بالکی چیست و چه کاربردی دارد

بالکی چیست و چه کاربردی دارد

بالکی نوعی کاغذ حجیم شده است که بیشتر برای تولید کتاب استفاده می شود و محتوای آن معمولا ۹۰ % توده چوبی و ۱۰ % سلولز است. حجیم بودن کاغذ (نسبت بین ضخامت و وزن کاغذ) در میان ناشرانی که اغلب کاغذ ضخیم تری را برای کتاب ها انتخاب می کنند، بسیار مهم است.

با توجه به ویژگی اشاره شده در بالا، می توانید تصور یک کاغذ ضخیم تر و سفت تر اما با وزنی برابر با یک کاغذ استاندارد داشته باشید. حجم اضافی ارزش درک شده خواننده را افزایش می دهد و شما را قادر می سازد تا هزینه های تولیدی را بدون کاهش کیفیت کاهش دهید. در نهایت فراموش نکنید که این کاغذ قابل بازیافت است و از چوب تهیه شده از منابع مدیریت شده پایدار ساخته شده است.

روش انتشار یک کتاب

ایجاد یک کتاب یک کار بسیار پیچیده است و نیاز به خلاقیت بسیار بالای دارد. سه عنصر مهم در انتشار یک کتاب شامل نسخه خطی، تصویر جلد و البته انتخاب نوع کاغذ است. انتخاب نوع کاغذ به طور مستقیم بر تجربه لمسی و بصری خوانندگان شما از کتاب بسیار تأثیر می گذارد.

انتخاب نوع کاغذ به اندازه انتخاب کلمات مهم است. یک کاغذ با ترکیب، وزن و پوشش آن مشخص می شود. هیچ کاغذ استانداردی برای انواع چاپ وجود ندارد و تولیدکنندگان کاغذ طیف وسیعی از ذخایر کاغذ را ارائه می دهند و با گذشت زمان برخی از آنها به استانداردهایی برای رسانه های خاص تبدیل شده اند.

کاغذ را می توان از انواع الیاف طبیعی حاوی سلولز تولید کرد، مانند پارچه های پنبه ای که به عنوان اولین نوع کاغذ استفاده می شده است. با این حال، صنعت چاپ عمدتا از کاغذهای تولید شده از الیاف چوب استفاده می کند.

انواع کاغذها

دو دسته اصلی کاغذ در جهان وجود دارد. این دو دسته شامل کاغذهای بدون روکش و کاغذهای روکش دار هستند. کاغذهای روکش دار کاغذهایی هستند که الیاف ریز متخلخل آنها با لایه نازکی از مواد معدنی پوشانده شده است تا ظاهری صاف تر، مات تر و سفیدتر داشته باشند. این لایه همچنین قابلیت چاپ بهتر را تضمین می کند، به خصوص برای تصاویری که نیاز به رندر با کیفیت بالاتری دارند.

کاغذ پوشش داده شده

یک لایه معدنی در پایان فرآیند تولید به کاغذ اضافه می شود تا کاغذ پوشش داده شود. این لایه به کاغذ ظاهر صاف و سفیدتری می دهد. پرداخت این لایه به غلطک های که پس از افزودن لایه معدنی روی سطح کاغذ انجام می شود، بستگی دارد. در گذشته این لایه از کائولن ساخته شده بود، اما اکنون به دلیل هزینه کمتر با کربنات کلسیم جایگزین شده است. با این حال، کائولن خواص مکانیکی بسیار بهتری داشت و سطح صاف تر، پوشش فیبر بهتر و احتمال پیچش کمتر در چاپ را ارائه می داد.

کاغذ بدون روکش

کاغذ بدون روکش معمولا برای نوشتن (کاغذهای باطله)، روزنامه و کتاب های سیاه و سفید استفاده می شود. این کاغذ های بسیار مقرون به صرفه هستند و کاربردهای بسیار زیادی دارند. انواع کاغذ های بدون روکش عبارتند از:

کاغذ افست

کاغذ افست نوعی کاغذ بدون روکش است. در این کاغذ ممکن است آثاری از چوب وجود داشته باشد یا ممکن است از یک فرآیند بازیافت به وجود آمده باشد. این کاغذ دارای سطحی نامنظم، ظاهری مات، سفیدی کمتری است. خمیر کاغذ افست می تواند از کاغذ بازیافتی یا از الیاف جدید به دست آید.

کاغذ بالکی

کاغذ بالکی یا حجیم بخشی از کاغذهای افست است. این کاغذ در مقایسه با کاغذ افست استاندارد، با الیاف بسیار حجیم ‌تر مشخص می‌ شود. این کاغذ می تواند تا دو برابر ضخامت بیشتری نسبت به کاغذ افست استاندارد داشته باشد، اما وزن آنها یکسان خواهند بود.

کاغذ بازیافت شده

کاغذ فقط سه بار، به دلایل کیفی قابل بازیافت است. پس از سه بار بازیافت، تنها می توان از این کاغذ برای تولید مقوا برای بسته بندی و مصالح ساختمانی مانند گچ تخته یا حتی عایق کاری ساختمان استفاده کرد. اغلب مردم استفاده از این کاغذ را انتخاب می کنند، زیرا هزینه کمتری دارد.

علت زرد شدن کاغذ چیست

زرد شدن کاغذ زمانی اتفاق می افتد که کاغذ با هوای محیط تماس پیدا می کند. کاغذ از الیاف گیاهی مانند سلولز، همی سلولز و لیگنین ساخته می شود. الیاف لیگنین که به کاغذ استحکام می بخشند، تمایل به اکسید شدن و در نتیجه زرد شدن در «هوای آزاد» را دارند. کاغذهای ارزانتر مانند کاغذ بالکی، کاغذ روزنامه و کاغذ افست حاوی لیگنین بیشتری نسبت به کاغذهای روکش دار هستند؛ بنابراین زودتر زرد می شوند. فرآیند تولید کاغذ شامل حذف بیشتر الیاف لیگنین از سلولز برای تهیه کاغذ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.