معرفی کاربرد مواد اولیه شیمیایی صنایع غذایی

معرفی کاربرد مواد اولیه شیمیایی صنایع غذایی

امروزه با افزایش رشد جمعیت جهان صنایع غذایی جایگاه ویژه‌ای یافته است. جهت بهبود کیفیت تولید از مواد اولیه شیمیایی صنایع غذایی استفاده می‌شود. انواع مواد اولیه شیمیایی صنایع غذایی وجود داشته و هر کدام از کاربردی ویژه در این صنعت برخوردارند. قیمت مواد اولیه شیمیایی صنایع غذایی با توجه به نوع و برند تجاری می‌تواند تفاوت باشد. برای خرید مواد اولیه شیمیایی صنایع غذایی می‌توان به سایت‌ها و مراکز معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود. با کاربرد مواد اولیه شیمیایی صنایع غذایی علاوه بر افزایش کیفیت محصول در هزینه‌ها نیز صرفه جویی شده و درواقع هزینه تولید کاهش می‌یابد. این نکته در صنعت بسیار حائز اهمی است.

مواد اولیه شیمیایی صنایع غذایی چیست

از افزودنی غذایی برای انجام عملکردی خاص در تولید مواد غذایی استفاده می‌شود. مواد اولیه شیمیایی صنایع غذایی در انواع مستقیم و غیرمستقیم قابل تهیه هستند. افزودنی‌هایی که به‌عنوان مواد اولیه و به‌طور مستقیم به انواع غذاها و نوشیدنی‌ها افزوده می‌شوند، افزودنی های مستقیم می‌گویند. افزودنی‌هایی که در حین پردازش، بسته‌بندی، حمل و نقل و… در مقادیر ناچیز به کار می‌روند را افزودنی‌های غیرمستقیم غذایی می‌نامند. افزودنی‌های غذایی توسط سازمان غذا و داروی امریکا تنظیم مجوز مصرف گرفته و باید در لیست مواد تشکیل دهنده مواد غذایی فرآوری شده قرار گیرند.

انواع مواد اولیه شیمیایی صنایع غذایی

مواد شیمیایی صنایع غذایی طعم و ظاهر مواد غذایی را بهبود بخشیده و موجب افزایش عمر مفید محصولات خواهند شد. با استفاده از مواد اولیه شیمیایی صنایع غذایی می‌توان به ‌راحتی انتظارات مصرف‌ کنندگان را برطرف نمود. از کاربرد مواد اولیه شیمیایی صنایع غذایی در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • شستشو
  • تمیز کردن
  • تخمیر
  • خشک‌کردن
  • پاستوریزه کردن مواد غذایی
  • و…

همچنین از این ترکیبات در مراحل تولید مواد غذایی نیز استفاده می‌شود تا ظاهر، عطر و طعم مواد غذایی بهبود پذیرد. بعلاوه این ترکیبات با داشتن خواص نگهدارنگی موجب کاهش پوسیدگی و افزایش عمر مفید مواد غذایی خواهند شد. نگهدارنده ها با مهار فعالیت میکروارگانیسم ها از فاسد شدن مواد غذایی ممانعت می‌کنند.

استفاده از مواد اولیه شیمیایی صنایع غذایی به‌عنوان نگهدارنده

برخی از مواد اولیه مورد استفاده در صنایع غذایی به‌عنوان نگهدارنده عمل کرده و از خواص ضدباکتریایی و ضد میکروبی برخوردارند. این ترکیبات با مهار میکروارگانیسم ها موجب افزایش عمر مفید محصولات غذایی صنعتی می‌شوند. بنزوات هایی مانند سدیم بنزوات، نیتریت هایی مانند سدیم نیتریت و سولفیت هایی مانند سولفور دی اکسید از مهم ترین افزودنی های غذایی قرار گرفته در گروه نگهدارنده هستند.

کاربرد مواد اولیه شیمیایی به عنوان افزودنی

برخی از مواد اولیه شیمیایی به‌عنوان افزودنی در صنایع غذایی کاربرد دارند. این ترکیبات جهت بهبود طعم، رنگ و مزه غذا استفاده می‌شوند. اسید سیتریک، آسکوربیک اسید، بی کربنات سدیم و تری پلی فسفات سدیم ازجمله افزودنی‌های پرمصرف صنایع غذایی هستند.

مواد اولیه شیمیایی صنایع غذایی در بسته بندی

مواد اولیه‌ای که به‌طور مستقیم با مواد غذایی در ارتباطند باید غیر سمی، ضد حساسیت و بی‌اثر باشند. درواقع بسته‌بندی و ذخیره سازی مواد خام و محصولات تولید شده در صنایع غذایی بسیار حائز اهمیت است. البته با توجه به نوع محصول، روش‌های نگهداری و بسته‌بندی نیز متفاوت است. وسایل و لوازم مختلفی برای نگهداری محصولات غذایی وجود دارند. ورق‌های آلومینیومی، شیشه، جعبه و… از آن جمله‌اند.

خرید مواد اولیه شیمیایی صنایع غذایی

قیمت این مواد اولیه با توجه به نوع آن‌ها متفاوت است. بعلاوه قیمت این ترکیبات به برند تجاری محصول و نرخ ارز نیز وابسته است. محصولات وارداتی نیز نسبت به محصولات تولید داخل از قیمت‌های بیشتری در بازار برخوردارند. برای خرید این محصولات به سایت‌های معتبر فروش مراجعه نمایید.

فروش مواد اولیه شیمیایی صنایع غذایی

خرید و فروش مواد اولیه شیمیایی صنایع غذایی به دلیل مصرف گسترده صنعتی رو به افزایش است. فروش اینترنتی مواد اولیه شیمیایی صنایع غذایی خرید به‌صرفه و آسان را امکان‌پذیر نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.