اسانس فلفل قرمز چیست و چه کاربردی دارد

اسانس فلفل قرمز چیست و چه کاربردی دارد

اسانس فلفل قرمز یک اسانس گیاهی حاوی ترکیبات بسیار مفید و مغذی است که در طب سنتی برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی استفاده می شود. این اسانس نشاط آور و قرمز رنگ با رایحه ای تند دارای خواص درمانی و شفابخشی است که قرن هاست مورد توجه قرار گرفته است. فلفل قرمز از ۷۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بخشی از رژیم غذایی انسان را تشکیل داده است. فلفل سپس توسط کریستف کلمب و تاجران پرتغالی در سراسر جهان توزیع شد. امروزه، ارقام مختلف از فلفل را می توان در جهان یافت کرد و به روش های مختلفی از آنها استفاده می شود.

اسانس فلفل قرمز از فرآیند تقطیر با بخار دانه های فلفل تند تهیه می شود. در نتیجه یک اسانس قرمز تیره و تند، غنی از ترکیبات مفید مانند کپسایسین است. کپسایسین، یک ماده شیمیایی موجود در فلفل قرمز است که به آن گرمای متمایز می دهد و دارای خواص درمانی شگفت انگیزی است. از این اسانس گیاهی می توان برای تحریک گردش خون، کاهش درد و در صورت استفاده موضعی برای رشد مو استفاده کرد.

ارزش تغذیه ای اسانس فلفل قرمز

ماده اصلی این محصول گیاهی، کپسایسین است. اگرچه این اسانس گیاهی حاوی ترکیبات مرتبط دیگری نیز به نام کپسایسینوئید ها است که اثرات آنتی اکسیدانی مشابهی بر بدن دارند. بسته به روش تهیه، این محصول گیاهی حاوی مقادیر کم تا متوسط ویتامین C، ویتامین D، ویتامین A و اسید فولیک نیز است. اسانس فلفل قرمز کالری کمی نیز دارد. این محصول گیاهی یک افزودنی منحصر به فرد برای تولید محصولات آرایشی، فرمولاسیون مراقبت شخصی، صابون، عطرسازی، بخور، شمع و رایحه درمانی است. این ماده منحصر به فرد از بخارات تقطیر شده از دانه های فلفل قرمز به دست می آید و منشا آن کشور هند است.

فواید مصرف اسانس فلفل قرمز

این اسانس گیاهی فواید زیادی برای رشد مو و حفظ سلامتی دارد. اسانس فلفل قرمز را می توان برای درمان مشکلات روزمره و همچنین تغذیه بدن با مواد مغذی استفاده کرد. فواید مصرف این محصول گیاهی برای سلامتی عبارتند از:

دردهای عضلانی را تسکین می دهد

کپسایسین موجود در این اسانس یک داروی تسکین دهنده درد است. بنابراین می تواند یک مسکن قوی برای افرادی باشد که از دردهای عضلانی و سفت شدن مفاصل به دلیل روماتیسم و ​​آرتریت رنج می برند.

ناراحتی معده را کاهش می دهد

علاوه بر تسکین دردهای عضلانی، اسانس فلفل قرمز می ‌تواند با تحریک جریان خون بهتر در اندام بدن و تشویق به هضم، ناراحتی معده را نیز کاهش دهد.

رشد مو را تقویت می کند

با توجه به اینکه یکی از مواد فعال اصلی در این اسانس گیاهی کپسایسین است، معمولا از آن در طب سنتی برای تحریک رشد مو و رساندن جریان خون به فولیکول‌ های مو استفاده کرد. این محصول گیاهی، می تواند رشد مو را با تشویق گردش خون بهتر به پوست سر و در عین حال سفت شدن ریشه های مو بهبود دهد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

اسانس فلفل قرمز همچنین می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما بسیار کمک کند. زیرا تولید گلبول های سفید خون را تحریک می کند.

به بهبود جریان خون کمک می کند

رایج ترین اثر کپسایسین موجود در این اسانس، تقویت جریان خون را در سراسر بدن است که سلامت کلی را بهبود می بخشد و شما را از درون قوی می کند.

به تسکین دردهای قاعدگی کمک می کند

اگر با دردهای قاعدگی در کل روز مبارزه می کنید، اسانس فلفل قرمز با اثرات ضد درد خود می تواند به تسکین گرفتگی عضلات به شما کمک کند. به لطف اثرات آرامش بخشی این محصول گیاهی دردهای شما کاهش می یابد.

موارد احتیاط هنگام مصرف اسانس فلفل قرمز

مصرف این محصول گیاهی فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. اما اگر به مقدار زیادی و به صورت رقیق نشده استفاده شود ممکن است عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی، واکنش های آلرژیک و مشکلات عصبی مانند سوزن سوزن شدن را برای شما در پی داشته باشد. اقدامات احتیاطی که باید رعایت کنید، عبارتند از:

  • قبل از مصرف برچسب و دستورالعمل ها را به خوبی مطالعه کنید تا مطمئن شوید که اسانس را به درستی استفاده می کنید.
  • مطمئن شوید که اسانس را در روغن حامل رقیق کنید تا برای استفاده ایمن شود.
  • از اسانس های گیاهی در نواحی حساس مانند چشم و بینی استفاده نکنید.
  • این محصول را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.
  • برخی از اسانس های گیاهی ممکن است پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس کنند.
  • در صورت مشاهده علائم تحریک و واکنش های آلرژیک، مصرف را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.