آیا مصرف پودر آسه سولفام پتاسیم باعث افزایش انسولین می شود؟

آسه سولفام پتاسیم

شیرین کننده ها همواره در تولید مواد غذایی جایگاه ویژه ای داشته اند. انواع شیرین کننده ها را می توان به شیرین کننده های طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی نمود. آسه سولفام پتاسیم شیرین کننده ای مصنوعی و بدون کالری است که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. درواقع خواص آسه سولفام پتاسیم موجب کاربرد گسترده آن شده است. فاقد کالری بودن و پایداری حرارتی مطلوب از فواید مصرف آسه سولفام پتاسیم بشمار می آید. قیمت آسه سولفام پتاسیم در بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که در ادامه این مطلب به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت. برای خرید آسه سولفام پتاسیم می توان به سایت های معتبر فروش شیرین کننده های مصنوعی مراجعه نمود.

توجه شود که عوارض آسه سولفام پتاسیم نیز ممکن است در برخی از افراد بروز نماید. در این مطلب به بررسی تاثیر آسه سولفام پتاسیم بر افزایش دیابت، چاقی و… می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این شیرین کننده صنعتی آشنا شوید.

آسه سولفام پتاسیم چیست

آسه سولفام کا به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی شناخته می شود. این ماده غیر مغذی بوده و استفاده از آن به جای شکر امکان پذیر است. البته جایگزینی این ماده با شکر در مواد غذایی، می تواند موجب کاهش کالری مواد غذایی گردد. مصرف آسه سولفام پتاسیم در سال ۱۹۸۸ توسط سازمان غذا و داروی امریکا تایید شده است. از مزایا آسه سولفام پتاسیم این است که بدون هضم از دستگاه گوارش خارج می گردد. استفاده از آسه سولفام برای کاهش در یافت کالری در بدن بسیار مفید است. این ماده فاقد گلوکز است و بنابراین مانند شکر باعث پوسیدگی دندان نمی شود و بعلاوه برای استفاده در کودکان نیز مناسب است.

آسه سولفام و افزایش انسولین خون

در موش های آزمایشگاهی، استفاده از این شیرین كننده مصنوعی موجب افزایش سطح انسولین خون گردیده است. به طوری که تزریق آسه سولفام پتاسیم نیز باعث افزایش سطح انسولین خون در موش ها شده بود. البته مطالعات انجام شده روی موش ها بوده و تاثیر مصرف آسه سولفام پتاسیم بر انسان نیاز به مطالعاتی گسترده تر دارد.

شیرین کننده های مصنوعی تا حدودی با التهاب و اختلال در پیام رسانی انسولین و مقاومت به انسولین مرتبط هستند. البته هنوز بایددرستی این یافته ها در انسان باید به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد.

از فواید آسه سولفام بدون کالری و بدون قند بودن آن است، اما جالب است که بر ترشح انسولین تأثیرات منفی خواهد داشت. مصرف آسه سولفام پتاسیم علاوه بر افزایش خطر چاقی و سندرم متابولیک، می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ گردد. آسه سولفام مقدار گلوکز جذب شده در سلول های روده را ۲۰-۳۰ درصد افزایش داده و انتخاب مطلوبی برای افراد مبتلا به بیماری دیابت نخواهد بود.

کاربرد آسه سولفام

آسه سولفام کا شیرین کننده ای مصنوعی و البته پرمصرف است. این شیرین کننده مصنوعی در طیف وسیعی از تولید کنندگان مواد غذایی و نوشیدنی ها استفاده می شود. درواقع فواید این ماده موجب استفاده آن در محصولات مختلف غذایی شده است. در ادامه به برخی از مواد غذایی حاوی این ماده اشاره شده است.

  • انواع نوشیدنی هایی نظیر نوشابه، آب میوه و… .
  • تولید محصولات لبنی
  • تولید انواع بستنی، دسر، ژله و…
  • مارمالاد و مربا
  • محصولات غذایی پخته شده
  • انواع خمیر دندان ها و دهانشویه های طبی
  • شیرین نمودن غلات صبحانه
  • انواع سس سالاد و چاشنی

عوارض آسه سولفام پتاسیم بر روده

اولین تاثیر منفی قند های مصنوعی مانند آسه سولفام بر روده هست. درواقع استفاده بیش از حد از قند های مصنوعی مانند آسه سولفام پتاسیم، آسپارتام و حتی ساخارین می تواند موجب تورم و التهاب روده ها و عوارض بعدی گردد.

البته این مشکلات در استفاده از مقادیر کم بروز نخواهد نمود. بنابراین با استفاده محدود و درمحدوده مجاز، می توان مانع بروز عوارض احتمالی شد.

قیمت آسه سولفام پتاسیم

قیمت این ماده در بازار تحت تاثیر عواملی همچون شرکت تولید کننده، خارجی یا ایرانی بودن محصول، نرخ ارز، حجم بسته بندی و… قرار دارد. توجه شود که نوسانات نرخ ارز بر قیمت محصولات وارداتی تاثیر بیشتری خواهد داشت.

خرید و فروش

این شیرین کننده در صنایع غذایی بسیار پرمصرف است. بنابراین خرد و فروش آن بسیار صورت می پذیرد. برای خرید این محصول می توان به سایت های معتبر فروش شیرین کننده های مصنوعی مراجعه نمود و با خریدی بی واسطه در وقت و هزینه صرفه جویی نمود. توجه شود که این محصول را تنها از مراکز معتبر فروش تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.