ضد کف سیلیکونی

ضد کف سیلیکونی

ضد کف سیلیکونی نوعی امولسیون سفید و چسبناک است که در کارهای صنعتی مختلف کاربرد دارد که بعد از دهه ۸۰ در مقیاس گسترده مورد استفاده قرار گرفت. با گذر زمان توجه اقشار مختلف جامعه به این ماده و استفاده از آن بیشتر شد. در داروسازی، تولید رنگ، نساجی و تولید کاغذ و صنایع دیگر از این ماده به عنوان یک افزودنی در فرایند های تولید استفاده می کنند.

این محصول که در طیف های گسترده برنامه های پردازش صنعتی استفاده می شود، محلول پایه سیلیکونی و اختصاصی است. این ماده در واقع مانع از تشکیل کف در دستگاهی که محصول را تولید می کند می شود و در صورتی که کفی ایجاد شود در عرض چند ثانیه از بین خواهد رفت.

ضد کف سیلیکونی چیست؟

ضد کف ها را برای تعادل بین عدم حلالیت و حلالیت با محیط فرموله کرده اند تا کنترل موثر کف را تنظیم کند، آنتی فوم ها مانند دیفومرها هستند که ویژگی های شیمیایی مشابه با آن ها دارند. انواع مختلفی از محصولات کنترل کننده فوم وجود دارد که یکی ضد کف بر پایه روغن است ضد کف هایی که در ترکیباتشان روغن دارند، معمولا غیر سیلیکونی اند و اثر بخشی بالایی در دوز های پایین دارند به علاوه می توانند شامل گونه هایی از جمله استرها، سیلیکون ها یا جامدات آبگریز باشند و ترکیباتشان بسیار متغییر است. در عملیات های صنعتی برای از بین بردن یا به حداقل رساندن کف از آنتی فوم ها، دیفورمر ها و عوامل رهاسازی هوا برای پردازش استفاده می کنند

نحوه کار ضد کف سیلیکونی

حلالیت جزئی از جمله الزامات برای آنتی فوم ها است به طوری که اگر آنتی فوم بیش از اندازه در داخل محلول پراکنده شود نمی تواند کف را از بین ببرد و بالعکس حتی ممکن است قوام آن را نیز بیشتر کند. در صورتی هم که در حلال نامحلول باشد یا به اندازه کافی پراکنده نشود، می تواند مشکلاتی ایجاد کند و مثلا به تجهیزات بچسبد. برای این که آنتی فوم به سازگاری مناسب برد باید حتما فرمول آن به درستی اعمال شود.

برای این که آنتی فوم بتواند با سرعت مناسب در امتداد سطح گاز-مایع پخش شود، باید کشش سطحی پایینی داشته باشد. علاوه بر این ضد کف سیلیکونی باید بتواند در لایه های کف نفوذ کرده و اجزای فعال کننده سطح تثبیت کف را جابه جا کند تا گاز هایی که به دام افتاده اند خارج شوند و کف هم از بین برود.

مزایای استفاده از ضد کف سیلیکونی

استفاده از ضد کف سیلیکونی مزایای متنوعی دارد که شامل موارد زیر است.

مصرف ترکیبات آنتی فوم سیلیکونی بسیار آسان است به طوری که در غلظت های مختلف و ویسکوزیته های مختلف در دسترس عموم هستند و می توانیم از آن ها برای موارد مختلف استفاده کنیم. این ترکیبات با آب و صابون از سطوح پاک می شوند و می توانیم آن ها را در صورت نیاز با آب رقیق کنیم.

سازگاری با محیط زیست

این آنتی فوم ها تاثیرات بد و منفی کمتری نسبت به سیستم های مبتنی بر حلال روی محیط زیست و طبیعت دارند و در محیط غیر فعال اند، به علاوه در صورتی که موفق شوید این مواد را بازیابی کنید، قابل بازیافت نی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.