نام دیگر ایزوپروپیل الکل چیست و چه کاربردی دارد؟

نام دیگر ایزوپروپیل الکل چیست و چه کاربردی دارد؟

الکل ایزوپروپیل را با نام های ایزوپروپانول، ۲-پروپانول، دی متیل کاربینول و پروپیل الکل می شناسند. این ماده الکلی آلیفاتیک و هیدروکربنی است که از فرآیند کراکینگ نفت یا کاهش استون حاصل می آیند. کاربرد ایزوپروپیل الکل به صورت موضعی در ضدعفونی زخم ها و جراحات صورت می پذیرد. از کاربرد صنعتی ایزوپروپیل الکل می توان به استفاده از آن در صنعت چاپ اشاره نمود. اما این ماده با شیوع ویروس کرونا به عنوان ضد عفونی کننده دست و سطوح نیز بسیار مورد استفاده قرار گرفته شد. از خواص ایزوپروپیل الکل می توان به بوی تند و شدید آن اشاره نمود. انواع ایزوپروپیل الکل در گرید ها و خلوص های مختلفی در بازار عرضه می شوند. برای خرید ایزوپروپیل الکل به سایت ها و مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید. قیمت این الکل با توجه به غلظت و درجه خلوص آن می تواند متفاوت باشد.

ایزوپروپیل الکل ۷۰ درصد

ایزوپروپیل الکل یا IPA مایعی بی رنگ و فرار است که با بویی شبیه استون و اتانول شناخته می‌شود. از کاربرد ایزوپروپیل الکل ۷۰ درصد در پزشکی و ضد عفونی کننده‌های دست استفاده می گردد. محلول های ۷۰٪ به دیواره سلولی نفوذ کرده و تمام پروتئین های درون سلول را منعقد کرده و میکروارگانیسم را از بین می‌برند. مقدار آب اضافی موجود در محلول های ۷۰ درصد، تبخیر را کند کرده و بنابراین موجب افزایش زمان تماس سطوح شده و اثربخشی را افزایش خواهد داد. این محصول با درجه خلوص ها و گرید های مختلفی در بازار عرضه می گردد. برای خرید می توان به مراکز فروش مراجعه نمود.

انواع ایزوپروپیل الکل

  • ایزو پروپیل الکل گرید صنعتی یا NSF یا فنی
  • ایزو پروپیل الکل گرید خوراکی یا USP
  • ایزوپروپیل الکل درجه خالص

کاربرد ایزوپروپیل الکل

از کاربرد ایزوپروپیل الکل در تولید محصولات شوینده خانگی بسیار استفاده می شود. تولید بسیاری از داروها، محصولات بهداشتی و مراقبت از پوست نیز با استفاده از این ترکیب آلی صورت می پذیرد. این ماده یک الکل نوع دوم بوده و ترکیبی ایدئال برای استفاده در صنعت داروسازی محسوب می شود. ایزوپروپانول را می توان به استون تبدیل نموده و از آن به عنوان ترکیبی حد واسط استفاده نمود. از دیگر کاربرد های ۲-پروپانول استفاده از آن به عنوان افزودنی در بنزین است.

استفاده از ایزو پروپیل الکل به عنوان حلال از دیگر موارد استفاده از آن محسوب می شود. این ترکیب قادر است تا طیف گسترده ای از ترکیبات غیر قطبی را در خود حل نماید. این مزایا موجب شده است تا از این الکل جهت تمیز کردن برخی قطعات و ابزارها در صنعت استفاده گردد.

تفاوت ایزوپروپیل الکل با اتانول

اتانول بسیاری از سلول های باکتریایی و ویروسی را با از بین بردن پروتئین ها و حل کردن چربی ها از بین می برد. اما این الکل در برابر هاگ یا اسپور اثری ندارد. این الکل را اغلب در غلظت ۷۰درصد استفاده می کنند. درواقع غلظت های بالاتر به سرعت تبخیر شده و قادر به حذف کامل میکروارگانیسم ها نخواهد بود. در غلظت های پایین تر نیز اثر الکل کاهش می یابد.

این الکل در بعضی شوینده ها و محصولات بهداشتی استفاده می شود. اما به دلیل بروز خشکی پوست باید کمتر از آن استفاده گردد.

ایزو پرپوپیل هم با سرعت مشابه اتانول تبخیر می گردد. سلول های باکتریایی و ویروسی را نیز به شیوه اتانول حذف می کند. اما مزایا آن این است که بر روی بافت های زنده پوست تاثیر چندانی نخواهد داشت. بنابراین برای ضدعفونی کردن، ایزو پروپیل الکل از اتانول بهتر است. از این ماده در بیمارستان ها به عنوان آنتی سپتیک پوست استفاده می گردد.

ایمنی ایزوپروپیل الکل

بخارات الکل ایزوپروپیل نسبت به هوا متراکم تر بوده و قابل اشتعال است. به طوریکه دامنه اشتعالی بین ۲ تا ۷٫۱۲ درصد در هوا برای آن مشخص شده است. بنابراین الکل فوق را باید از گرما و شعله آزاد دور نگه داشت.

تقطیر الکل ایزوپروپیل بر روی منیزیم موجب تشکیل پراکسیدهای مختلفی می گردد که پس از رسیدن به غلظت مشخصی منفجر می شود.

از مضرات ایزوپروپیل الکل تحریک کنندگی آن برای پوست است. بنابراین استفاده از دستکش محافظ در حین استفاده توصیه می‌گردد.

مسمومیت و مشکلات تنفسی نیز از عوارض خوردن ایزوپروپیل الکل محسوب می شوند.

خرید ایزوپروپیل الکل

برای خرید این محصول برای ضد عفونی می توان به داروخانه های سراسر کشور مراجعه نمود. برای خرید ایزوپروپیل الکل صنعتی نیز می‌توان به سایت ها و مراکز معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه کرده و این محصول را دریافت نمود. قیمت ایزوپروپیل الکل با توجه به درجه خلوص و گرید تولید شده متفاوت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.