پلی وینیلی الکل چیست و چه کاربردهای دارد

پلی وینیلی الکل چیست و چه کاربردهای دارد

پلی وینیلی الکل (PVA) یک پلیمر مصنوعی است که از تعداد زیادی مولکول که همگی به هم چسبیده اند، تشکیل شده است. این ماده یک پلیمر سفید رنگ و محلول در آب است که کاربردهای بسیار زیادی دارد. این ترکیب شیمیایی یک رزین مصنوعی است که از پلیمریزاسیون وینیل الکل ساخته شده است.

پلی وینیل الکل دارای تعداد زیادی خواص منحصر به فرد است که آن را برای کاربردهای مختلف مفید می کند. PVA محلول در آب است که آن را به عنوان یک چسب در صنایع کاغذ سازی و به عنوان عامل اندازه گیری در صنایع نساجی مفید می کند. همچنین یک عامل تشکیل فیلم است که آن را برای ساخت فیلم و پوشش مفید می کند. همچنین یک افزودنی غذایی است که از آن در صنایع غذایی به عنوان تثبیت کننده و غلیظ کننده استفاده می شود.

تاریخچه تولید پلی وینیلی الکل

پلی وینیلی الکل (PVA) در سال ۱۹۲۴ کشف شد و سه دهه بعد توسط سازنده مواد شیمیایی ژاپنی Kuraray، ساخته و تجاری شد. این پلیمر اولین بار در سال ۱۹۸۹ برای بسته بندی آفت کش ها در کیسه های محلول در آب با دوز واحد استفاده شد که کشاورزان را از قرار گرفتن تصادفی در معرض مواد شیمیایی محافظت می کرد. این خواص صنعت تولید مواد شوینده را متحول کرد، جایی که بسته ‌بندی ها و قرص‌ های شوینده یکبار مصرف لباس‌ شویی و ماشین ظرفشویی، ایمنی و پایداری قابل توجهی را به مصرف ‌کنندگان ارائه می ‌کردند.

کاربردهای پلی وینیلی الکل

PVA کاربردهای زیادی در صنایع مختلف، از تقویت نخ های نساجی و مقاوم کردن کاغذ به چربی و روغن تا ایجاد اسلایم بازی کودکان و قطره های چشمی دارد. صنایعی که از این پلیمر بسیار استفاده می کنند، عبارتند از:

صنعت کاغذ سازی

در صنعت کاغذ سازی، پلیمرهای محلول در آب عمدتا به عنوان عامل اندازه ‌دهنده سطح، عامل اتصال رنگدانه و بهبود مقاومت کاغذ استفاده می ‌شوند. در گذشته رنگدانه مبتنی بر نشاسته به عنوان عامل اندازه ‌گیری سطح و کازئین به عنوان عامل اتصال دهنده استفاده می ‌شد. امروزه از آنجایی که چسبندگی PVA ​​به الیاف قوی تر از کازئین است، تقاضای ​​برای آن در حال افزایش است.

تخته مصنوعی و پردازش الوار

PVA می تواند یک عامل از بین برنده رزین ترموست باشد که عمدتا به عنوان یک عامل اتصال دهنده مانند کاربامید، رزین فرمالدئید و ملامین برای تخته سه لا، تخته مصنوعی و پردازش چوب استفاده می شود. این پلیمر هنگامی که با رزین ملامین فرمالدئید مخلوط می شود، به افزایش ویسکوزیته کمک می کند و زمان پخت و خنک شدن را کوتاه می کند.

صنعت ساختمان

پلی وینیل الکل به عنوان یک افزودنی به سیمان و ملات برای افزایش چسبندگی و سیالیت آنها و کاهش زمان خشک شدن سطح بتن استفاده می شود. این پلیمر باعث افزایش سازگاری پوشش و جلوگیری از ترک خوردن بتن می شود. علاوه بر این، PVA به دلیل روش کاربردی ساده برای تزئین دیوار، سقف و کاشی کاری نیز مناسب است.

پلی وینیل الکل همچنین می تواند به عنوان یک عامل چسب برای پروفیل ها استفاده شود. محلول PVA، کاربردهای بسیار وسیعی در پوشش دیوارهای داخلی، گچ کاری و آب بندی درزها به دلیل خواص مطلوب آن از جمله مقاومت در برابر آب و هوا، ضد آب، عدم متورم شدن با آب و غیر شکنندگی دارد.

صنعت نساجی

پلی وینیلی الکل امروزه کارآمد ترین عامل اندازه ‌گیری مصنوعی برای تولید نخ تار یا چله در صنعت نساجی است. این پلیمر دارای اثرات اندازه گیری خوبی است و می تواند بافت منسوجات با چگالی و عیار بالا را به دلیل خواص فوق العاده ای مانند مقاومت، صافی، مقاومت در برابر سایش و چسبندگی روی الیاف را بهبود می بخشد.

PVA دارای نیروی چسبندگی قوی بر روی الیاف و همچنین دارای اثرات محافظتی خوبی برای کاهش زمان پاره شدن نخ نساجی و بهبود کارایی بافت است. خمیر تهیه شده از PVA به راحتی تحت تاثیر مواد شیمیایی قرار نمی گیرد و بدون هیچ تغییری در ویسکوزیته پس از حرارت دادن طولانی مدت تخریب نمی شود.

خطرات پلی وینیلی الکل

PVA یک ماده شیمیایی خطرناک است که می تواند مشکلات جدی برای سلامتی انسان ایجاد کند. تماس این ماده با چشم می تواند باعث نابینایی شود و تماس آن با پوست می تواند باعث تحریک پوست شود. استنشاق بخار این پلیمر نیز می تواند باعث مشکلات تنفسی شود. توصیه می شود در هنگام کار با این ترکیب شیمیایی از وسایل محافظت شخصی مانند دستکش، ماسک و عینک استفاده کنید. همچنین در صورت تماس با این ماده شیمیایی سریعا محل تماس را با آب شستشو دهید و به دنبال خدمات پزشکی باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.