عوارض روغن کنجد چیست؟

عوارض روغن کنجد چیست؟

روغن کنجد برای قرن ها در فرهنگ مدیترانه بسیار مورد توجه بوده است و به عنوان روغن ماساژ در درمان های آیورودا کاربرد زیادی پیدا کرده است. هندی ها، آفریقایی ها، آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه ای ها سال هاست از روغن کنجد در غذاهای خود استفاده می کنند. علاوه بر پخت و پز، برای اهداف آرایشی و درمانی و برای ماساژ و درمان های سنتی بیماری ها نیز استفاده می شود. این به دلیل اثرات گرم کننده و تسکین دهنده این روغن بر روی بدن است.

اگرچه روغن های تصفیه شده جایگزین روغن های سنتی شده اند، هنوز جوامعی هستند از روغن کنجد برای تهیه غذا و سس استفاده می کنند. علاوه بر این، روغن کنجد با کیفیت کمتر در صابون ها، رنگ ها و روان کننده ها نیز استفاده می شود از عوارض روغن کنجد برای سلامتی چندان مشخص نیست.

فرآیند استخراج روغن کنجد

فرآیندهای مختلف استخراج رنگ و طعم متفاوتی به روغن کنجد می دهد. فرآیند پرس سرد روغنی به رنگ زرد کم رنگ تولید می کند، روغن کنجد زمانی که از دانه‌های بو داده تهیه می‌شود، سایه قهوه‌ای مشخصی دارد که به عنوان طعم‌ دهنده استفاده می‌ شود.

اگرچه کنجد در سرتاسر جهان کشت می‌شود، اما میانمار در تولید روغن کنجد پیشرو است و حدود ۱۸٫۳ درصد از کل تولید روغن کنجد جهان را به خود اختصاص می ‌دهد. چین دومین تولید کننده روغن کنجد در جهان است و پس از آن هند قرار دارد.

ارزش غذایی روغن کنجد

روغن کنجد در هر ۱۰۰ گرم حدود ۸۸۴ کیلو کالری دارد. مواد معدنی مانند آهن و ویتامین هایی مانند ویتامین E و K آن را به یکی از سالم ترین روغن ها در آشپزخانه تبدیل می کند. محتوای اسیدهای چرب موجود در روغن کنجد به کنترل سطح کلسترول بد و حفظ سلامت قلب کمک می کند. طبق پایگاه داده مواد مغذی USDA، ۱۰۰ گرم روغن کنجد حاوی مواد مغذی زیر است.

  • انرژی: ۸۸۴ کیلو کالری
  • چربی: ۱۰۰ گرم
  • آهن ۱۲٫۸۶ میلی گرم
  • ویتامین E: 4 گرم
  • ویتامین K: 6 گرم
  • چربی اشباع: ۱۴٫۲۹ گرم
  • چربی تک غیراشباع: ۳۹٫۷ گرم
  • چربی اشباع نشده: ۴۱٫۷ گرم

 

فواید روغن کنجد برای سلامتی

استفاده گسترده از روغن کنجد در آیورودا و طب سنتی، محققان مدرن را بر آن داشته است تا به بررسی فواید درمانی این روغن بپردازند. گفته می شود که مواد مغذی مختلف موجود در روغن باعث ایجاد یک زندگی متعادل و سالم می شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

تغذیه کننده مو

روغن کنجد یک اثر مغذی بر روی پوست سر و موهای شما دارد. ماساژ با این روغن نه تنها از موهای شما در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند، بلکه از سفید شدن موها نیز جلوگیری می کند و ساقه موهای شما را تقویت می کند.

برای مراقبت از پوست

روغن کنجد از عفونت های پوستی جلوگیری می کند، از پوست شما در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند و برای کاهش خشکی پوست مفید است. روغن کنجد به عنوان یک آنتی اکسیدان، پیری پوست را به تاخیر می اندازد.

سلامت استخوان ها را تقویت می کند

روغن کنجد منبع خوبی از روی و کلسیم است. هر دوی این مواد معدنی به حفظ ساختار استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کنند. این روغن همچنین حاوی چندین ماده فعال زیستی است که التهاب و درد مفاصل را در صورت آرتریت کاهش می دهد. در رابطه با عوارض جانبی روغن کنجد اطلاعات زیادی در دسترس نیست.

سلامت دهان و دندان

کنجد حاوی ترکیبات ضد باکتری طبیعی است که آن را به انتخابی عالی برای پاکسازی دهان و جلوگیری از پوسیدگی دندان تبدیل می کند. مشخص شده است که غرغره با روغن کنجد تعداد باکتری ها را در حفره دهان تا ۸۵ درصد کاهش می دهد.

سلامت قلب را بهبود می بخشد

مصرف منظم روغن کنجد برای بهبود سطح کلسترول در بدن شناخته شده است زیرا در درجه اول از چربی های غیراشباع چندگانه تشکیل شده است. روغن کنجد با داشتن محتوای آنتی اکسیدانی غنی از تصلب شرایین جلوگیری می کند و از قلب شما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

عوارض جانبی روغن کنجد

برخی از عوارض روغن کنجد به شرح زیر است:

مصرف روغن کنجد برای کسانی که داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین، هپارین و غیره مصرف می کنند توصیه نمی شود. روغن کنجد منجر به رقیق شدن خون می شود، بنابراین مصرف همزمان هر دو می تواند مضر باشد.

بروز آلرژی در افرادی که روغن کنجد مصرف می کنند افزایش یافته است. اگر بعد از مصرف روغن کنجد علائم آلرژی را نشان دادید، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.