خواص عرق گاوزبان برای پوست

خواص عرق گاوزبان برای پوست

گاوزبان یکی از گیاهان مغذی و شگفت ‌انگیز در جهان است که در بسیاری از مناطق در سراسر جهان کشت می‌ شود. این گیاه و عرق آن مزایای بسیار زیادی را برای سلامتی ارائه می دهند. نام علمی گیاه گاوزبان Borago officinalis است. اعتقاد بر این است که این گیاه شگفت انگیز بومی مدیترانه و خاورمیانه است، اما اکنون به طور گسترده در سراسر جهان برای مصارف خانگی و تجاری کشت می شود. از آنجایی که گل این گیاه پنج گلبرگ دارد، به گل ستاره نیز معروف است.

این عرق گیاهی به دلیل داشتن انواع ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی، فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. یکی از خواص عرق گاوزبان برای پوست است که بسیاری از مشکلات پوستی را بهبود می بخشد. در طب سنتی عرق گل‌گاوزبان برای پیشگیری از سرطان، بهبود عملکرد شناختی، بهبود سلامت چشم، کاهش التهابات، بهبود سیستم ایمنی، جلوگیری از کم خونی، کاهش سطح قند خون، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و بهبود گردش خون بسیار توصیه می شود.

ارزش تغذیه ای عرق گل گاوزبان

عرق گل گاوزبان حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و سایر ترکیبات مفید برای بدن است. برخی از ویتامین هایی این عرق گیاهی شامل ویتامین C، ویتامین A، ریبوفلاوین، تیامین، فولات، نیاسین، پیریدوکسین، اسید پانتوتنیک و ریبوفلاوین است. همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، اسیدهای چرب امگا ۶، فیبر غذایی، سدیم، کلسیم، منیزیم، آهن، پروتئین، روی و پتاسیم است که فواید زیادی برای سلامتی دارند. خواص عرق گاوزبان برای پوست به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های بسیار قوی در این عرق گیاهی است.

فواید مصرف عرق گل گاوزبان برای سلامتی

این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی موثر است. برخی از فواید عرق گیاهی گل گاوزبان عبارتند از:

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

عرق گل گاوزبان حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان قوی و فلاونوئید پلی فنولیک است که برای سلامت ما بسیار مفید است. آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو به سلول های سالم بدن ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. رادیکال های آزاد عوامل اصلی بروز انواع سرطان ها در بدن ما هستند.

عملکرد شناختی را بهبود می بخشد

ویتامین B6 که در این عرق گیاهی وجود دارد، نقش حیاتی در بهبود عملکرد سیستم عصبی دارد. مصرف این عرق گیاهی شگفت انگیز، از زوال عقل جلوگیری خواهد کرد. علاوه بر این عرق گل گاوزبان سرشار از فولات است که برای جلوگیری از زوال شناختی بسیار مفید است. تحقیقات نشان داده است که کسانی که به طور روزانه عرق گل گاوزبان مصرف می کنند، شانس کمتری برای ابتلا به بیماری آلزایمر دارند.

سلامت چشم را بهبود می بخشد

با توجه به مقدار بالای بتاکاروتن موجود در این عرق گیاهی که در بدن ما به ویتامین A تبدیل می شود، برای جلوگیری از آسیب شبکیه چشم بسیار مفید است. مطالعات مختلف ثابت کرده است که مصرف گل گاوزبان و عرق آن می تواند از دژنراسیون ماکولا، شب کوری، آب مروارید و غیره جلوگیری کند.

کاهش التهابات

عرق گل گاوزبان دارای خواص ضد التهابی قوی است که برای کاهش درد و تورم در بدن بسیار مفید است. با توجه به مقدار بالای عنصر مس در گیاه گل گاوزبان، مصرف منظم عرق آن می تواند انواع مختلفی از مشکلات مربوط به التهاب مانند بیماری آرتریت را کاهش دهد.

سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد

این عرق گیاهی سرشار از ویتامین C است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ما بسیار مفید است. ویتامین C به بهبود تولید گلبول های سفید در بدن کمک می کند، که از بدن ما در برابر مهاجمان خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها محافظت می کند. تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم عرق گاوزبان می تواند از بیماری های شایع مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، سرفه، تب و غیره پیشگیری کند.

بهبود سلامت پوست

خواص عرق گاوزبان برای پوست بسیار زیاد است. این خواص بیشتر به دلیل محتوای بالای آنتی اکسیدانی این محصول می باشد. از این عرق گیاهی در طب سنتی برای درمان مشکلات پوستی مانند درمان پوست ملتهب، زخم، اگزما، بثورات پوستی، آرتریت و نقرس کمک می کند.

عوارض جانبی استفاده از عرق گل گاوزبان

محتویات آلکالوئیدهای پیرولیزیدین موجود در این عرق گیاهی بی خطر بودن آن را به عنوان یک گیاه دارویی مورد تردید قرار داده است، به خصوص اگر مقادیر زیادی از آن مصرف شود. تحقیقات نشان داده است که غلظت های بالای، این آلکالوئیدها باعث بروز آسیب کبدی و سرطان کبد می شوند. توصیه می شود، عرق گیاهی گل گاوزبان را برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی به مقدار مناسب مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.