اسانس قهوه چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

اسانس قهوه چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

اسانس قهوه یک اسانس گیاهی خوشبو است که به دلیل داشتن ترکیبات مغذی، فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. فواید و کاربردهای اسانس قهوه ممکن است شامل کاهش آسیب رادیکال های آزاد، بهبود خلق و خو، کاهش تب، تحریک اشتها، محافظت از سیستم ایمنی، کمک به سلامت تنفسی، جلوگیری از پیری زودرس، کاهش حالت تهوع و تسکین دهنده واکنش های آلرژیک باشد.

اسانس قهوه از طریق فرآیند تقطیر با پرس سرد دانه های قهوه به دست می آید. این اسانس گیاهی قوی بویی شبیه یک فنجان قهوه تازه دارد و حاوی طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها و سایر مواد فعال است که فواید بالقوه ای برای سلامتی به همراه دارد. دانه ‌های قهوه از گیاه قهوه به دست می‌ آیند که از نظر طبقه‌ بندی به عنوان Coffea arabica شناخته می‌ شود. فواید اسانس قهوه از ترکیبات حاوی آن مانند استرول های گیاهی و همچنین اسید لینولئیک و اولئیک و سایر ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ناشی می شود.

فواید و کاربردهای اسانس قهوه

استفاده از اسانس قهوه برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی مفید است. مصرف این اسانس گیاهی در طب سنتی بسیار توصیه می شود. فواید مصرف این اسانس گیاهی برای سلامتی عبارتند از:

خاصیت ضد التهابی دارد

اسانس قهوه یکی از بهترین داروهای هومیوپاتی برای درد مفاصل و درد عضلات است. ترکیبی که مسئول خواص ضدالتهابی آن است، kahweol نام دارد و مطالعات اثربخشی آن را در کاهش التهاب به خوبی نشان داده است. این اسانس همچنین یک مسکن موضعی قوی است که جریان خون را در بدن افزایش داده و سرعت بهبودی را افزایش می دهد. اسانس قهوه به دلیل این خواص تسکین دهنده درد و ضد التهابی، در از بین بردن سردرد و میگرن یا کاهش درد ناراحتی های گوارشی نیز موثر است.

اشتها را افزایش می دهد

رایحه این اسانس به تنهایی ممکن است برای تأثیرگذاری بر سیستم لیمبیک بدن کافی باشد و احساس گرسنگی را تحریک کند، که برای افرادی که در حال بهبودی از بیماری طولانی مدت، جراحی یا آسیب هستند و همچنین کسانی که از اختلالات خوردن یا سو تغذیه رنج می برند، مفید باشد.

ممکن است در برابر بیماری های مزمن محافظت کند

آنتی اکسیدان های موجود در این اسانس گیاهی می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو در پوست، افزایش جریان خون به سلول ها و جلوگیری از عفونت ها و بیماری های مزمن به شما کمک کند. این اسانس همچنین به مقابله با ظاهر چین و چروک پوست مفید است و در عین حال خاصیت ارتجاعی پوست را نیز بهبود می بخشد.

به تسکین آلرژی کمک می کند

تحقیقات نشان داده است که ترکیبات فعال موجود در اسانس قهوه می تواند به کاهش پاسخ آلرژیک بدن بسیار کمک کند. این ماده با کمک به سیستم ایمنی بدن برای واکنش موثرتر، می تواند برای کاهش فشار روی سیستم ایمنی بدن شما نیز مفید باشد.

به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند

برای کاهش استرس، بهبود خلق و خو و پیشگیری از افسردگی، بسیاری از افراد به خواص آرامش بخش اسانس قهوه روی می آورند. پخش این عطر غنی و گرم در سرتاسر خانه می تواند احساس آرامش و امنیت کلی را ایجاد کند.

ممکن است هضم را بهبود بخشد

اگر با ناراحتی های گوارشی مانند یبوست، حالت تهوع یا سندرم روده تحریک پذیر دست و پنجه نرم می کنید، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای موجود در اسانس قهوه می توانند سیستم گوارشی شما را تقویت کند، حالت تهوع و استفراغ را از بین ببرند و از جذب مناسب مواد مغذی اطمینان حاصل کند.

اثرات جانبی مصرف اسانس قهوه

عوارض جانبی مصرف بیش از حد اسانس قهوه می تواند شامل واکنش های آلرژیک، تحریک پوست و همچنین ناراحتی های گوارشی بسته به داروها یا شرایط پزشکی شما باشد. با این حال، این اسانس گیاهی به طور کلی توسط اکثر کارشناسان بی خطر در نظر گرفته می شود. برخی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد این اسانس گیاهی عبارتند از:

تحریک پوست

انواع اسانس های گیاهی هنگام استفاده ممکن است باعث تحریک پوست شوند؛ بنابراین هنگام استفاده برای اولین بار، توصیه می شود آن ها را روی ناحیه کوچکی از پوست استفاده کنید و ۲ تا ۳ ساعت صبر کنید تا مشخص شود که آیا واکنش منفی وجود دارد یا خیر. در صورت بروز قرمزی، پف کردگی یا خارش، مصرف اسانس را قطع کنید.

بارداری و کودکان

برای زنان باردار یا شیرده به طور کلی استفاده از اسانس قهوه توصیه نمی شود و همیشه باید قبل از استفاده از اسانس های گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. همچنین به دلیل ترکیبات قوی مصرف اسانس های گیاهی برای کودکان نیز توصیه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.