ساخارین در نوشابه

ساخارین در نوشابه

ساخارین در نوشابه به عنوان نوعی قند جایگزین استفاده می شود. این ماده یک شیرین کننده مصنوعی پرکاربرد در صنایع غذایی است. این ماده ۳۰۰ تا ۵۰۰ برابر شیرین تر از شکر معمولی یا ساکارز است. ساخارین را می توان در نوشابه های رژیمی، نوشیدنی های شیرین، محصولات پخته شده، بستنی ها و بسیاری از مواد غذایی سایر یافت کرد.

شیرین ‌کننده ‌های مصنوعی توسط افرادی استفاده می ‌شود که می ‌خواهند مصرف شکر و کالری خود را محدود کنند، اما همچنان غذاها و نوشیدنی ‌های با طعم شیرین مصرف می‌ کنند. در حالی که مطمئنا بیشترین استفاده از این شیرین کننده در صنایع غذایی است، اما از آن در صنایع شیمیایی و کشاورزی به عنوان یک افزودنی در تولید علف ‌کش ‌ها و آفت ‌کش‌ ها نیز استفاده می ‌شود.

ساخارین ممکن است برای شیرین کردن نوشیدنی های کم کالری یا بدون شکر استفاده شود. اگر چه این ماده بی بو، بی رنگ و طعم شیرین مطلوبی دارد، اما در گذشته به طور بحث انگیزی به عنوان یک ماده سرطان زا شناسایی شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این شیرین کننده مصنوعی، لطفا تا انتها با ما در این مقاله همراه باشید.

ساخارین چیست

ساخارین اولین شیرین کننده مصنوعی در جهان است. این ماده شیمیایی در طول جنگ جهانی اول که کمبود شکر زیاد بود، بسیار محبوب بود. نام شیمیایی آن C6H4SO2NHCO است. این شیرین کننده مصنوعی معمولا در ترکیب با سایر شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام و سیکلامات در صنایع غذایی استفاده می شود.

ساخارین هنگامی که با آسپارتام استفاده می شود، ماندگاری محصولات غذایی را طولانی تر می کند. در مورد سیکلامات، استفاده از این شیرین کننده برای پوشاندن طعم و مزه این ماده شیمیایی استفاده می شود. ساخارین ۵۰۰ برابر شیرین تر از قند معمولی است. این ماده شیمیایی می تواند گرما را تحمل کند و ماندگاری بسیار بالایی بالایی دارد.

روش تولید ساخارین

ساخارین را می توان از روش های مختلفی در آزمایشگاه تهیه کرد. دو فرآیند اصلی برای تولید این شیرین کننده مصنوعی در صنعت وجود دارد. قدیمی ‌ترین فرآیند تولید این ماده از زمان کشف آن، واکنش تولوئن با اسید کلروسولفونیک است. فرآیند دیگر تولید این ماده شیمیایی استفاده از انیدرید فتالیک یا متیل آنترانیلات به عنوان ماده اولیه است.

ساخارین در سال های گذشته به دلیل حل شدن سریع در آب، به طور گسترده ای برای شیرین کردن نوشیدنی ها استفاده می شود. هدف استفاده از ساخارین در نوشابه ها به عنوان یک جایگزین قند بدون کالری است. با این حال، در دسترس بودن سایر شیرین‌ کننده ‌های کم کالری به تولید کنندگان و یا مصرف کنندگان این امکان را می ‌دهد تا انتخاب ‌های بیشتری داشته باشند.

آیا ساخارین بر فلور روده تأثیر می گذارد

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داد که مصرف شیرین کننده های مصنوعی مانند ساخارین، سوکرالوز و آسپارتام می‌ توانند بر فلور روده انسان تأثیرات منفی بگذارند. این تاثیرات به نوبه خود می ‌تواند سطح گلوکز در خون را افزایش دهد.

مطالعات بیشتری در مورد اثرات شیرین کننده های مصنوعی بر فلور روده مورد نیاز است. توصیه می شود از مصرف محصولات حاوی شیرین کننده های مصنوعی به مقدار زیادی خودداری کنید. مصرف ساخارین کالری برای بدن ایجاد نمی کنند؛ بنابراین بسیاری از افرادی که دنبال کاهش وزن هستند از این شیرین کننده مصنوعی در رژیم غذایی خود استفاده می کنند.

فواید مصرف ساخارین

ساخارین به دلیل ویژگی های خاصی که دارد، ممکن است برای سلامتی فوایدی را به همراه داشته باشد. این شیرین کننده مصنوعی بدون تغییر از طریق ادرار دفع می شود و قند خون را افزایش نمی دهد؛ بنابراین برای بیماران دیابتی بی خطر و مناسب است. سایر فواید استفاده از ساخارین عبارتند از:

  • شاخص گلیسمی آن صفر است
  • مناسب برای بیماران دیابتی است
  • بدون کالری است
  • باعث کاهش حفره های دندانی می شود
  • برای کنترل وزن در رژیم غذایی استفاده می شود

مضرات استفاده از ساخارین

این شیرین کننده مصنوعی مزه ای تلخ یا فلزی به خصوص در غلظت های بالا را ارائه می دهد. اگرچه به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی بی خطر طبقه بندی می شود. اما بسیاری از سازمان ها و محققان توصیه می کنند که کودکان و زنان باردار از مصرف محصولات حاوی ساخارین اجتناب کنند.

مصرف بیش از حد ساخارین می تواند باعث واکنش های آلرژیک مانند سردرد، مشکل در تنفس، اسهال و مشکلات پوستی شود. در صورت مشاهده هرگونه از علائم بالا سریعا به پزشک مراجعه کنید. توصیه می شود محصولات حاوی این شیرین کننده مصنوعی را به مقدار مناسب مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.