آیا الکل اسید است یا باز؟

الکل اسید است یا باز؟

الکل ماده‌ای شیمیایی بوده که کارایی بالایی در صنایع دارد. الکل ها دارای گروه عاملی OH- بوده و انواع مختلفی دارند. انواع الکل را می توان به نوع اول، نوع دوم و نوع سوم طبقه بندی نمود. از معروف ترین الکل ها در جهان می توان به اتانول و متانول اشاره کرد که هر یک ویژگی و خواص منحصر به خود را دارند. جالب است بدانید الکل‌ها به دلیل داشتن گروه هیدروکسیل حلالی قطبی بشمار می آیند. اگر می خواهید بدانید الکل اسید است یا باز در ادامه این مطلب همراه ما باشید. خرید و فروش الکل به دلیل خواص ویژه اش بسیار صورت می پذیرد. برای خرید الکل می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمود. Alcohol از ترکیباتی است که در بیشتر مراکز فروش یافته می شود.

الکل چیست

الکل‌ها ترکیباتی آلی هستند که با گروه عاملی هیدروکسیل (-OH) شناخته می شوند. متانول، اتانول و ایزوپروپیل الکل از نام آشناترین ترکیبات الکلی محسوب می شوند. الکل چوب یا متانول از ساده ترین الکل‌ها بوده و به عنوان سوخت و حلال کاربرد دارد. اتانول یا الکل غلات توسط فرایند تخمیر تولید گشته و در صنایع بهداشتی، آرایشی و پزشکی کاربرد دارد. این ماده در برخی از خودروهای دوگانه‌سوز به عنوان سوخت دوستدار محیط زیست به کار می رود. ایزوپروپیل الکل نیز به عنوان ماده ضد عفونی کننده پوست پیش از تزریقات مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به نکات ذکر شده الکل‌ها از محصولات شیمیایی پرکاربرد و مهم بشمار می آیند.

الکل‌ها با روش های مختلفی تهیه می شوند. گروه عاملی هیدروکسیل در آن ها می تواند به بسیاری از گروه های عاملی دیگر تبدیل گردد. بنابراین الکل‌ها ترکیبات سنتزی بسیار مفیدی بشمار می آیند. از این ترکیبات شیمیایی در صنعت و استفاده های خانگی بهره برده می شود.

الکل‌ها قطبی هستند یا غیر قطبی

گروه هیدروکسیل موجود در ترکیبات الکلی موجب قطبی شدن الکل‌ها می‌ شود. این گروه‌ها با خود و سایر ترکیبات پیوندهای هیدروژنی تشکیل می‌ دهند. حضور گروه OH در این ترکیبات موجب شده تا نسبت به سایر هیدروکربن ‌ها حلال ‌پذیری بیشتری در آب داشته باشند. متانول، اتانول و پروپانول الکل‌های کوچکی بوده و در آب امتزاج ‌پذیرند. بوتانول نیز با چهار اتم کربن تقریبا با آب امتزاج‌پذیر است.

پیوند هیدروژنی الکل‌ها موجب شده است تا این ترکیبات نسبت به هیدروکربن‌ها و اترها نقطه جوش بالاتری داشته باشند.

انواع الکل ها

  • الکل‌های نوع اول

الکل نوع اول الکلی است که کربن متصل به گروه OH تنها به یک گروه آلکیلی متصل باشد.

  • الکل‌های نوع دوم

در صورتی که دو گروه آلکیل به اتم متصل به گروه هیدروکسیل متصل باشند، الکلهای نوع دوم به وجود می آیند.

  • الکل‌های نوع سوم

در صورتی که گروه‌های متصل به کربن متصل به هیدروکسیل شامل سه گروه باشند، الکل مورد نظر نوع سوم خواهد بود.

انحلال‌ پذیری الکل‌‌ها در آب

می توان گفت الکل‌های کوچک حلال ‌پذیری بالایی در آب داشته و با هر نسبتی در آب حل می گردند. اما با افزایش طول زنجیر هیدروکربنی در الکل‌ها، انحلال‌ پذیری آن ها در آب کاهش خواهد یافت. درواقع حل نشدن الکل‌های بیش از ۴ کربن در آب‌ کاملا محسوس است. به طوریکه این دو محلول با یک مرز قابل رویت از یکدیگر جدا می‌شوند.

توجه شود که به دلیل توانایی ایجاد پیوند هیدروژنی نسبت به هیدروکربن، الکل‌ها دمای ذوب و جوش بالاتری نسبت به هیدروکربن های مشابه دارند. درواقع این توانایی تشکیل پیوند هیدروژنی است که موجب شده تا الکل‌های با جرم مولکولی پایین به خوبی در آب حل گردند. این مقدار حل شدن به طول زنجیر هیدروکربنی وابسته بوده و با افزایش طول زنجیر هیدروکربنی انحلال پذیری الکل‌ها در آب کاهش می یابد.

الکل اسید است یا باز

الکل‌ها مقداری خاصیت اسیدی از خود نشان می دهند. درواقع الکترونگاتیوی به نسبت بالای اکسیژن موجب افزایش خاصیت اسیدی آن شده است. در الکل‌ها پروتون به اکسیژن متصل شده است. پس از حذف پروتون در یون آلکوکسید، بار منفی ایجاد شده توسط این الکترونگاتیوی بالا پایدار می گردد. pKa که کمیتی برای بیان میزان اسیدیته است، برای متانول ۵/۱۵ و برای اتانول ۹/۱۵ است. توجه شود که هر چه pKa بیشتر باشد، اسید ضعیف تر خواهد بود.

الکل‌ها در مجموع دارای pKa برابر با ۱۶ تا ۱۹ هستند. این ترکیبات به طور کلی اسیدهایی ضعیفی بوده و نمک‌هایی موسوم به آلکوکسید در واکنش با بازهای قوی همچون سدیم هیدرید تشکیل می‌دهند.

قیمت خرید و فروش الکل ها

قیمت این ترکیبات در بازار با توجه به نوع و گرید و درجه خلوص آن ها متفاوت است. نرخ ارز و شرکت تولید کننده نیز بر قیمت این محصولات شیمیایی موثر خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.