همه چیز درباره‌ی پلی آلومینیوم کلراید

همه چیز درباره‌ی پلی آلومینیوم کلراید

پلی ‌آلومینیوم کلراید یک منعقد کننده پلیمری معدنی است که بیشتر برای تصفیه آب استفاده می ‌شود. این ترکیب شیمیایی به صورت مخفف PAC نامیده می شود و نوع جدیدی از عامل لخته ‌ساز ماکرومولکول معدنی با کارایی بالا است.

این ماده یک پلیمر معدنی است که توسط کلرید آلومینیوم، هیدروکسید آلومینیوم، آلومینا یا سایر ترکیبات آلومینیوم معدنی با اسید هیدروکلریک سنتز می شود. این ترکیب شیمیایی بسیار محلول در آب است، بنابراین دارای دامنه کاربرد وسیعی از مقدار PH و سرعت سریع در ته نشین شدن است.

این ترکیب شیمیایی به عنوان یک لخته کننده یا منعقد کننده در تصفیه آب، فاضلاب صنعتی، فاضلاب شهری، استخر شنا و صنعت کاغذ استفاده می شود. علاوه بر این، می توان از آن در دئودورانت ها و ضد تعریق ها نیز استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ماده شیمیایی، لطفا تا انتها با ما در این مقاله همراه باشید.

فرآیند انعقاد و لخته سازی چیست

در فرآیند انعقاد و لخته سازی، منعقد کننده های شیمیایی به آب، پساب یا فاضلاب اضافه می شود تا مواد اضافی آب مانند جامدات معلق، ذرات کلوئیدی و ناخالصی های مختلف حذف شوند. ذرات کلوئیدی مهمترین موادی هستند که باید در فرآیند لخته سازی حذف شوند. این ذرات در آب حل و ته نشین نمی شوند؛ بلکه در آب پراکنده هستند.

اندازه این ذرات بین ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است و اغلب دارای بار سطحی هستند. وجود این بار سطحی حذف این مواد را دشوارتر می کند. اینجاست که منعقد کننده ها وارد عمل می شوند. یکی از منعقد کننده های پر استفاده در صنعت تصفیه آب، پلی آلومینیوم کلراید است.

پلی آلومینیوم کلراید در صنعت تصفیه آب

یکی از ویژگی های بارز این پلیمر در عملکرد خنثی سازی پایدار ذرات کلوئیدی آن است که شرایط مناسبی را برای انعقاد شیمیایی ذرات و در نهایت ناپایداری ذرات کلوئیدی ایجاد می کند. هنگامی که مخلوط در شرایط خوبی برای تثبیت ذرات معلق قرار گرفت، زمان لازم برای انعقاد ذرات و در نهایت لخته سازی فراهم می شود.

با اضافه کردن این ماده ذرات جامد موجود لخته شده و با روش ته نشینی جدا می شوند. پلی آلومینیوم کلراید در pH بین ۵ تا ۹ در تصفیه آب عملکرد بسیار خوبی دارد. این ماده با تشکیل یون های هیدروکسیل و پلیمرهای آنیونی چند ظرفیتی باعث تشکیل ماکرومولکول های معدنی دارای بار الکتریکی در آب و در نتیجه انعقاد و لخته شدن ذرات معلق می شود. هنگام کار با این ترکیب شیمیایی توصیه می شود از وسایل ایمنی استفاده کنید.

مزایای استفاده از پلی آلومینیوم کلراید در تصفیه آب و فاضلاب

پلی آلومینیوم کلراید در صنایع مختلف به عنوان ماده ای مفید و کارآمد برای تصفیه آب شهری، فاضلاب و پساب های صنعتی شناخته می شود. این ماده شیمیایی از یون های آلومینیوم به شکل سولفات آلومینیوم تشکیل شده است. یکی از دلایل موثر استفاده از این ترکیب شیمیایی در تصفیه آب، در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن آن است. سایر مزایای قابل توجه این ماده شیمیایی عبارتند از:

  • افزایش قدرت در رفع کدورت آب
  • محدوده عمل در گسترده pH
  • مقرون به صرفه تر بودن نسبت به سولفات آلومینیوم
  • عدم تغییر در بافت شیمیایی آب
  • کاهش pH برای آبی که خاصیت قلیایی کمتری دارد

کاربردهای پلی آلومینیوم کلراید

پلی آلومینیوم کلراید در صنایع مختلف کاربردهای بسیار زیادی دارد. برخی از کاربردهای PAC عبارتند از:

صنعنت تصفیه آب

این ماده شیمیایی به دلیل خواص جذب، تجمع و رسوب بسیار بالا، می تواند به عنوان منعقد کننده در تصفیه فاضلاب صنعتی، تصفیه آب آشامیدنی، تصفیه آب در گردش و غیره استفاده شود.

 صنعت کاغذ سازی

این ماده به عنوان رسوب دهنده و کمک نگهدارنده اندازه خنثی رزین، کمک فیلتر، همچنین برای کنترل موانع شناخته شده و به عنوان یک عامل جذب ناخالصی های آنیونی در صنعت کاغذ سازی استفاده می شود.

صنعت چاپ و رنگرزی پارچه

پساب تولید شده توسط صنعت چاپ و رنگرزی نساجی دارای ویژگی‌ های حجم زیاد آب، رنگ عمیق و محتوای آلاینده‌ های آلی زیاد است که یکی از دشوارترین تصفیه فاضلاب‌ ها در پساب‌ های صنعتی است. افزودن پلی آلومینیوم کلراید می تواند ذرات متراکم و بزرگ زاج را در این فاضلاب جدا کند. از PAC همچنین می توان برای بهبود خاصیت ضد چروک پارچه نیز استفاده کرد.

صنعت کشاورزی

سطح خاک معمولا دارای خواص تراکم بالا، منافذ کوچک، اشباع کم و هدایت هیدرولیکی ضعیف است که می تواند مانع از نفوذ آب به خاک، افزایش رواناب سطحی و مانع از جوانه زنی بذر شود. پلی آلومینیوم کلراید باعث افزایش رطوبت خاک، جلوگیری از تشکیل پوسته خاک و همچنین افزایش نفوذ آب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.