جوش شیرین (Sodium bicarbonate) چیست؟ آشنایی با کاربرد های آن

جوش شیرین (Sodium bicarbonate) چیست؟ آشنایی با کاربرد های آن

امروزه جهت بهبود فرآیند تولید از ترکیبات شیمیایی مختلفی استفاده می‌شود. جوش شیرین ازجمله ترکیباتی است که استفاده‌های زیادی از آن صورت می‌پذیرد. خواص تخمیری جوش شیرین یا سدیم بی کربنات موجب شده است تا از آن در صنایع غذایی و کیک پزی استفاده شود. از دیگر کاربرد جوش شیرین می‌توان به استفاده از آن در خمیر دندان اشاره نمود. زیرا موجب سفیدی دندان ها خواهد شد. ضد عفونی کنندگی، ضد قارچ و ضد باکتری بودن از دیگر مزایا جوش شیرین است که در شستشوی لباس و تمیز کردن خانه بسیار مورد توجه قرار دارد. انواع جوش شیرین یا سدیم بی کربنات در گرید های مختلفی تولید و عرضه می شوند. قیمت جوش شیرین در گرید های مختلف متفاوت خواهد بود.

برای خرید جوش شیرین می توان به مراکز فروش معتبر حضوری یا غیر حضوری مراجعه کرده و محصول مورد نظر را خریداری نمود. فروش جوش شیرین در گرید های مختلف صورت گرفته و در هنگام خرید باید به نوع گرید توجه نمود.

جوش شیرین چیست

جوش‌شیرین یا بی‌کربنات سدیم ماده‌ای شیمیایی است که از آن در صنایع غذایی و تولید کیک و شیرینی استفاده‌های زیادی صورت می‌گیرد. این ماده نوعی نمک بدن بو و بدون طعم است و از ترکیب یون سدیم و بی‌کربنات حاصل می‌یابد. سدیم بی‌ کربنات به‌ صورت کریستالی جامد و سفید رنگ با ظاهری پودری قابل تهیه است. سدیم بی‌کربنات جاذب رطوبت بوده و بعلاوه بو گیر است. از خواص جوش شیرین این است که در آب یک آمفوتر است؛ یعنی هم به‌عنوان اسید و هم به‌عنوان باز عمل می‌کند. برای دریافت قیمت جوش شیرین می توانید به مراکز فروش معتبر مراجعه نمایید.

کاربرد جوش شیرین در غذا

بی‌کربنات سدیم را به دو صورت صنعتی و خوراکی می‌توان تهیه نمود. جوش‌شیرین صنعتی یا شیمیایی تنها در شستشو و تمیز کردن به کار برده می شود و در غذا یا پخت و پز قابل استفاده نیست. مهم ترین کاربرد جوش شیرین خوراکی در تولید انواع کیک و نان و کلوچه، انواع پیراشکی و مواد غذایی دیگر دیده می شود. بی‌کربنات سدیم به مخلوط اولیه مواد غذایی و شیرینی ها افزوده شده و منجر به آزاد شدن گاز دی اکسید کربن می‌گردد. استفاده از جوش‌شیرین موجب می‌شود تا خمیر کیک یا نان پف کرده و محصول با کیفیت تری تولید گردد.

بعلاوه از مزایا جوش شیرین در برخی از نوشابه ها نیز استفاده می شود. از ترکیب بی کربنات سدیم در برخی موارد در طبخ سبزیجات با برگ های سبز نیز به کار می رود. این ترکیب پرکاربرد از تخریب کلروفیل در بافت سبز برگ سبزیجات ممانعت کرده و به حفظ کیفیت و خواص سبزی‌ها کمک می‌کند.

جوش شیرین برای معده

رفلاکس اسید معده که با عوارضی همچون سوزش سر دل همراه است، احساس سوزشی دردناک و آزاردهنده است و در قسمت فوقانی معده بروز کرده و گاهی تا گلو نیز گسترش خواهد یافت. اغلب بازگشت محتویات معده به داخل مری علت سوزش سر دل است. پرخوری، استرس و خوردن غذاهای چرب و تند از عوامل بازگشت محتویات معده به داخل مری هستند.

استفاده از جوش شیرین با خنثی کردن اسید معده موجب بهبود سوزش سر دل خواهد شد. برای درمان با این ماده کافی است تا یک قاشق چای ‌خوری از این ترکیب را در یک لیوان آب یخ حل کرده و آرام آرام بنوشید.

عوارض جوش شیرین

خوردن این ماده در اندازه های مجاز اعلام شده توسط سازمان های بهداشت برای بدن ضرری ندارد. اما اگر مقدار مصرف آن بیش از حد باشد، می تواند منجر به بروز عوارضی گردد. بوییدن این ماده نیز می‌تواند در بینی و گلو سوزش ایجاد کند. تماس این ماده با پوست نیز باعث سوزش و خارش خواهد شد. در ادامه به برخی از عوارض مصرف زیاد این ماده اشاره شده است.

  • بروز عوارض گوارشی
  • ایجاد اختلال در جذب فلزات دو ظرفیتی
  • بروز نرمی و پوکی استخوان‌
  • فاسد شدن دندان‌ها
  • کاهش مقدار هموگلوبین و بروز کم‌ خونی
  • بروز اختلالات الکترونیک
  • تجمع یافتن تدریجی فلزات سنگین در بدن

جوش شیرین از کجا تهیه کنیم

برای تهیه جوش شیرین ابتدا باید بدانید که از کدام گرید خوراکی یا صنعتی باید تهیه کنید. بر روی بسته بندی گرید های خوراکی، واژه گرید خوراکی ذکر شده است. این محصول را می‌توان از فروشگاه های مواد غذایی تهیه و استفاده نمود. همچنین برای خرید جوش شیرین می توان به سایت شرکت های عرضه کننده مواد شیمیایی مراجعه کرده و این محصول را در گرید مورد نظر خریداری نمود.

فروش و خرید و قیمت جوش شیرین

خرید و فروش جوش شیرین به دلیل کاربرد های صنعتی مختلف بسیار صورت می پذیرد. برای خرید بی کربنات سدیم می‌توان به فروشگاه‌های معتبر حضوری و آنلاین مراجعه نمود. خرید از سایت‌های معتبر فروش امکان خریدی بی‌واسطه را فراهم می‌کند که می‌توان در وقت و هزینه صرفه‌جویی نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.