تفاوت جوهر نمک و وایتکس در چیست؟

تفاوت جوهر نمک و وایتکس

جوهر نمک و وایتکس دو تمیزکننده خانگی هستند که شباهت‌ها و تفاوت هایی را با هم دارند. شباهت جوهر نمک و وایتکس تمیز کنندگی آن‌هاست. درواقع هر دو این مواد در دسته ترکیبات تمیزکننده قرار دارند. اما ماهیت شیمیایی این دو ماده متفاوت بوده و دو ترکیب شیمیایی متفاوت از هم هستند. جوهر نمک همان هیدروکلریک اسید بوده که با فرمول شیمیایی HCl شناخته می شود. وایتکس نیز همان سدیم هیپوکلریک است که دارای خواص تمیزکنندگی و گندزدایی بوده و ماده ای قلیایی است. در ادامه این مطلب به تفاوت جوهر نمک با وایتکس و نحوه استفاده از هر یک می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با تفاوت این دو ماده گند زدا آشنا شوید.

وایتکس چیست

وایتکس با نام علمی هیپوکلریت سدیم شناخته می شود. این ماده اغلب به صورت محلولی رقیق به رنگ زرد مایل به سبز کم رنگ مشاهده می گردد. از وایتکس به عنوان سفید کننده مایع استفاده شده و یک ماده شیمیایی خانگی محسوب می شود. این ترکیب به طور گسترده ای به عنوان ضد عفونی کننده یا سفید کننده استفاده می شود. توجه شود که جوهر نمک و وایتکس با یکدیگر ازلحاظ ماهیتی متفاوت هستند.

جوهر نمک چیست

اسید کلریدریک که با نام جوهر نمک نیز معروف است، درواقع یک معرف شیمیایی مهم و ماده شیمیایی صنعتی محسوب می شود. این ماده در تولید پلی وینیل کلراید برای پلاستیک نیز کارایی دارد. اسید کلریدریک رقیق یا جوهر نمک اغلب به عنوان ماده رسوب زدا، استفاده های خانگی دارد. اسید کلریدریک رقیق به عنوان افزودنی غذایی و در تولید ژلاتین در صنایع غذایی استفاده می شود. اسید کلریدریک در فرآوری چرم نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت جوهر نمک و وایتکس

جوهر نمک و وایتکس از مواد تمیز کننده هستند که از آن ها در منازل و کاربرد های خانگی استفاده می شود. اما تفاوت جوهرنمک و وایتکس باید مورد توجه قرار گیرد. تفاوت جوهر نمک و وایتکس در قدرت پاک کنندگی و میزان اسیدیته آنهاست. هر دو این مواد دارای کلر بوده و به همین خواص تمیزکنندگی دارند. اما تفاوت جوهر نمک و وایتکس در قدرت پاک کنندگی آن‌هاست. درواقع جوهر نمک از قدرت پاک‌کنندگی بالاتری برخوردار بوده و به همین علت برای سطوحی مورد استفاده قرار می گیرد که جرم بسیار زیادی دارند.

میزان اسیدیته از دیگر تفاوت جوهر نمک و وایتکس است. pH جوهر نمک در حدود یک و یا کمتر از یک است. بنابراین اسیدیته آن بسیار زیاد است. در مقابل وایتکس دارای pH قلیایی بوده و بنابراین نوعی باز است.

ترکیب جوهر نمک و وایتکس

ترکیب جوهر نمک و وایتکس این تمیز کننده های خانگی بسیار خطرناک است. برخی بر این تصور هستند که با ترکیب جوهر نمک و وایتکس به گندزدایی بیش‌تری دست خواهند یافت. اما باید تاکید شود که ترکیب جوهر نمک و وایتکس موجب افزایش سمیت و خطرناک بودن هر دو ماده خواهد شد. درواقع با ترکیب این دو ماده گاز کلر آزاد خواهد شد. این گاز ماده ای سمی بوده و به سرعت می تواند وارد مجرای تنفسی گردد. با ورود گاز کلر به مجرای تنفسی، احساس خفگی در فرد ایجاد خواهد شد. قرار گرفتن در معرض تنفس بیش از حد این گاز، خطرات جبران ناپذیری را برای سلامتی به همراه خواهد داشت.

موارد مصرف جوهر نمک و وایتکس

این دو ماده به عنوان تمیز کننده های خانگی و صنعتی شناخته می شوند. درواقع این ترکیبات به دلیل حضور کلر دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی هستند. اما نباید با هم مخلوط شوند. زیرا در صورت اختلاط سمی هستند. توجه شود که قبل از استفاده، هر دوی این مواد باید رقیق شوند. موارد مصرف و نحوه رقیق سازی این ترکیبات توسط تولید کنندگان بر روی جعبه محصولات درج شده است.

در صورتی که سطوح سرامیکی همچون سینک های ظرف شویی با جوهر نمک تمیز شوند، این ماده می تواند موجب سیاهی و نابودی سطح شود. اما وایتکس را می توان برای سطوح سرامیکی نیز استفاده نمود و موجب سیاهی سطح نخواهد شد.

استفاده جوهر نمک کمتر از وایتکس است. زیرا شوینده ای قوی است و تنها برای سطوحی با جرم بالا از آن استفاده می‌شود.

جوهر نمک و وایتکس چه خطراتی دارد

ترکیب این دو ماده با هم موجب ایجاد مواد خطرناکی (گاز کلر) خواهد شد. آسم و تنگی نفس نتیجه استنشاق این مواد هستند. توجه شود که آسیب های این مواد در بدن باقی مانده و هیچ وقت بهبودی کامل حاصل نخواهد آمد. بنابراین باید در استفاده از این مواد ضد عفونی کننده جوانب اطمینان را رعایت نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.