از مضرات پودر کلر برای سلامتی چه می دانید؟

از مضرات پودر کلر برای سلامتی چه می دانید؟

کلر یک عنصر ضروری برای تصفیه و ضدعفونی آب است. این ماده شیمیایی به ما کمک می کند تا یک استخر پر از باکتری و ترکیباتی مانند عرق و ادرار را به سرعت و به راحتی ضدعفونی کنیم. استفاده از مقدار زیاد کلر می تواند باعث تحریک پوست و چشم شده و شناگران را اذیت کند. از مضرات پودر کلر می توان به قرمزی و خارش پوست و چشم ها اشاره کرد که در بلند مدت می تواند به فرد آسیب برساند.

اگرچه پریدن به داخل یک استخر پر از مواد شیمیایی که می تواند به شما یا فرزندانتان آسیب برساند ممکن است کمی اعصاب خرد کن باشد، اما محلول های تمیزکننده مبتنی بر کلر برای ایمن نگه داشتن استخرها ضروری است. برای در امان بودن از عوارض جانبی باید مقدار مناسبی کلر به آب استخر اضافه کنید تا باکتری ‌ها و سایر موجودات میکروسکوپی که با رشد خود باعث کدر شدن آب می شوند را از بین ببرد. در صورت عدم استفاده از پودر کلر استخرها می توانند به پناهگاهی برای عفونت های منتقله از طریق آب تبدیل شوند.

هنگامی که کلر بیش از حد به آب اضافه می شود، یک استخر امن می تواند به چاله ای از مواد شیمیایی مضر تبدیل شود. در واقع استخرهایی با کلر بیش از حد کلر از دو جهت سلامت شناگران را تهدید می کند. اول، تماس با پوست می تواند باعث احساس سوزش شود. همچنین گازهایی که در اثر تبخیر آب بیش از حد اشباع شده با محلول های پاک کننده حاوی کلر منتشر می شوند، می توانند وارد بینی و چشم ها شده و باعث خارش و ناراحتی شدید شوند.

آیا کلر خطرناک است؟

اگر کلر به مقدار کنترل شده بر اساس حجم آب مورد استفاده قرار بگیرد هیچ عوارضی در پی نخواهد داشت. ولی استفاده بیش از حد کلر می تواند باعث تحریک چشم، خشکی مو و پوست (با پاک کردن روغن های طبیعی) شود و گاهی اوقات باعث می شود موهای رنگ شده به رنگ سبز در بیایند. او گفت که به همین دلیل حفظ سطوح مناسب کلر در استخر مهم است.

کلر اضافی در استخر گاهی اوقات می ‌تواند باعث خارج شدن مقادیر کمی بخار از آب شود که «می ‌تواند باعث آسم و تنگی نفس شود»، اگرچه این اثر خیلی رایج نیست. این اتفاق ممکن است در یک استخر تازه کلرزده یا یک استخر فوق کلردار رخ دهد.

در این رابطه بهتر است بدانید که در غلظت های بالا گاز کلر بسیار سمی است. به عنوان مثال، در جنگ جهانی اول از گاز کلر به عنوان یک سلاح شیمیایی استفاده می شد. از دیگر مضرات پودر کلر استنشاق مقادیر زیادی گاز سمی است که می تواند باعث ایجاد ادم ریوی یا مایع شود.

چگونه مضرات پودر کلر را به حداقل برسانیم؟

به طور کلی، شناگران نباید نگران کلر موجود در استخر باشند. اگر کمی پوست شما تحریک شد مطمئناً می ‌توانید بلافاصله بعد از استخر دوش بگیرید و از یک مرطوب ‌کننده خوب استفاده کنید تا برخی از آن روغن ‌های طبیعی را که ممکن است کلر از بین رفته است، دوباره بازسازی کنید. حتی اگر دوش هم نگیرید عواقب کلر استخر وخیم نخواهد بود و ممکن است در نهایت با کمی پوست خشک یا شکنندگی موهایتان مواجه شوید.

افرادی که زمان زیادی را در استخر می گذرانند، مانند شناگران حرفه ای یا بچه های استخر دوست ممکن است روغن های طبیعی پوست خود را بیشتری از دست بدهند که در این صورت مرطوب کردن می تواند بسیار مفید باشد. به طور خاص توصیه می شود که به جای لوسیون، از کرم یا پماد مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین استفاده از مرطوب‌ کننده‌هایی پیشنهاد می شود که حاوی سرامید هستند که چربی های طبیعی پوست ما هستند.

برای جلوگیری از تحریک چشم هنگام شنا نیز می توانید همیشه از عینک استفاده کنید. اگر نمی ‌خواهید از عینک استفاده کنید، پس از خروج از استخر می ‌توانید از قطره‌های چشمی روان‌ کننده استفاده کنید. برای موهای حساس نیز می توانید موهایتان را قبل از قرار گرفتن در آب با روغن چرب کنید و در استخر نیز کلاه استفاده کنید.

سخن پایانی

در رابطه با مضرات پودر کلر بهتر است بدانید اگر شما یا فرزندانتان در استخری شنا کنید که کلر بیشتری دارد مطمئن باشید که تهدید کننده زندگی نیست. با این حال می تواند عوارض زیادی برای شما ایجاد کنند. در حالی که بیشتر علائم مسمومیت خفیف تا متوسط با کلر بدون درمان در عرض ۲۴ ساعت ناپدید می شوند اما برای اطمینان می توانید به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.