شناور قرص کلر چیست و چه کاربردی دارد

شناور قرص کلر چیست و چه کاربردی دارد

شناور قرص کلر یکی از روش های افزودن قرص کلر به آب استخر، برای اطمینان از ضدعفونی و ایمن نگه داشتن آن برای شناگران است. داشتن استخر به معنای صرف زمان زیادی برای پاک نگه داشتن آب از آلودگی های ناخواسته است. امروزه محبوب ترین ضد عفونی کننده آب استخر، کلر است که به صورت قرص و گرانول در بازار یافت می شود.

این شناورها معمولا به یک قرص کلر سه اینچی یا یک اینچی نیاز دارند. قرص های کلر ۱ اینچی کوچکتر از قرص های کلر سه اینچی هستند و برای استخرهای کوچک و جکوزی ها بسیار مناسب است. شناورهای قرص کلر را می توان در استخرهای سربسته یا روباز به راحتی استفاده کرد. قرص های کلر به طور متوسط از حالت جامد به مایع ذوب می شوند و برای ضدعفونی و کلر شدن در آب استخر مخلوط می شوند.

چرا استخر ها به کلر نیاز دارند

همانطور که قبلا ذکر شد، کلر چیزی است که استخر شما را ایمن و قابل استفاده نگه می دارد. این ماده آب شما را ضد عفونی می کند و میکروب ها، باکتری ها و سایر آلاینده هایی را که می تواند برای سلامتی خطرناک باشند، از بین می برد.

فرآیند ضدعفونی کلر زمانی شروع می شود که این ماده وارد آب استخر شما می شود. با شروع مخلوط شدن با آب، تجزیه شیمیایی رخ می دهد. در طی این تجزیه، دو ترکیب مهم به نام هیپوکلرو اسید و یون هیپوکلریت تولید می شود. این دو ترکیب شیمیایی میکروب ها و آلودگی های موجود در آب را برای شنا در موقعیت های مختلف ایمن نگه می دارند.

قرص کلر برای چه مواردی استفاده می شود

استفاده از قرص های کلر روشی مقرون به صرفه و ایمن برای ضدعفونی کردن آب استخرها هستند. این قرص ها به تدریج در آب حل می شوند و کلر را در آب آزاد می کنند. آنها انتخاب محبوبی در بین صاحبان استخر هستند، زیرا استفاده از آنها بسیار آسان است. برای استفاده از این قرص ها باید تعداد مناسبی از آنها را با توجه به حجم آب موجود، داخل شناور قرص کلر قرار داده و آن را درون آب استخر بیندازید.

انواع قرص کلر

قرص های کلر در دو اندازه ۱ اینچی و ۳ اینچی به بازار عرضه می شوند. قرص های کلر ۳ اینچی بسیار محبوب هستند، زیرا یک قرص می تواند تا ۵۰۰۰ گالن آب را تصفیه و ضدعفونی کند. قرص ‌های ۱ اینچی حاوی کلر بسیار کمتری هستند (تقریبا نصف قرص‌ های ۳ اینچی)، بنابراین برای استخرهای سرپوشیده و جکوزی ها بسیار مناسب‌ هستند. فراتر از اندازه، چند تفاوت دیگر نیز بین قرص های کلر در مواد تشکیل دهنده نیز وجود دارد. برای مثال، برخی از این قرص ها به عنوان «تثبیت ‌شده» یا «ناپایدار» برچسب‌ گذاری می شوند.

قرص کلر تثبیت شده به یک ماده خاص به نام اسید سیانوریک (CYA) اشاره دارد که به محافظت از کلر در برابر تجزیه زیر نور خورشید کمک می کند. کلر تثبیت شده حاوی CYA است که به ماندگاری طولانی تری آن در آب کمک می کند و حتی در نور خورشید نیز به درستی عمل می کند.

کلر تثبیت نشده به هیچ وجه حاوی CYA نیست، که اثربخشی آن را کاهش می دهد و آن را به طور کامل در برابر نور خورشید آسیب پذیر می کند. از این رو قرص های کلر تثبیت نشده برای استخرهای سرپوشیده مناسب تر هستند و قرص های کلر تثبیت شده برای استخر های روباز استفاده می شوند.

برخی از تولیدکنندگان قرص کلر نیز از مواد شیمیایی اضافی مانند جلبک کش ها و شفاف کننده ها در محصولات خود استفاده می کنند. اینها افزودنی های مفیدی هستند، اما در صورت نیاز همیشه می توانند جداگانه نیز اضافه شوند. بنابراین قرص های کلری را انتخاب کنید که متناسب با نیاز و بودجه شما باشد.

دلایل استفاده از شناور قرص کلر

انداختن قرص های کلر در کف استخر می تواند باعث ایجاد لکه های دائمی و سفید رنگ در استخر شما شود. قرص های کلر در کف استخر کندتر حل می شوند و کلر را به طور ناموزون آزاد می کنند. هنگامی که از قرص های کلر به این روش استفاده می کنید، بیشتر کلر هدر می رود و در نهایت مجبور می شوید از تعداد زیادی قرص کلر استفاده کنید.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، توصیه می شود از شناورهای قرص کلر استفاده کنید. شناورهای قرص کلر ظروف پلاستیکی کوچکی هستند که روی سطح آب شناور می شوند و کلر را به درون آب استخر شما اضافه می کنند. گاهی اوقات آنها اشکال مختلفی دارند و گاهی اوقات به رنگ آبی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.