سگ نژاد جک راسل تریر

سگ نژاد جک راسل تریر

سگ نژاد جک راسل تریر Jack Russell Terrier  یکی از محبوب ترین سگ ها در بین سگ های خانگی است. این سگ برخلاف جثه کوچکش بسیار جسور، شجاع و هوشیار است و جنب و جوش و شیطنت زیادی می کند. جک راسل تریر جنب و جوش زیادی می کند و انرژی بالایی دارد که این ویژگی ها باعث شده یکی از سگ های تهاجمی باشد و تربیت و نگهداری اش کار سختی است و هر کسی از پس آن بر نمی آید. برای اولین بار و در دهه نوزدهم میلادی شخصی در جنوب انگلیس این سگ را با هدف پرورش یک سگ کاری و شکاری پرورش داد که بعد ها به یکی از محبوب ترین نژاد ها در بین سگ های خانگی تبدیل شد.

خصوصیات ظاهری سگ نژاد جک راسل تریر

جک راسل تریر ها از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به فاکس تریر دارند و تنها تفاوت آن ها در این است که از لحاظ جثه فاکس تریر کمی بزرگ تر است. قدرت این سگ نسبت به اندازه اش بسیار زیاد است و بدن انعطاف پذیر و کوچکی دارد. قدرت بدنی جک راسل تریر بسیار بالا است، بینی قهوه ای رنگ و چشمانی قهوه ای دارد. گوش های این سگ V شکل و کوتاه هستند و فک مستطیلی دارد.

قد و وزن

این سگ ها که معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می کنند، وزنی بین ۶ تا ۸ کیلوگرم دارند و طولشان می تواند از ۳۸ تا ۵۶ سانتی متر باشد.

مو ها و پوشش

بدن این سگ می تواند از موهای زبر، ضخیم و سیمی مانند یا مو های صافی پوشیده شده باشد که این مو ها بسیار کوتاه هستند. موهای جک راسل تریر به او کمک می کند تا بتواند هوای سرد را تحمل کند و ریزش موی او در برخی از فصل ها به حداکثر می رسد. در انواع خاص این سگ لکه هایی به رنگ مشکی یا حنایی روی زمینه سفید وجود دارد. جک راسل تریر هایی که به رنگ هایی غیر از سفید هستند، به صورت میکس با نژاد های دیگر بوده و خالص نیستند.

خصوصیات اخلاقی سگ نژاد جک راسل تریر

این سگ ها بسیار باوفا، فداکار، باهوش و پر انرژی هستند به علاوه با انرژی پایان نایافتنی شان مدام جست و خیز می کنند و از زندگی لذت می برند. جک راسل تریر Jack Russell Terrier عاشق سر و صدا کردن است و مدام پارس می کند، بنابراین ممکن است همسایه ها از دست او شاکی شوند. این سگ علاقه زیادی به حفاری دارد و می تواند به راحتی بازی های مختلف را یاد بگیرد، در عین حال به دلیل بازیگوشی و جنب و جوش زیادی که دارد آموزشش کار آسانی نیست ولی اگر او را به خوبی تربیت کنیم می تواند همدم خوب و مطیعی برای شما باشد.

رابطه با کودکان، غریبه ها و سایر حیوانات

در صورتی که آموزش و تربیت سگ های جک راسل تریر را به درستی انجام دهید می توانند سگ های خوبی برای خانواده باشند و با کودکان ارتباطی درست و صمیمی برقرار کنند. این سگ ها نسبت به سایر حیوانات رفتاری تهاجمی دارند چرا که اجداد این سگ ها به شکار روباه مشغول بوده اند.

نحوه نگهداری سگ نژاد جک راسل تریر

بیرون بردن این سگ های بازیگوش کار نسبتا سختی است و بهتر است به آن ها قلاده ببندید چرا که اگر طعمه ای ببینند به دنبالش می دوند، تمایل زیادی به حفاری دارند و ممکن است از دست شما فرار کنند.

فعالیت ورزشی

برای این که انرژی سگ جک راسل تریر تخلیه شود، باید هر روز به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در یک منطقه امن فعالیت کند.

نظافت

پوشش بدن این سگ ها در دو نوع است که هر دو به مراقبت و رسیدگی بالایی احتیاج دارد و بهتر است هفته ای یک بار موهایشان را شانه بزنید و به حمام ببرید تا مو های مرده از بین بروند.

بهداشت دهان و ناخن ها

شما باید دندان های سگتان را چند مرتبه در هفته مسواک بزنید تا دچار بیماری های پریودنتال نشود. با توجه به سرعت رشد ناخن ها، باید حدودا دو مرتبه در هفته ناخن های سگ جک راسل تریر Jack Russell Terrier را کوتاه کنید و سعی کنید این کار را با دقت و به آرامی انجام دهید تا سگ دردش نگیرد و در دفعات بعدی به شما اجازه این کار را بدهد.

 تغذیه سگ نژاد جک راسل تریر

شما می توانید بنابر به جنس، سن، جثه و میزان فعالیت سگتان به او غذا بدهید، در جک راسل تریر ها می توانید به طور متوسط ۱.۲۵ تا ۱.۷۵ فنجان غذای خشک به سگ بدهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.