سختی سنج آب چیست و چه کاربردی در تصفیه آب دارد؟

سختی سنج آب چیست و چه کاربردی در تصفیه آب دارد؟

سلامت آب مصرفی و بدون بو و مزه دار بودن آب از نکات مهم مصرف آب است. سختی آب نیز یکی دیگر از نگرانی‌ها در رابطه با مصرف آب است. مقدار سختی بالای آب می‌تواند موجب بروز مشکلاتی هم در بخش خانگی و هم در بخش مصارف صنعتی گردد. سختی سنج آب دستگاهی است که برای نشان دادن میزان سختی آب طراحی شده است. این دستگاه ها اغلب قابل حمل بوده و استفاده آسانی دارند. با کاربرد سختی سنج آب می توان درجه سختی آب آشامیدنی یا آب های مورد استفاده در صنعت را به راحتی بدست آورد. نکته مهم در استفاده از سختی سنج آب یا TDS متر کالیبره بودن آن است که پیش از کاربرد باید مد نظر قرار گیرد. قیمت سختی سنج آب متغیر بوده و به‌ دقت اندازه گیری، شرکت تولید کننده و… وابسته است.

دستگاه سختی سنج آب چیست

فاکتورهای مختلفی برای ارزیابی کیفیت آب مورد استفاده قرار می گیرند. املاح محلول در آب یا TDS یکی از این عوامل هستند. سختی سنج یک ابزار بسیار مفید برای اندازه گیری املاح موجود در آب محسوب می شود. از مزایا سختی سنج قیمت ارزان، استفاده آسان و قابل اعتماد بودن اندازه گیری آن است. بعلاوه زمان اندازه گیری سختی توسط این دستگاه بسیار کم و در حد چند ثانیه است. این دستگاه TDS آب را بر حسب ppm  محاسبه می کند.

انواع سختی سنج آب

انواع سختی سنج بر حسب دقت اندازه گیری به انواع خانگی و آزمایشگاهی تقسیم بندی می گردند. دستگاه های خانگی که اغلب به صورت خانگی با حمل آسان هستند، دقت پایین تری نسبت به انواع آزمایشگاهی دارند، اما دقت اندازه گیری قابل قبولی دارند. نمونه های دستگاه های سختی سنج آزمایشگاهی اغلب رومیزی بوده و دقتی بسیار بالا دارند.

لازم به ذکر است که قیمت سختی سنج آزمایشگاهی نسبت به انواع خانگی بیشتر است. این دستگاه ها اغلب در موضوعات تحقیقاتی یا آزمایشگاه های صنعتی به کار گرفته می شوند.

سختی سنج آب آزمایشگاهی

همان طور که گفته شد سختی سنج آزمایشگاهی دقت بالایی در سنجش TDS دارد. البته میزان این دقت با توجه به نوع دستگاه و شرکت سازنده آن متفاوت است. اما حداقل دقت برای TDS متر آزمایشگاهی +۱ یا -۱ واحد مجاز است. TDS مترها ممکن است کوچک و قابل حمل و یا بزرگ و صنعتی باشند. به دستگاه های قابل حمل اغلب TDS متر جیبی گفته می شود.

روش کار با دستگاه سختی سنج آب

جهت اندازه گیری TDS آب، ابتدا مقداری از آب را درون درپوش دستگاه ریخته و سپس درب دستگاه را ببندید. همچنین می توان قسمت سر دستگاه را وارد ظرف آب نمونه قرار داد. آب نباید تلاطم داشته باشد و بنابراین باید حدود ۵ ثانیه برای خوانش عدد از دستگاه صبر نمود. دمای آب نیز در دقت اندازه گیری دستگاه بسیار مهم است. دمای آب باید بین ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد باشد. توجه شود که دستگاه برای اندازه گیری در این محدوده دمایی طراحی شده است و برای دماهای بالاتر یا پایین تر احتمال خطا وجود دارد. پس از اندازه گیری TDS آب، دستگاه را با تکان دادن خشک نموده و سپس در محلی مناسب قرار دهید.

نکته مهم در استفاده از دستگاه این است که در ابتدای ورود دستگاه به داخل آب، آن را تکان دهید تا حباب های هوایی که در اطراف سوزن ها قرار گرفته اند، جدا شوند. سپس اجازه دهید آب راکد شده و سپس عدد را از قسمت مخصوص مشاهده نمایید.

بهترین برند سختی سنج آب

بهترین برند سختی سنج دستگاهی است که علاوه بر با کیفیت و بادقت بودن دارای قیمت مناسبی هم باشد. در بازار ایران انواع سختی سنج شیائومی و آلمانی و… یافته می شوند. البته باید در هنگام خرید باید به نوع مصرف خانگی یا صنعتی دقت نمود و دستگاه مناسب با نوع مصرف را تهیه نمود. به این ترتیب از صرف هزینه اضافی نیز ممانعت می گردد.

قیمت سختی سنج آب

همان طور که گفته شد این دستگاه در انواع آزمایشگاهی و خانگی قابل تهیه است. قیمت انواع آزمایشگاهی نیز نسبت به انواع خانگی بیشتر است. البته باید در نظر گرفته شود که نوع شرکت سازنده و دقت اندازه گیری نیز بر قیمت سختی سنج آب بسیار موثر خواهد بود.

خرید و فروش

خرید و فروش سختی سنج در انواع مختلف در بازار ایران صورت می پذیرد. برای خرید می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه کرده و بدون واسطه اقدام به خریدی بصرفه نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.