کربنات کلسیم چیست و از خواص و کاربرد آن چه می دانید؟

کربنات کلسیم چیست و از خواص و کاربرد آن چه می دانید؟

کربنات کلسیم یک ماده معدنی ضروری و همه کاره است که به زندگی روزمره ما راه پیدا کرده است. کربنات کلسیم یکی از فراوان ترین مواد معدنی روی زمین است که حدود ۴ درصد از پوسته زمین را تشکیل می دهد. این ماده در طبیعت در سه نوع سنگ اصلی گچ ، سنگ آهک و مرمر یافت می شود.

این ماده در طبیعت طی میلیون ها سال تشکیل می شود. بیشتر ذخایر کربنات کلسیم از بقایای موجودات دریایی به وجود آمده است که در ته یک دریای کم عمق رسوب کرده اند. این موجودات دریایی مانند سخت پوستان، جلبک ها و مرجان ها، کربنات کلسیم را از آب جذب کرده و از آن برای تشکیل اسکلت و پوسته خود استفاده می کنند و هنگامی که می میرند، بقایای آنها رسوباتی را در بستر دریا تشکیل می دهند که به مرور زمان برای تشکیل سنگ استفاده می شود.

خواص فیزیکی کربنات کلسیم

  • این ماده دارای فرمول شیمیایی CaCO 3 است.
  • شفافیت بالا
  • شکل ذرات کریستالی
  •  بی بو
  • رسانایی گرمایی
  • نامحلول در آب
  • نسبتا نرم  – مقیاس ۳ در واحد موهس

فواید کاربردی کربنات کلسیم

کربنات کلسیم در باغ

مهمترین عنصر موجود در آهک باغی (که معمولاً به آن آهک کشاورزی گفته می شود) که مسئول متعادل کردن اسیدیته مضر خاک است، کربنات کلسیم است. این ترکیب همچنین کیفیت خاک را برای زندگی گیاهان اطراف بالا می برد.

 فواید کربنات کلسیم برای گیاهان

  • به عنوان منبع سالم کلسیم
  • به عنوان متعادل کننده pHخاک
  • افزایش دهنده توانایی حفظ آب در خاک های اسیدی
  • افزایش جذب مواد مغذی مهم از جمله نیتروژن ، پتاسیم و فسفر

در ساخت و ساز و ساخت سیمان

کربنات کلسیم ماده اصلی در صنعت ساختمان است که تا حد زیادی در تولید سیمان استفاده می شود. این ماده معمولاً در حالت سنگ آهک برای این اهداف مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر سازه های سیمانی، کربنات کلسیم به شدت بر پایه ساخت و ساز جاده تکیه دارد. این ماده اغلب برای کمک به سفت شدن خاک استفاده می شود و امکان برپایی پل ها، خانه ها و بناهای بلند را فراهم می کند. اندازه های بزرگ کربنات کلسیم معمولاً برای برآوردن نیاز به سنگدانه های بزرگ استفاده می شود.

آهک در واکنش با خاک به سیمان شدن خاک رس و ایجاد ترکیبات سفت تر کمک می کند. علاوه بر این، اثر سفت کننده کربنات کلسیم به خودروهای ساختمانی بزرگ اجازه می دهد تا راحت تر از کارگاه های ساختمانی عبور کنند. با گسترش استفاده از این ماده در تولید سیمان، از سنگ آهک به عنوان ماده اصلی مورد استفاده در تهیه سیمان استفاده می شود. سیمان در اصل از سیلیکات کلسیم و سولفات کلسیم تشکیل شده است.

مبارزه با باران اسیدی در سیستم های آبی

این ترکیب می تواند اثرات مخرب باران اسیدی در سراسر اکوسیستم آب رودخانه را کاهش دهد. در بسیاری از کشورها در حال حاضر آبراهه های اسیدی را با پاشیدن کربنات کلسیم پودر شده برای خنثی کردن اسیدهای مضر ایمن می کنند. رسوبات سنگ آهک در درمان مناطق غیرکشاورزی اطراف دریاچه ها و بدنه های آبی آسیب دیده استفاده می شود. سنگ آهک می تواند به عنوان یک مانع در نظر گرفته شود که اسیدیته هایی که ممکن است از بسترهای خاک اطراف شسته شده باشد را خنثی می کند.

استخوان و دندان در موجودات زنده

همانطور که می دانید دندان ها و استخوان های شما از مقدار کافی کربنات کلسیم ساخته شده اند به همین ترتیب، گیاهان و حیوانات از این ماده معدنی برای ساختن اسکلت و پوسته خود استفاده می کنند. تعدادی از حیوانات که از نظر داشتن مقادیر بالای کربنات کلسیم قابل توجه هستند عبارتند از: حلزون ها، مرجان ها، لاک پشت ها و سایر موجودات سخت پوست. این ترکیب پس از مرگ گیاهان و حیوانات دوباره در خاک رسوب می ‌کند.

در رنگ ها و پوشش ها

این ترکیب در رنگ ها و پوشش ها سفیدی، تیرگی و ماتی را بهبود می بخشد و می تواند یک جایگزین ایده آل برای دی اکسید تیتانیوم باشد که معمولا گران تر است و هزینه تولید را افزایش می دهد. همچنین در تولید کاغذ شفافیت و اپتیک کاغذ را بالا می برد و به عنوان پوشش های کاغذ و مقوا سفیدی و شفافیت و همچنین قابلیت چاپ کاغذ کامل شده را افزایش می دهد. این ترکیب در چسب ها و درزگیرها خواص رئولوژیکی را بالا می برد و سفیدی و شفافیت را افزایش می دهد و در نتیجه باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.