فهرست افزودنی های غذایی رایج در صنایع

فهرست افزودنی های غذایی رایج در صنایع

صنایع غذایی برای بهبود فرآیند تولید و افزایش کیفیت محصولات از افزودنی های غذایی مختلفی استفاده می کند. انواع مختلفی از افزودنی های غذایی رایج به صورت طبیعی و مصنوعی عرضه می شوند. کاربرد این افزودنی های غذایی می توان به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر غذا یا ترکیبات موجود در آن تاثیر داشته باشد. خواص افزودنی های غذایی مختلف است و هریک به‌منظور ایجاد خاصیتی ویژه در غذا استفاده می‌شوند. طعم دهنده ها، رنگ دهنده ها، نگهدارنده ها تنها بخشی از انواع افزودنی های غذایی مورد استفاده در صنایع غذایی هستند. قیمت افزودنی های غذایی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که در ادامه این مطلب به آن ها می پردازیم. برای خرید انواع افزودنی های غذایی می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود.

در ادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربرد افزودنی های غذایی رایج و دلیل و نحوه مصرف آن ها در صنایع غذایی می پردازیم. با ما همراه باشید.

افزودنی های غذایی رایج چه هستند

افزودنی‌های غذایی قرن هاست که مورد استفاده قرار می گیرند. هنگامی‌که انسان برای نگهداری غذا از نمک زدن و دودی کردن مواد گوشتی و ماهی استفاده نمود، درواقع از افزودنی‌های غذایی استفاده کرد. مصری‌ها برای نگهداری و بهبود ظاهر غذاها از انواعی از رنگ‌ و طعم‌ دهنده‌ و رومی‌ها از نمک، ادویه‌ و رنگ‌ استفاده کردند.

اما طی ۵۰ سال گذشته با پیشرفت‌ علم و فناوری در صنایع غذایی بسیاری از مواد جدید در این حوزه کشف شده است. این ترکیبات قادرند تا عملکرد زیادی به‌عنوان افزودنی های مجاز خوراکی در غذاها داشته باشند. این افزودنی‌های غذایی رایج امروزه به‌راحتی در دسترس و قابل خرید هستند.

دلایل کاربرد افزودنی های غذایی

در فرآیند آماده سازی و فرآوری غذا ها از افزودنی‌های غذایی رایج استفاده می‌شود تا کیفیت تولید افزایش یابد. این ترکیبات به‌گونه‌ای انتخاب می‌شوند که برای سلامتی مضر نباشند. افزودن این افزودنی‌ها به غذاها برای طعم دار کردن، ایجاد بافت و ظاهر مناسب به غذاها صورت می‌پذیرد. برای تولید محصولات غذایی متعادل گاهی نیاز است که برخی از افزودنی‌ها همچون آمینو اسیدها، نمک و یا انواعی از ویتامین‌ها برای غنی‌سازی به غذا افزوده شود.

گاهی لازم است تا غذا برای مدت زمانی طولانی نگه داری شود. در این مواقع برای ممانعت از فساد مواد غذایی و جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها در غذا از فرآیندهایی همچون دودی یا نمک اندود کردن و استفاده از ترکیبات نگهداره استفاده می شود. صنایع غذایی سحر ازجمله صنایعی است که از انواع افزودنی‌های غذایی کاملا مجاز در محصولات خود استفاده می کند.

فهرست انواع افزودنی های غذایی رایج

اسید ها

اسیدها برای ایجاد طعم در مواد غذایی و به‌عنوان نگهدارنده و آنتی اکسیدان استفاده می شوند. سرکه یا استیک اسید، اسید سیتریک و آسکوربیک اسید یا ویتامین C ازجمله اسید های پرمصرف غذایی هستند.

عوامل ضد انعقاد

این ترکیبات از چسبیدن  پودرهایی مثل پودر شیر  ممانعت می‌کنند. جوش شیرین از انواع رایج این انواع افزودنی هایی غذایی بشمار می رود.

حجم دهنده ها

افزودنی هایی هستند که حجم مواد غذایی را افزایش می دهند، بدون اینکه روی ارزش غذایی آن تاثیری داشته باشند.

رنگ‌ ها

برای جایگزینی رنگی که ممکن است در حین آماده سازی ماده غذایی از بین رفته باشد، یا برای جذاب تر ظاهر مواد غذایی از رنگ ها استفاده می شود. رنگ ها ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشند. رنگ های مصنوعی ارزان تر هستند.

امولسیفایرها

این ترکیبات به آب و روغن کمک می کنند تا به صورت امولسیون باهم مخلوط شوند. لسیتین و دی گلیسیریدها به عنوان امولسیفایر استفاده می شوند.

ترکیبات تثبیت کننده

این ترکیبات موجب می شوند تا مواد غذایی بافت محکم‌تری داشته و بعلاوه به پایداری امولسیون ها نیز کمک می‌کنند. پکتین و آگار مثال هایی از این ترکیباتند.

پر کننده ها

این ترکیبات  شبیه امولسیفایرها و تثبیت کنند ها بوده و موجب افزایش ویسکوزیته  بدون تغییر سایر خواص مواد غذایی می شوند. زانتانگام نمونه ای از پرکننده هاست.

طعم دهنده ها

طعم دهنده ها در شکل های طبیعی و مصنوعی وجود دارند. با افزایش طعم دهنده ها به مواد غذایی عطر آن ها افزایش یافته و موجب بهبود طعم می شوند.

رطوبت دهنده

برای ممانعت از خشک شدن مواد غذایی از رطوبت دهنده ها استفاده می شود. گلیسیرین یک از انواع این ترکیبات است.

نگهدارنده ها

این ترکیبات از فساد مواد غذایی در اثر فعالیت باکتری ها، قارج ها و سایر میکروارگانیسم ها جلوگیری بعمل می آورند. نمک، شکر و سرکه از نگهدارنده های طبیعی هستند. نیتریت ها و نیترات ها نیز به عنوان نگهدارنده مصنوعی در گوشت قرمز یافته می شوند.

شیرین کننده ها

شکر و فروکتوز از جمله شیرین کننده های طبیعی بشمار می آیند. اسپلندا  و سوکرالوز از افزودنی‌های غذایی رایج صنعتی هستند که برای شیرین کردن مواد غذایی بکار می روند.

قیمت افزودنی های غذایی رایج صنعتی

قیمت این ترکیبات در بازار متنوع بوده و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. نوع افزودنی و برند تجاری بر قیمت افزودنی تاثیرات غیر قابل انکاری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.