سی ام سی صنعتی چیست؟ کاربرد و ویژگی

سی ام سی صنعتی چیست؟ کاربرد و ویژگی

سی ام سی صنعتی یک پلیمر آنیونی محلول در آب است که بر اساس مواد خام سلولزی تجدید پذیر ساخته شده است. این ماده به عنوان اصلاح کننده رئولوژی عمل می کند، آب را حفظ می کند و یک لایه بردار عالی است. این ویژگی‌ها آن را به عنوان یک هیدروکلوئید زیستی برای کاربردهای متعدد به یک انتخاب ارجح تبدیل می کند.

سی ام سی توسط فرآیندهای مختلفی از سلولز ساخته می شود که برخی از اتم های هیدروژن در گروه های هیدروکسیل [OH] مولکول سلولز را با گروه های کربوکسی متیل اسیدی [-CH2CO.OH] جایگزین می کنند تا نمک مربوطه را تشکیل دهند. سی ام سی وقتی خالص باشد سفید رنگ است. سی ام سی درجه صنعتی ممکن است به صورت گرانول یا پودر سفید مایل به خاکستری یا کرم در بازار موجود باشد.

کاربردهای سی ام سی صنعتی

در صنعت رنگ ساختمان

سی ام سی صنعتی را می توان در رنگ آمیزی ساختمان با ع

سی ام سی صنعتی

ملکرد پراکندگی مطلوب و پوشش خوب استفاده کرد. این ترکیب بدون لایه بندی، عملکرد پایداری و اثرات ضخیم کنندگی خوبی برای تنظیم ویسکوزیته رنگ دارد که می تواند با اکثر عوامل فعال سطحی و نگهدارنده های مورد استفاده در رنگ های محلول در آب مطابقت داشته باشد.

این ترکیب می تواند به عنوان کند کننده ساخت و ساز بتن عمل کند و افزودن سی ام سی به بتن به عنوان ضخیم کننده و حافظ آب عمل می کند. علاوه بر این، به طولانی شدن زمان گیرش بتن، افزایش مقاومت اولیه بتن و جلوگیری از ایجاد ترک در ساختمان کمک می کند. علاوه بر این، همچنین می تواند به عنوان کمک پمپاژ بتن برای حفظ مخلوط بتن و بهبود همگنی بتن استفاده شود.

صنعت سرامیک

در سرامیک، نوع خاص سی ام سی صنعتی به افزایش قابل توجه پلاستیسیته، استحکام و کاهش نرخ شکستگی سرامیک کمک می کند. این ماده عمدتاً به عنوان یک عامل اتصال دهنده در لعاب زنی با عملکرد تعلیق و تراکم زدایی استفاده می شود. به عنوان عامل جداساز، به بهبود جریان پذیری و کنترل تیکسوتروپیک لعاب کمک می کند.

سی ام سی صنعتی همچنین می تواند برای خشک کردن و همگن کردن لایه لعاب استفاده شود. این ترکیب کمک می کند لعاب پس از پخت همچنان صاف و یکدست باقی می ماند و همچنین می تواند به عنوان مبدل رطوبت در سرامیک های متخلخل عمل کند.

تولید کاغذ

افزودن سی ام سی صنعتی به خمیر کاغذ به افزایش استحکام کششی کاغذ و بهبود مقاومت در برابر مچاله شدن کمک می کند. همچنین می تواند به عنوان عامل پخش کننده و چسب عمل کند تا رنگدانه و فیبر به طور کامل پراکنده شود. در طول فرآیند تصفیه آب صنعت کاغذسازی، می تواند به عنوان لخته ساز نیز عمل کند.

کویل پشه (Mosquito Coils)

در کویل های پشه، سی ام سی سازگاری خوبی با سایر اجزا برای اثربخشی همگن با رهایش پایدار دارد. همچنین به افزایش استحکام کویل های پشه کمک می کند و احتمال شکستگی را کاهش می دهد. این ترکیب می تواند جایگزین پودر چوب نارون شود و شکل پذیری خوب و سطح صاف دارد. سی ام سی صنعتی می تواند به عنوان بایندر در الکترودهای جوشکاری استفاده شود تا شار جوشکاری به طور پایدار بسوزد.

در صنایع نفت و گاز طبیعی

گل حفاری با سی ام سی صنعتی می تواند دیواره شفت نازک و جامد و همچنین کیک فیلتر با نفوذپذیری کم را تشکیل دهد و در نتیجه می تواند پدیده انقباض و فروپاشی ناشی از از دست دادن آب گل را کاهش دهد.

همچنین گل حفاری با افزودن سی ام سی صنعتی به ندرت تحت تأثیر عوامل مختلف قرار می گیرد، بنابراین می توان آن را برای مدت نسبتاً طولانی بدون استفاده از مواد نگهدارنده نگهداری کرد.

گل حفاری حاوی سی ام سی دارای اثر مطلوب، ثبات و همچنین تیکسوتروپی است، بنابراین حتی در دمای بالای ۱۵۰ درجه سانتیگراد، هنوز هم می تواند از دست دادن آب را کاهش دهد. همچنین به جلوگیری از ورود آب زیاد به لایه نفت و در نتیجه افزایش تولید نفت خام کمک می کند.

سی ام سی صنعتی با ویسکوزیته بالا و درجه جانشینی بالا می تواند روی گل حفاری با چگالی کمتر اعمال شود درحالیکه با ویسکوزیته کم برای گل حفاری با چگالی بالا استفاده می شود. علاوه بر این،  CMC-LV  را می توان به عنوان عامل غلیظ کننده و عامل ژلاتینه کننده بازیافت نفت در میدان نفتی استفاده کرد و اثرات آشکاری بر تولید پایدار نفت و افزایش تولید میدان نفتی، کنترل عملکرد، پروفایل آب و عملیات اسیدسازی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.