تیتانیوم دی اکسید و کاربرد آن در صنایع غذایی

تیتانیوم دی اکسید و کاربرد آن در صنایع غذایی

تیتانیوم دی اکسید درواقع اکسید طبیعی تیتانیوم است. از کاربرد تیتانیوم دی اکسید در صنایع غذایی به عنوان رنگدانه بسیار استفاده می شود. با استفاده از خواص تیتانیوم دی اکسید کدورت و تیرگی مواد غذایی از بین رفته و در آن ها رنگ سفیدی ایجاد می گردد. این طور می توان گفت که ویژگی پراکندگی نور در تیتانیوم دی اکسید موجب این مزایا شده است. انواع تیتانیوم دی‌اکسید در گرید های مختلف تولید و در بازار عرضه می شوند. تیتانیوم دی اکسید مورد استفاده در صنعت غذایی باید خلوصی برابر با ۹۹ درصد و بالاتر داشته باشد. قیمت تیتانیوم دی اکسید با توجه به گرید تولید شده و درجه خلوص متفاوت خواهد بود.

برای خرید تیتانیوم دی اکسید یا تیتان می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود. در ادامه این مطلب به بررسی تیتان و کاربردش در صنایع غذایی می پردازیم. با ما همراه باشید.

تیتانیوم دی اکسید چیست

تیتانیوم دی اکسید پودری سفید رنگ است که با فرمول مولکولی TiO2 شناخته می شود. این ماده غیرآتش زا بوده و انحلال پذیری کمی دارد. غیرسمی بودن آن موجب شده تا را در دسته ترکیبات بی ضرر قرار گیرد. از لحاظ شیمیایی این ماده خنثی محسوب می شود. اغلب خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده متاثر از اندازه ذرات و همچنین فاز کریستال آن است.

هدف از استفاده از تیتانیوم دی اکسید در صنعت غذایی ایجاد رنگ زنده و درخشان است. زیرا بیشتر افراد تمایل به خرید غذاهایی با رنگ های روشن تر و زنده تر دارند. استفاده از تیتانیوم دی اکسید با فرمول TiO2 موجب سفید تر و درخشان تر شدن رنگ مواد غذایی می گردد. این ماده یک افزودنی مجاز خوراکی بوده (رنگ خوراکی) که در صنایع غذایی از آن جهت افزایش جذابیت بصری استفاده می شود.

این ماده از پرکاربرد ترین رنگدانه های غذایی بوده و به شکل پودری بی بو می تواند در غذا ها استفاده شود. بعلاوه این ترکیب با داشتن مقاومت مطلوب در برابر اشعه ماورا بنفش از ترک خوردگی و تجزیه مواد غذایی ممانعت به عمل می آورد.

کاربرد تیتانیوم دی اکسید در صنایع غذایی

این ماده یک افزودنی خوراکی است که برای افزایش جذابیت رنگ محصولات غذایی به آن ها افزوده می شود. تیتانیوم دی اکسید در صنایع غذایی با نام E171 شناسایی می شود. این ماده اغلب در خلوص ۹۹% در صنایع غذایی استفاده می شود.

قطر ذرات این ماده در گرید غذایی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نانومتر است. مصرف این مقدار در محصولات خوراکی رنگ بهتری به مواد غذایی بخشیده و کدورت و تیرگی آن ها را از بین خواهد برد. از مواد غذایی حاوی این ماده می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • آدامس
  • انواع آب نبات
  • انواع شیرینی و شکلات
  • کرم قهوه
  • و…

استفاده در بسته بندی مواد غذایی

از کاربرد دی اکسید تیتانیوم جهت افزایش ماندگاری و ممانعت از فساد برخی محصولات غذایی در زمان بسته بندی استفاده می شود. بسته بندی های حاوی E171 موجب کاهش تولید اتیلن در میوه شده و روند فاسد شدن به تأخیر خواهد افتاد. بنابراین با استفاده از تیتانیوم دی اکسید عمر مفید میوه طولانی تر خواهد شد.

این ماده فعالیت ضد باکتریایی و فوتوکاتالیستی دارد. بنابراین بسته بندی های حاوی این ماده موجب می شوند تا قرار گرفتن محصولات غذایی در معرض اشعه فرابنفش کاهش یابد.

دی اکسیدتیتانیوم ماده ای رایج در تولید آب نبات، شکلات و حتی تزئینات کیک است. این افزودنی غذایی علاوه بر ایجاد رنگ سفید مات و براق در شیرینی ها، موجب حفظ این محصولات نیز خواهد شد. این ترکیب شیمیایی به عنوان یک ترکیب بسیار پایدار و بی اثر شناخته می شود. بی اثر بودن این ماده به قدری است که هنگام پخت در دمای بالا نیز با سایر اجزای شیرینی وارد واکنش نمی گردد.

عوارض تیتانیوم دی اکسید

در مورد عوارض جانبی ناشی از مصرف خوراکی این ماده گزارشی وجود ندارد. درواقع مقدار مصرف تیتانیوم دی اکسید در غذاها بسیار محدود است و بنابراین خطری را برای سلامتی انسان ها ایجاد نخواهد کرد. سازمان غذا و دارو این ماده را ماده ای ایمن معرفی کرده است. البته مقدار استفاده از آن باید در بازه تعیین شده توسط این سازمان باشد.

قیمت تیتانیوم دی اکسید

به دلیل کاربرد های صنعتی مختلف، گرید های مختلفی از این ماده تولید و عرضه می گردد. گرید خوراکی با داشتن خلوص بالاتر از ۹۹ درصد نسبت به سایر انواع از قیمت بالاتری برخوردار است. نرخ ارز و شرکت تولید کننده نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت محسوب می شوند. برای اطلاع از قیمت یا خرید این محصول به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.