ایزوتیازولین چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

ایزوتیازولین چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

ایزوتیازولین یک بیوسید غیر اکسید کننده با طیف وسیعی از عملکرد است که می تواند برای کاربردهای بسیار زیادی در صنعت استفاده شود. این ترکیب شیمیایی به مهار رشد میکروب ها کمک می کند و دارای اثرات بازدارنده بر روی اکثر باکتری ها، قارچ ها و جلبک های رایج موجود در آب است.

ایزوتیازولین (CAS No. 1003-07-2) یک نگهدارنده ضد میکروبی در درجه اول برای محلول های حاوی آب است. زیرا این محلول ها محل رشد باکتری ها، قارچ ها و جلبک ها هستند. این ترکیب شیمیایی دارای عملکرد بالا و فعالیت ضد میکروبی قوی است که هم رشد پلانکتونیک و هم رشد سطحی باکتری ها، قارچ ها و جلبک ها را کنترل می کند. این ترکیب شیمیایی به طور انحصاری برای تصفیه آب و تصفیه خمیر کاغذ طراحی شده است.

کاربردهای ایزوتیازولین

امروزه تعدادی از محصولات مختلف در بازار وجود دارد که از ایزوتیازولین در فرمولاسیون خود استفاده می کنند. این ترکیب شیمیایی در تولید محصولاتی مانند ضد آفتاب، ضدعفونی کننده دست، شامپو، لوازم آرایشی، لوسیون و بسیاری دیگر استفاده می شود. هدف از گنجاندن ایزوتیازولین در این محصولات، مهار فعالیت میکروبی است که به طور بالقوه می تواند محصول را قبل از تاریخ انقضای مورد انتظار فاسد کند.

ایزوتیازولین یک ترکیب ضد میکروبی است که برای کنترل باکتری ‌ها، قارچ‌ ها و جلبک‌ ها در سیستم ‌های آب خنک‌ کننده، سیستم ‌های آب کارخانه ‌های کاغذ و خمیر کاغذ، سیستم ‌های استخراج روغن، حفظ چوب و عوامل ضد رسوب نیز استفاده می ‌شود. این ترکیب شیمیایی همچنین در فرمولاسیون رنگ های خاص نیز استفاده می شود.

از ایزوتیازولین در تصفیه فاضلاب در میدان های نفتی، تولید آفت کش ها، روغن های برش، فرآوری چرم و تولید مواد شوینده نیز استفاده می شود. امروزه این ترکیب شیمیایی به دلیل داشتن ویژگی های بسیار زیاد در صنایع مختلف بسیار محبوب شده است.

ویژگی ها و مزایای کلیدی ایزوتیازولین

این ترکیب شیمیایی دارای خواص بسیار زیادی است. بنابراین در صنعت بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برخی از مزایایی این ایزوتیازولین عبارتند از:

  • مهار سریع رشد میکروبی
  • در غلظت های پایین موثر است
  • به دوز کمی برای عملکرد مطلوب نیاز است
  • در محدوده وسیع pH بسیار موثر است
  • فاقد کف
  • قابل تجزیه زیستی

فواید و مضرات ایزوتیازولین

اهمیت ایزوتیازولین و محصولات این ترکیب شیمیایی در چند سال اخیر رو به افزایش بوده است. ایزوتیازولین ها به دلیل خاصیت ضد میکروبی و قارچ کشی در بسیاری از محصولات و به عنوان یک افزودنی های شیمیایی برای مصارف صنعتی استفاده می شوند.

این ترکیب شیمیایی علیرغم داشتن خواص بسیار زیاد، معایبی نیز دارد. ایزوتیازولین ممکن است تحریکات و آلرژی های پوستی ایجاد می کند و خطرات اکوتوکسیکولوژیکی را بوجود آورد. بنابراین، استفاده از آنها توسط قوانین اتحادیه اروپا محدود شده است.

ایزوتیازولین با نزدیک شدن به میکروب ها به سرعت می تواند از رشد آنها جلوگیری کند. بنابراین، منجر به مرگ سریع میکروب ها می شود. ایزوتیازولین دارای اثرات مهاری و بیوسیدال قوی بر روی میکروارگانیسم های معمولی، قارچ ها و همچنین جلبک ها است. برخی دیگر از مزایایی این ترکیب شیمیایی شامل راندمان زیست کشی بالا، تخریب عالی، باقیمانده صفر، ایمنی در عملیات، سازگاری عالی، تثبیت برتر و مقرون به صرفه بودن است.

ایزوتیازولین می تواند با کلر و اکثر سورفکتانت های کاتیونی، آنیونی و غیر یونی ترکیب شود. هنگامی که با دوز زیاد استفاده می شود، اثر سلب لجن زیستی آن فوق العاده است. هنگامی که به عنوان یک لجن کش استفاده می شود، دوز ایزوتیازولین ۱۵۰-۳۰۰ میلی گرم در لیتر ترجیح داده می شود.

ایزوتیازولین همراه با قارچ کش اکسیداتیو مانند کلر استفاده نمی شود و در سیستم های آب خنک کننده حاوی گوگرد نیز کارایی ندارد. هنگامی که همراه با آمین چهارتایی استفاده شود، تأثیر بهتری خواهد داشت.

ایمنی و چگونگی ذخیره سازی ایزوتیازولین

ایزوتیازولین اگر بلعیده شود یا از طریق پوست جذب شود، ممکن است عوارض جانبی شدیدی برای سلامتی ایجاد کند. در صورت بلعیده شدن، چندین لیوان آب بنوشید و سریعا به پزشک مراجعه کنید. تماس این ترکیب شیمیایی با چشم باعث تحریک شدید یا سوختگی می شود. در صورت تماس با چشم، فوراً به مدت ۱۵ دقیقه چشمان خود را با آب بشویید و سپس به پزشک مراجعه کنید.

این ترکیب شیمیایی می تواند از طریق پوست نیز جذب شود و باعث آسیب های شدیدی به بدن شود. در صورت تماس با پوست، بلافاصله محل تماس را با آب و صابون به خوبی بشویید. استفاده از عینک یا محافظ صورت و دستکش لاستیکی هنگام کار با این ترکیب شیمیایی بسیار توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.