شیرین‌کننده سوکرالوز چیست و آیا استفاده از آن مضر است؟

شیرین‌کننده‌ها از ترکیباتی هستند که از دیرباز در تهیه انواع مواد غذایی مورد استفاده قرار می گرفته اند. شیرین کننده ها را می‌توان در دسته های طبیعی و مصنوعی طبقه بندی نمود. همچنین برخی از شیرین کننده ها مغذی و برخی دیگر نیز غیر مغذی هستند. سوکرالوز شیرین کننده ای مصنوعی است که در دسته شیرین کننده های فاقد کالری و غیرمغذی جای گرفته است. فواید و مزایا سوکرالوز موجب کاربرد گسترده آن شده است. کاربرد سوکرالوز در صنایع غذایی، پزشکی و… صورت می پذیرد. البته عوارض و مضرات سوکرالوز نیز شناخته شده است که با مصرف کنترل شده این ماده می توان این مضرات را کاهش داده یا از آن ممانعت نمود. سوکرالوز و دیابت می توانند با یکدیگر مرتبط باشند و افراد مبتلا به دیابت باید از این شیرین کننده تحت نظارت پزشک استفاده نمایند.

در ادامه این مطلب به بررسی فواید و مزایا و دلایل استفاده از سوکرالوز می پردازیم. قیمت سوکرالوز می تواند با توجه به شرکت تولید کننده آن متفاوت باشد. برای خرید سوکرالوز می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود.

سوکرالوز چیست؟

سوکرالوز شیرین کننده ای مصنوعی است که از آن می توان به عنوان جایگزین قند استفاده نمود. این محصول در صنایع غذایی استفاده شده و در بسیاری از محصولات غذایی همچون نوشابه های رژیمی و انواع آدامس یافته می شود. این ماده در آزمایشگاه ساخته شده است و طعمی بسیار شبیه به شکر دارد. درواقع این شیرین کننده با تغییر برخی از پیوندهای مولکول های قند تولید شده اند. جالب است بدانید این ماده شیرین است اما در بدن به شکل قند هضم و جذب نمی شود. سوکرالوز با نام تجاری اسپلندا بسیار شناخته شده است.

کاربرد و استفاده از سوکرالوز در صنایع غذایی البته در مقادیر محدود مجاز اعلام شده است. در واقع این ماده شیرین کننده برای افراد سالم می تواند به راحتی مورد استفاده قرار گیرد. افراد مبتلا به دیابت و افراد چاق باید از این شیرین کننده با احتیاط استفاده کنند.

فواید مصرف سوکرالوز

این ماده را از دو جهت می توان بهتر از شکر دانست. این شیرین کننده بدون کالری و فاقد طعم خاصی است. عوارض سوکرالوز ممکن است بر سلامتی تاثیرات منفی داشته باشد، اما قند طبیعی خود عامل بسیاری از مشکلات سلامتی در انسان است. بنابراین استفاده از این شیرین کننده در صنایع غذایی صورت می پذیرد.

مضرات سوکرالوز بر سلامت روده

استفاده از سوکرالوز می تواند بر سلامت روده مانند میکروبیوم روده تأثیرات منفی داشته باشد. این شیرین کننده از رشد باکتری های مضر موجود در میکروبیوم دهان جلوگیری کند، اما ممکن است برای میکروبیوم روده مضر باشد. البته این شیرین کننده میکروبیوم روده را به اندازه سایر شیرین کننده های مصنوعی همچون ساخارین تغییر نمی دهد. اما بر روی باکتری های روده تأثیر منفی داشته و موجب افزایش وزن در مطالعات حیوانی نیز شده است

مقدار مجاز مصرف روزانه این شیرین کننده می تواند منجر به تغییر منفی میکروبیوم روده و ایجاد التهاب در بدن شود. این مضرات به دنبال ۶ ماه مصرف این ماده مشاهده می شوند. بنابراین در مصرف محصولات حاوی این شیرین کننده باید احتیاط لازم را بعمل آورد.

سوکرالوز و مضرات آن برای دیابت

در ابتدا این قند به عنوان یک افزودنی بی خطر و بی اثر برای سلامت بدن در نظر گرفته می شد. اما شواهد نشان داند که می تواند تأثیر نامطلوبی بر بدن داشته باشد. مصرف سوکرالوز وقتی همراه با کربوهیدرات باشد، می تواند موجب افزایش مقاومت انسولینی و افزایش وزن گردد. درواقع مصرف نوشابه های رژیمی دارای این ماده قادرند تا خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا حدود زیادی افزایش دهند.

مطالعاتی نشان داده اند که مصرف روزانه نوشابه های رژیمی حاوی این شیرین ‌کننده بیشتر از ۳۶ درصد با خطر ابتلا به سندرم متابولیک و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه است. بنابراین شیرین کننده اشاره شده در دسته ترکیبات محرکه غیرمنتظره دیابت قرار می گیرد.

مضرات سوکرالوز در دمای بالا

مصرف این ماده در دمای پایین مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما گرم کردن آن در دماهای بالا ممکن است منجر به تولید ترکیباتی موسوم به کلروپروپانول ها شود که برای سلامتی خطرناک هستند. کلروپروپانول ها گروهی از ترکیبات سمی و مضر برای سلامت هستند. البته این ماده اغلب در محصولات پخته شده به کار نمی رود. زیرا افزایش دما و pH از ثبات این شیرین کننده مصنوعی می کاهند.

قیمت خرید و فروش سوکرالوز

قیمت سوکرالوز در بازار متفاوت بوده و به برند تجاری و حجم خریداری شده از محصول وابسته است. برای خرید این محصول می توان به سایت های معتبر فروش شیرین کننده های مصنوعی مراجعه کرده و بدون واسطه اقدام به خرید این محصولات نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.