دکستروز آبدار چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

دکستروز آبدار چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

اگر می پرسید دکستروز آبدار چیست؟ باید بدانید دکستروز آبدار یکی از ترکیبات بسیار پرکاربرد مشتق از گلوکز است. دکستروز در واقع دی گلوکز است و خواصی شبیه به گلوکز دارد. استفاده از گلوکز به عنوان منبع انرژی در سلول ها با تنفس هوازی، تنفس بی هوازی یا تخمیر است. همه این فرآیندها از یک مسیر متابولیک قبلی به نام گلیکولیز ناشی می شوند.

هنگامی که گلوکز پایین باشد، فرآیندهای ذهنی که نیاز به تلاش دارند دچار اختلال می شوند. در این شرایط مصرف گلوکز یا دکستروز به سرعت باعث افزایش سریع سطح قند خون می شود. در پزشکی دکستروز برای مدیریت هیپوگلیسمی و برای تغذیه داخل وریدی استفاده می شود.

دکستروز آبدار چیست؟

دکستروز مونوهیدرات شکل هیدراته ایزومر D گلوکز است. همچنین به عنوان دی گلوکز هیدراته شناخته می شود. دکستروز آبدار معمولا از نشاسته های گیاهی مانند نشاسته ذرت و نشاسته سیب زمینی به دست می آید. علاوه بر کاربردهای آن در صنایع غذایی و آشامیدنی و صنعت داروسازی، مونومر مالتودکسترین نیز می باشد. در مقایسه با گلوکز، دکستروز مونوهیدرات سریع ‌تر توسط بدن متابولیزه می‌ شود، بنابراین یک عنصر محبوب برای افزودن به مایعات داخل وریدی (IV) و نمک‌های آبرسان خوراکی است زیرا به سرعت انرژی تولید می ‌کند.

کاربردهای دکستروز آبدار

دکستروز آبدار کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف به عنوان مکمل غذایی و شیرین کننده به عنوان مثال در تولید مواد غذایی، در شیر خشک برای بهبود ارزش غذایی، در قنادی برای ارائه طعم خنک، در نانوایی برای افزایش رشد مخمر و بهبود ظاهر، در نوشیدنی ها برای تامین انرژی، در داروسازی (قرص های خوراکی و تزریق)، در لوازم آرایشی، در داروی دامپزشکی به عنوان بافر کننده، در کشاورزی و خوراک دام برای افزایش ارزش غذایی نقش دارد.

همچنین به عنوان آنتی اکسیدان و بستر تخمیر در تولید انواع ویتامین ها، اسیدهای آمینه و سایر محصولات ارگانیک و در ساخت مواد آلی مختلف برای تامین انرژی و پردازش چرم کاربرد دارد.

در صنعت داروسازی، دکستروز مونوهیدرات اغلب در نمک های آبرسان خوراکی و مایعات داخل وریدی (IV) استفاده می شود، زیرا می تواند به سرعت متابولیزه شود و بدن می تواند به عنوان منبع انرژی از آن استفاده کند. مالتودکسترین، پلیول دکستروز مونوهیدرات می تواند به عنوان تثبیت کننده در پزشکی نیز استفاده شود. اکنون تا حدودی می دانید دکستروز آبدار چیست؟

غذاهای سرشار از دکستروز

دکستروز به صدها غذا اضافه می شود. ساختار شیمیایی آن با گلوکز، منبع اصلی انرژی بدن، یکسان است. دکستروز موجود در غذا نقش افزایش دهنده طعم و جلوگیری از فساد را دارد. برای مثال، ممکن است این ماده نگهدارنده را به مرباهای میوه اضافه کنند تا ماندگاری آنها را افزایش داده و از رشد باکتری ها جلوگیری کنند.

دکستروز اغلب در نوشابه، آب میوه ها، شیرینی های فرآوری شده، دونات ها، نوشیدنی های انرژی زا، آب نبات ها، دسرها همچون بستنی، نوشیدنی های ورزشی و حتی غذاهای محبوب مانند ماست یا گرانولا یافت می شود. با این حال در این موارد، ممکن است تحت نام هایی مانند ملاس یا قند تاپیوکا ظاهر شوند.

عوارض جانبی دکستروز

از آنجایی که قرص یا تزریق دکستروز اغلب برای درمان هیپوگلیسمی استفاده می شود، این ماده باعث افزایش سطح گلوکز خون می شود. برای افرادی که مبتلا به دیابت یا هایپرگلیسمی (قند خون بالا) این می تواند مشکل ساز باشد. FDA هشدار می دهد که عوارض جانبی دکستروز همچنین ممکن است شامل هیپرگلیسمی یا قند خون بالا، آمبولی ریه، عفونت و آنافیلاکسی باشد که یک واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی است. تغییرات ناگهانی بینایی، سردردهای شدید، سرگیجه و تنفس سریع نیز ممکن است رخ دهد.

اگر قند خون شما پس از مصرف دکستروز بیش از حد افزایش یابد، علائم عموماً شامل سرگیجه، خشکی دهان، حالت تهوع، درد معده یا تشنگی است. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، بهتر است با اورژانس تماس بگیرید.

علاوه بر این، برخی از افراد به این ماده حساس هستند و می تواند باعث واکنش آلرژیک شود و ممکن است عوارض جانبی با علائمی مانند بثورات، خارش، راش، کهیر یا تورم لب یا زبان،  تورم پوست و فشار خون پایین مزمن را تجربه کنند.

مانند همه قندهای ساده، دکستروز ممکن است باعث افزایش قند خون شود و منجر به دیابت، مقاومت به انسولین، چاقی و بیماری قلبی شود. با این حال، از آنجایی که این ترکیب مشابه گلوکز است، انرژی سریعی را فراهم می کند و زمانی که در دوز مناسب و در زمان مناسب مصرف شود، ممکن است برای ورزشکاران مفید باشد. اکنون می توانید بطور کامل به سوال دکستروز آبدار چیست؟ پاسخ دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.