانبی در پی داشته باشد. عوارض جانبی مصرف بیش از حد این اسانس شامل گشاد شدن بیش از حد رگ های خونی و در نتیجه افت خطرناک فشار خون است. همچنین در صورت استفاده موضعی بیش از حد ممکن است مقداری سوزش در پوست ایجاد شود. توصیه می شود زنان باردار و شیرده از مصرف این اسانس گیاهی بدون مشورت با پزشک خود اجتناب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.