پودر بوراکس چیست و چه کاربردی دارد؟

پودر بوراکس چیست و چه کاربردی دارد؟

پودر بوراکس ترکیبی است که از عناصر بور و سدیم ساخته شده است. بوراکس یک پودر یا ترکیب دانه‌ ای سفید و محلول در آب است که هم به عنوان شکل ‌دهنده شیشه عمل می‌کند و هم به عنوان یک شار در دمای پایین عمل می‌کند. در سرامیک استفاده از پودر بوراکس برازش لعاب روی ظروف سبز و بیسکو را بهبود می بخشد.علاوه بر این، هنگامی که بوراکس با اکسید مخلوط می شود، رنگ های روشن تولید می کند. پودر بوراکس به عنوان یک ترکیب معدنی طبیعی به فروش می‌رسد که بیشتر به عنوان تقویت‌کننده شوینده لباس‌شویی و نرم‌کننده آب مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص پودر بوراکس

  • ظاهر: پودر کریستالی سفید
  • مترادف : بوراکس دکاهیدرات، سدیم تترابورات، دی سدیم تترابورات بور
  • چگالی: ۱٫۷۳ گرم بر سانتی متر مکعب (جامد)
  • نقطه ذوب: ۷۴۱ درجه سانتیگراد

کاربردهای مهم پودر بوراکس

پودر بوراکس را می‌توان به روش‌های مختلفی برای شست‌وشو مانند از نرم‌ کردن آب سخت، خوش‌بوکننده و برای خیساندن لباس های ظریف استفاده کرد و حتی  این ماده می تواند بخشی از دستور العمل های مواد شوینده خانگی باشد.

به عنوان تقویت کننده لباسشویی

پودر بوراکس به عنوان تقویت کننده کامل و طبیعی لباسشویی عمل می کند. به این معنی که وقتی بوراکس را به مواد شستشوی خود اضافه می‌کنید، با حالت دادن یا نرم کردن آب به بهبود کارایی مواد شوینده لباس‌شویی کمک می‌کند تا مایع لباسشویی بتواند کار خود را راحت‌تر انجام دهد. برای استفاده از بوراکس به عنوان تقویت کننده مواد شوینده، فقط ۱/۲ فنجان بوراکس را به هر بار لباس (۳/۴ فنجان برای زمانی که لباس های زیادی دارید) همراه با مواد شوینده معمولی خود اضافه کنید.

لباس های شسته شده را خوشبو می کند

پودر بوراکس هنگام استفاده برای شستشوی لباس‌ها باعث از بین رفتن بوی بد و ایجاد بوی بسیار مطبوعی می شود.

بوراکس برای خیساندن لباس های ظریف

می‌توانید لباس‌های ظریف را در محلول بوراکس و مواد شوینده خیس کنید تا بدون ماشین لباسشویی آنها را به راحتی بشویید. برای این کار به ۱/۴ فنجان پودر بوراکس و ۲ قاشق غذاخوری مایع لباسشویی ملایم نیاز دارید.

استفاده برای از بین بردن لکه

از پودر بوراکس می توانید برای از بین بردن لکه های لباس مانند سس گوجه فرنگی ، شکلات و لکه های کثیفی استفاده کنید. برای این کار می‌توانید ابتدا لباس‌های لکه‌دار را در محلول ۱ قاشق غذاخوری بوراکس در هر گالن آب حداقل به مدت نیم ساعت از قبل خیس کنید، یا در ماشین لباسشویی خیس کنید و سپس، ۱/۲ فنجان بوراکس را به آب اضافه کنید.

برای پاک کننده

پودر بوراکس می تواند به عنوان یک عنصر در بسیاری از دستور العمل های تمیز کردن خانگی مختلف استفاده شود.

حمام خود را جلا دهید

دوش ها و کف کاشی شده در حمام ها اغلب به تمیز کردن نیاز دارند تا رشد کپک را کاهش دهند. برای این کار کاشی ها و دوغاب را با پودر بوراکس بپوشانید و با یک اسفنج یا برس مویی بشویید.

مبلمان فضای باز را ضدعفونی کنید

بهتر است قبل از استفاده از مبلمان ایوان یا حیاط هرگونه کپک و باکتری که ممکن است بر روی آن ها وجود داشته باشد را تمیز کنید. پودر بوراکس سطوح چوبی، پلاستیکی و پارچه ای را تمیز می کند تا مبلمان شما آماده استفاده باشد. سطوح سخت را با یک برس مو و مخلوط صابون بوراکس بشویید و بالشتک های فضای باز را با آب صابون بوراکس و یک اسفنج تمیز کنید.

فاضلاب خود را باز کنید

دفعه بعد که فاضلاب آشپزخانه یا حمام شما مسدود شد، نصف فنجان بوراکس را با حداقل ۲ فنجان آب جوش ترکیب کنید و اجازه دهید این مخلوط به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فاضلاب شما بماند. با توجه به اسیدیته بالا و توانایی تجزیه چربی به دلیل قلیایی بودن، تجمعات را تجزیه می کند تا مایعات دوباره به طور معمول تخلیه شوند.

زنگ زدگی را از بین ببرید

سطح pH 9.5 طبیعی بوراکس از طریق اکسیداسیون زنگ زدگی را از اکثر سطوح مانند دوچرخه، آچار و کلیدها بدون استفاده از مواد شیمیایی قوی حذف می کند. پودر بوراکس را با آب لیمو ترکیب کنید و زنگ زدگی را با پارچه و یک جفت دستکش پاک کنید.

فرش های خود را تمیز کنید

یکی از بهترین کاربردهای پودر بوراکس به عنوان خوشبو کننده فرش است. این پودر را روی فرش هایتان بپاشید و بگذارید ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بماند تا باکتری ها را جذب کند و بوها از بین بروند. پس از آن کاملاً جاروبرقی بکشید تا فرش برای بازی بچه ها بی خطر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.