سگ نژاد آلاسکن مالاموت ( هاسکی یا آلاسکایی یا قطبی یا سورتمه)

سگ نژاد آلاسکن مالاموت ( هاسکی یا آلاسکایی یا قطبی یا سورتمه)

سگ نژاد آلاسکن مالاموت را در ایران بیشتر با هاسکی مالاموتی می شناسیم این سگ یکی از محبوب ترین نژاد ها است که بسیار باهوش، وفادار و با اعتماد به نفس است. این نژاد وزن زیاد، جثه بزرگ، پوششی ضخیم و دولایه و چشمانی جذاب و گیرا دارد. هاسکی بسیار پر انرژی است، فعالیت زیادی می کند و دوست دارد بیشتر وقتش را با صاحبش بگذراند. این سگ آرام و با وقار است و دم بلند و پشمالو خز داری دارد. اجداد این سگ در قطب شمال به کار سورتمه کشی مشغول بودند و احتمالا حدود ۴۰۰۰ سال پیش به همراه سرخپوستان به آمریکای شمالی مهاجرت کردند و نام آن ها از نام قبیله ای که در شمال غربی آلاسکا زندگی می کردند به نام قبیله اینوت گرفته شده است.

ویژگی های ظاهری سگ نژاد آلاسکن مالاموت

آلاسکن مالاموت که قدرت بدنی بالا و هیکلی درشتی دارد، جزو خانواده سگ نژاد اشپیتز است. این سگ سر سنگین و بزرگ، چشمانی کوچک، زیبا و هشیار و گوش مثلثی دارد که به هنگام احساس خطر و هشدار راست می ایستد. هاسکی ها ظاهری مغرور و با اقتدار دارند، سینه آن ها قدرتمند و برجسته است و پوزه حجیمی دارند.

قد، وزن و طول عمر

طول عمر سگ ها به کیفیت زندگی آن ها بستگی دارد و این سگ ها می توانند به طور میانگین بین ۱۲ تا ۱۵ سال عمر می کنند. آلاسکن مالاموت ماده بین ۵۶ تا ۶۱ سانتی متر قد و بین ۳۳ تا ۳۹ کیلوگرم وزن دارد، گونه های نر این سگ هم به وزن ۳۷ تا ۴۰ کیلوگرم و قد ۶۱ تا ۶۶ سانتی متر هستند.

پوشش و رنگ

هاسکی ها را می توانید در رنگ های مختلفی از جمله سفید و سرخ، سفید و قهوه ای روشن، سفید و خاکستری، سفید و مشکی و سفید ببینید. این سگ ها پوشش ضخیم و پشمالویی دارند و کت بدنشان با پوشش اضافه دیگری نیز محافظت می شود که آن ها را در مقابل سرما ایمن می کند. پر های موج داری روی پشت حیوان قرار دارد و دمش پشمالو و خز دار است. روی صورت سگ های این نژاد نشانه های خاصی وجود دارد که موجب تمایز آن ها از سایر نژاد ها می شود، این نشانه یا به صورت بخشی کلاه مانند روی سر سگ است یا به شکل یک ماسک یا نوار است و یا رنگ صورتش به کلی سفید است.

رفتار و خلق و خو سگ نژاد آلاسکن مالاموت

جنب و جوش و انرژی این سگ ها به قدری زیاد است که اگر با آن ها بازی نکنید و مدتی آن ها را در خانه تنها رها کنید، ممکن است خسارت های زیادی به خانه وارد کنند. صدای سگ های این نژاد شبیه به زوزه گرگ است، دوست دارد با اعضای خانواده باز کند و وقت بگذراند و علاقه زیادی به آن ها دارد. قدرت هاسکی ها به قدری است که می توانند بار هایی به وزن ۱۳۰۰ کیلوگرم را حمل کنند  به همین دلیل هم باید کار و فعالیت زیادی کنند تا انرژی بدنشان تخلیه شود. حفاری یکی از کار هایی است که این سگ ها علاقه زیادی به انجامش دارند، به علاوه بسیار با محبت هستند و در مقابل دوست دارند محبت و توجه زیادی از سمت صاحبشان ببینند.

سازگاری با غریبه ها، کودکان و سایر حیوانات

این سگ به طور غریزی علاقه زیادی به شکار حیوانات کوچکتر از خودش دارد و رابطه خوب او با سگ های دیگر و گربه ها مشروط به این است که به خوبی آموزش ببیند و اجتماعی شود. آلاسکن مالاموت ها در برابر کودکان بسیار صبور و مهربان هستند و رابطه خوبی با آن ها دارند.

نحوه مراقبت و نگهداری از سگ نژاد آلاسکن مالاموت

این سگ ریزش موی فصلی دارد که در این زمان باید هر روز موهایش را شانه بزنید و در حالت عادی حداقل هفته ای دوبار موهای آن را شانه بزنید. شامپوی خشک انتخاب مناسبی برای این سگ ها است. برای این که دهان سگ ها بو ندهد و به بیماری های دهان و دندان مبتلا نشوند باید حداقل هفته ای یک بار دندان هایشان را مسواک بزنید. برای این که چشم های سگ دچار عفونت نشود نیز با یک دستمال تمیز هر روز گوشه آن را با دستمالی تمیز پاک کنید. بهتر است گوش های سگ را مدام بررسی کنید و اگر قرمزی دیدید یا بوی بدی از گوش ها حس کردید، بهتر است سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

تعذیه سگ نژاد آلاسکن مالاموت

اگر به سگتان غذای خشک می دهید در دو وعده به اندازه ۴ تا ۵ پیمانه غذا برای او کافی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.