کلرید آمونیوم یا نشادر چیست و چه کاربردی دارد؟

کلرید آمونیوم

کلرید آمونیوم ماده‌ای غیر آلی است که با فرمول NH4Cl شناخته می شود. کلرید آمونیوم نمکی کریستالی و سفید رنگ است که در آب حل می‌شود. کاربرد کلرید آمونیوم در صنعت پزشکی، صنعت غذا، صنایع فلزی و… دیده می‌شود. مصرف کلرید آمونیوم در صنایع غذایی با نام E510 صورت می پذیرد. از کود آمونیوم کلرید نیز در صنعت کشاورزی بسیار بهره می برند. قیمت کلرید آمونیوم در بازار متفاوت بوده و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. گرید تولید شده و درجه خلوص از عوامل مهم تاثیر گذار بر قیمت این ماده هستند. برای خرید کلرید آمونیوم یا نشادر به روش های مختلفی می توان اقدام نمود. نشادر یک ماده صنعتی پرمصرف بوده و از این رو خرید و فروش آن در بازار های صنعتی ایران و جهان بسیار صورت می پذیرد.

در ادامه این مطلب به بررسی کلرید آمونیوم یا نشادر در صنعت و همین طور نحوه مصرف و کاربرد آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

کلرید آمونیوم یا نشادر چیست

کلرید آمونیوم در حدود سال ۸۰۰ هجری در دوده ناشی از سوزاندن کود های شتر توسط اعراب مصر کشف گردید. نشادر در سال ۵۵۴ پس از میلاد مسیح در چین کشف گردید. نشادر در زمان های گذشته از دو منبع دریچه های آتشفشانی زیرزمینی در آسیای مرکزی و کفپوش های آتش‌فشان کوه تفتان در جنوب شرقی ایران به طور طبیعی تامین می شد. این ماده یک ترکیب غیرآلی است که به صورت طبیعی نیز یافته می شود. فرم طبیعی و معدنی نشادر با نام Sal ammoniac معرفی شده است.

کاربرد کلرید آمونیوم در مصارف پزشکی

نشادر در پزشکی به عنوان ماده ای خلط آور در داروهای ضد سرفه استفاده می شود. این ماده با تحریک برونش ها موجب خلط‌آوری می شود. این ماده موجب تولید مایع اضافی در دستگاه تنفس شده و به این ترتیب تنفس را راحت تر می‌کند. باید به این نکته نیز توجه نمود که نمک های آمونیوم تحریک کننده مخاط معده هستند و بنابراین حالت تهوع و استفراغ از عوارض احتمالی مصرف آن‌ها در برخی افراد خواهد بود. در ادامه به موارد مصرف کلرید آمونیوم در پزشکی اشاره شده است.

  • عامل اسیدی کننده سیستمیک جهت درمان آلکالوز متابولیک شدید
  • در آزمایش اسید خوراکی جهت تشخیص اسیدوز توبولار کلیوی دیستال
  • حفظ pH اسیدی ادرار جهت درمان برخی اختلالات دستگاه ادراری

موارد مصرف کلرید آمونیوم در صنایع غذایی

نشادر در صنایع غذایی به عنوان افزودنی غذایی با شماره E 510 شناخته می شود. این ترکیب معدنی به عنوان ماده مغذی مخمر در تولید نان و همین طور به عنوان عامل اسیدی کننده به کار می رود. نشادر مکملی خوراکی برای گاوها بوده و برای مخمرها و بسیاری از میکروارگانیسم ها به عنوان جزئی از محیط مغذی شناخته می شود.

کود کلرید آمونیوم

نیتروژن از عناصر اصلی مورد نیاز برای رشد گیاهان محسوب می شود. نشادر به دلیل دارا بودن این عنصر می تواند برای گیاهانی مورد استفاده قرار گیرد که از کمبود این ماده رنج می برند. این کود برای گیاهانی مانند گندم و برنج از اهمیت بالایی برخوردار است.

این کود حاوی فسفر، پتاس، سیلیس، آهن، منیزیم بوده و بعلاوه با داشتن عنصر کلر دارای خواص آفت کشی هم می باشد .

خاصیت اسیدی این ماده موجب شده است تا از آن تنها برای خاک های شور و یا قلیایی بتوان استفاده کرد. استفاده نادرست و نامناسب از این کود، بدون انجام آزمایشات خاک شناسی می تواند موجب اسیدی شدن خاک و از بین رفتن گیاهان زیر کشت گردد.

عوارض آمونیوم کلراید

  • تماس نشادر با چشم و پوست می تواند موجب بروز سوزش شدید شود. در صورت تماس این ماده با چشم، آن را به سرعت با مقدار زیادی آب شسته و به پزشک مراجعه نمایید.
  • بلع تصادفی این ماده ایجاد سوزش در مخاط کرده و بلافاصله پس از ورود به دهان باید مقدار زیادی آب نوشیده و فرد را وادار به استفراغ نمود.
  • در صورت استنشاق این ماده باید به سرعت فرد را به هوای آزاد منتقل کرد.

قیمت کلرید آمونیوم

قیمت این ماده پیش از هر چیز به گرید آن وابسته است. گرید های مورد استفاده در صنعت پزشکی و همین طور صنایع غذایی بسیار خالص و فاقد هرگونه ناخالصی های مضر هستند. بنابراین گرید های تولید شده برای این مصارف از قیمت بیشتری نسبت به انواع گرید های صنعتی برخوردارند. نرخ ارز، شرکت تولید کننده و حجم بسته بندی از دیگر عوامل موثر بر قیمت نشادر هستند. برای خرید این محصول می توان به شرکت های عرضه کننده مواد شیمیایی مراجعه نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.