همه کاربرد استون یا پروپانون (دی متیل کتون)

پروپانون

استون به عنوتن یکی از ساده ترین اعضای کتون ها شناخته می شود. کاربرد استون یا پروپانون به عنوان حلال شیمیایی آلی بسیار صورت گرفته و عضوی مهم در صنایع مختلف محسوب می گردد. مایع و بی رنگ بودن، قطبی، فرار و اشتعال زا بودن از از خواص استون یا دی متیل کتون است. انواع استون یا پروپانون در گرید های صنعتی و بهداشتی تولید و در بازار عرضه می شوند. قیمت استون یا دی متیل کتون تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون درجه خلوص و گرید تولید شده قرار دارد. برای خرید استون یا پروپانون می توان به سایت شرکت های عرضه کننده مواد شیمیایی مراجعه نمود. کاربرد استون یا دی متیل کتون در صنعت موجب شده تا خرید و فروش آن در بازار صنعتی بسیار صورت پذیرد. فروش اینترنتی محصولات شیمیایی امکان خریدی بی واسطه و به صرفه را فراهم نموده است.

استون یا پروپانون چیست

استون ماده ای با فرمول شیمایی C3H6O است. دی متیل کتون مایعی بی رنگ، قطبی، فرار و اشتعال زا بوده که به عنوان یک حلال قوی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده قادر به حل بیشتر ترکیبات آلی در خود بوده و کاربرد زیادی در صنایع دارد. استون در آب و اتانول و اتر به راحتی حل شده و یک حلال بسیار مفید در آزمایشگاه هاست. این ماده با نام های دیگری هم شناخته می شود. در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است.

  1. پروپانون
  2. دی متیل کتون
  3. دی متیل کربونیل
  4. بتا-کتو پروپان
  5. دی متیل فرمالدهید
  6. پروپان کتون
  7. ۲-پروپانول

فرمول شیمیایی استون

دی متیل کتون یکی از کوچکترین و ساده ترین کتون هاست. فرمول مولکولی یا فرمول شیمیایی پروپانون به صورت  CH3-C=O-CH3  شناخته می شود. ساختار استون حاوی سه اتم کربن، شش اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن است. پروپانون در دسته ترکیبات آلی با نام کتون ها قرار دارد. این ترکیبات حاوی گروه عاملی کربونیلی هستند که به دو گروه هیدروکربنی متصل شده است. پروپانون دارای یک گروه کربونیل است و در آن کربن و اکسیژن با پیوندی دوگانه به یکدیگر متصل شده اند.

دی متیل کتون در فرآیندهای متابولیک بدن انسان نیز تولید و البته دفع می شود. از حمام پروپانون یا یخ خشک برای انجام واکنش هایی استفاده می شود که به دماهای پایین نیاز دارند. بخارات دی متیل کتون می تواند به عنوان یک ردیاب فلورسنت در آزمایش های جریان سیال به کار رود. کاربرد استون به دلیل داشتن خواص ویژه در صنعت صورت می پذیرد.

انواع استون

با توجه به مصارف گسترده پروپانون، انواع مختلفی از آن در گرید های مختلف تولید و عرضه می گردد. دی متیل کتون را می توان در گرید های زیر تهیه و مصرف نمود.

  1. صنعتی
  2. آزمایشگاهی

استون قطبی است یا غیر قطبی

پروپانون ترکیبی آلی است که شامل ۳ اتم کربن، ۶ اتم هیدروژن و ۱ اتم اکسیژن است. گروه کربونیلی که توسط دو گروه متیل در هر دو طرف احاطه شده است، ساختار پروپانون را تشکیل می دهد. مولکول استون با داشتن یک گروه کربونیل در مرکز، مولکولی قطبی خواهد بود. کربن الکترونگاتیوی کمتری نسبت به اکسیژن دارد. بنابراین استون می تواند به عنوان واکنش دهنده با مولکول های نوکلئوفیلی مورد استفاده قرار گیرد. درنهایت دی متیل کتون با قطبیت در گروه کربونیل به دلیل تفاوت الکترونگاتیوی اکسیژن و کربن، ماده ای قطبی محسوب می شود.

کاربرد استون

پروپانون به عنوان حلال در صنعت دارای مصارف مختلفی است. درواقع صنایع مختلفی از این حلال برای انجام فرآیند ها استفاده می کنند. ۳۰ درصد از پروپانون تولید شده در جهان به عنوان حلال ماده شیمیایی به کار گرفته می شود. از این ماده در صنایع زیر استفاده می شود.

  • تولید پلاستیک
  • صنایع تولید رنگ
  • تولید مواد آرایشی و بهداشتی
  • صنایع دارویی
  • تولید آفت کش
  • تولید مواد منفجره
  • صنایع الکترونیک
  • مصارف خانگی
  • کاربرد به عنوان پیش ماده در سنتز های آلی
  • و…

قیمت استون

قیمت پروپانون تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. گرید تولید شده و درجه خلوص محصول از عوامل بسیار مهم بر قیمت هستند. هرچه درجه خلوص محصول بیشتر باشد، قیمت فروش بیشتری هم خواهد داشت. نرخ ارز از دیگر عوامل موثر بر قیمت مواد شیمیایی است. نرخ ارز بر قیمت محصولات وارداتی تاثیر بیشتری خواهد داشت.

خرید و فروش استون

کاربرد استون در صنایع موجب خرید و فروش گسترده آن در بازار جهانی شده است. برای خرید پروپانون می توان به سایت فروشگاه های معتبر مراجعه نمود. امروزه فروش اینترنتی محصولات شیمیایی امکان خریدی بی واسطه را فراهم نموده است. البته نکته مهم در هنگام خرید مواد شیمیایی به این روش، خرید از منابع معتبر فروش و تهیه محصول با کیفیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.