بوتیل گلایکول چیست و چه کاربردی دارد؟

بوتیل گلایکول چیست و چه کاربردی دارد؟

بوتیل گلایکول یکی از پرکاربردترین ترکیبات در بسیاری از صنایع است. این ماده یک مایع بی رنگ با بوی ملایم اتری و نقطه جوش بالا است. کاملاً در آب محلول است و با روغن‌های معدنی و صابون ‌ها قابل اختلاط است، بنابراین  یک حلال خوب با نقطه جوش بالا است که در صنایع مختلف استفاده می ‌شود. این ماده به هوا و نور حساس است و ماهیت دو عملکردی دارد که شامل یک اتر و یک گروه الکل در یک مولکول است.

این امتزاج عالی آن را تبدیل به یک حلال و عامل اتصال همه کاره می کند که خواص عملکردی عالی را در طیف گسترده ای از کاربردها ارائه می دهد. این ماهیت دو عملکردی همچنین به معنای نشان دادن واکنش های معمولی یک الکل  یعنی استری شدن، اتریفیکاسیون، اکسیداسیون و تشکیل اتر است. اگر نسبت اتیلن اکسید به n-بوتانول بیشتر از یک باشد، مونو اترهای دی و تری اتیلن گلیکول نیز تولید می شوند.

خواص فیزیکی و شیمیایی بوتیل گلایکول

  • این یک مایع قابل اشتعال بی رنگ با طعم اتری متوسط است.
  • جرم مولی : ۱۱۸٫۱۷۴
  • نقطه ذوب:-۷۰  درجه سانتیگراد
  • نقطه جوش: ۷۱۱ درجه سانتی گراد
  • انحلال پذیری : قابل اختلاط با آب
  • نقطه اشتعال : ۶۷ سانتیگراد

کاربردهای بوتیل گلایکول

این ترکیب به عنوان مواد شوینده فلزی حلال، پاک کننده رنگ، پاک کننده روغن و روان کننده، شوینده موتور خودرو، حلال پاک کننده خشک، حلال رزین اپوکسی، تولید دارو، جوهر چاپ، جوهر چاپ برای تمبر، روغن، رزین استفاده می شود. از آن به عنوان تثبیت کننده رنگ لاتکس، بازدارنده تبخیر رنگ هواپیما، پردازش سطح مینا با دمای بالا استفاده می شود.

به طور گسترده در صنایع رنگ و پوشش استفاده می شود. فراریت کمی دارد و می توان از آن برای افزایش زمان خشک شدن پوشش ها استفاده کرد و جریان محصول را در بسیاری از سیستم های خشک کردن رنگ فیزیکی بهبود بخشید. همچنین به عنوان یک جزء حلال برای پاک کننده های سطوح، سیالات هیدرولیک و روغن های برش و حفاری استفاده می شود.

بوتیل گلایکول را می توان در فرمولاسیون محصولاتی مانند فوم آتش نشانی، محافظ چرم، پاک کننده تخته سفید، صابون مایع، لوازم آرایشی، محلول های تمیز کننده خشک، عوامل آزاد کننده آسفالت استفاده کرد. در صنعت نفت به دلیل خاصیت سورفکتانت از آن استفاده می شود.

قدرت حلالیت فوق العاده ای برای بسیاری از رزین های طبیعی و مصنوعی، نیتروسلولز و اتیل سلولز دارد و ماده اولیه برای سنتز شیمیایی است.

بوتیل گلایکول به طور گسترده به عنوان بهبود دهنده ویسکوزیته رزین های آلکیدی، تنظیم کننده و همچنین بهبود جریان در رنگ های مبتنی بر آب استفاده می شود.

این ماده یک واسطه شیمیایی و یک ماده اولیه در تولید بوتیل گلیکول استات است که به خودی خود یک حلال عالی است و همچنین یک ماده اولیه در تولید نرم کننده ها با واکنش انیدرید فتالیک است.

بوتیل گلایکول یکی از مواد تشکیل دهنده بسیاری از محصولات پاک کننده خانگی است و به طور منظم در اکثر خانه ها استفاده می شود. قدرت تمیز کنندگی عالی را برای محصولات خانگی فراهم می کند و همچنین عطر خاصی را برای این محصولات هنگام استفاده ایجاد می کند. این ماده همچنین در برخی از پاک کننده های صنعتی و تجاری نیز همین نقش را ایفا می کند. بوتیل گلایکول به عنوان یک جزء ضروری در  کشاورزی، علف کش ها و حشره کش ها استفاده می شود.

تاثیر بوتیل گلایکول بر پوست

بوتیل گلایکول یک ماده متداول مورد استفاده آرایشی  و بهداشتی است به عنوان مرطوب کننده، تقویت کننده بافت، حلال و تقویت کننده نفوذ در این محصولات استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که بوتیل گلایکول نه تنها به افزایش محتوای آب در پوست (معروف به هیدراتاسیون) کمک می کند، بلکه ممکن است به کاهش زبری سطح پوست نیز کمک کند.

در حالی که به خودی خود به عنوان یک نگهدارنده شناخته نمی شود برخی از خواص آن می تواند به افزایش پایداری فرمول در برابر میکروارگانیسم هایی که ممکن است به سطح پوست آسیب برساند، کمک کند. در محصولات مراقبتی مانند مراقبت در برابر خورشید ( ضد آفتاب)، مراقبت از لب ، کرم صورت برای روز و شب استفاده می شود.

ایمنی بوتیل گلایکول

این ترکیب باید در مکانی خنک و تاریک و دور از مواد غذایی و اکسیدان ها و در ظروف فولاد کربنی، فولادی ضد زنگ یا تفلون نگهداری شود زیرا به عنوان یک ماده مضر طبقه بندی شده است. این ماده در صورت تماس با چشم و پوست و گلو بسیار تحریک کننده است و باعث سردرد، حالت تهوع و سرگیجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.