مورفولین چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

مورفولین چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

مورفولین یک ترکیب شیمیایی آلی است که به عنوان یک بازدارنده خوردگی، افزودنی و برای سنتز سایر مواد شیمیایی استفاده می شود. فرمول مولکولی مورفولین C4H9NO است. مورفولین یک ترکیب شیمیایی هتروسیکلیک است که دارای گروه های عاملی آمین و اتر است. مورفولین به دلیل وجود آمین یک پایه است و بی رنگ و فاقد مواد معلق است. این ترکیب شیمیایی به دلیل قیمت پایین و قطبیت آن، معمولاً به عنوان حلال در سنتز آلی، واکنش ها و تحقیقات صنایع شیمیایی استفاده می شود.

نام گذاری مورفولین به لودویگ کرنور نسبت داده می شود، که به اشتباه معتقد بود که بخشی از ساختار مورفین است. مورفولین به صورت مایعی بی رنگ با بوی ماهی یافت می شود. نقطه اشتعال این ترکیب شیمیایی ۱۰۰ درجه فارنهایت است. بخارات این ترکیب شیمیایی سنگین تر از هوا بوده و از آن برای ساخت مواد شیمیایی دیگر، به عنوان بازدارنده خوردگی و در مواد شوینده استفاده می شود.

مورفولین یک بلوک ساختمانی مهم برای مواد شیمیایی لاستیکی است و کاربردهای زیادی در صنایع دیگر دارد. از این ترکیب شیمیایی به عنوان واسطه ای برای تصفیه آب، تولید محصولات دارویی و کشاورزی و همچنین روشن کننده های نوری استفاده می شود.

کاربرد های مورفولین در صنایع مختلف

این ترکیب شیمیایی در صنایع مختلف بسیار کاربرد دارد. برخی از مهمترین کاربردهای آن در صنایع عبارتند از:

افزودنی ها و کاتالیزورها

این ترکیب شیمیایی به عنوان یک افزودنی برای تنظیم pH در سیستم های بخار نیروگاه هسته ای و سوخت های فسیلی استفاده می شود. همچنین از آن برای محافظت در برابر خوردگی سیستم های جریان آب دیگ بخار در کارخانه های شیمیایی استفاده می شود. مورفولین برای تهیه کاتالیزور آلومینا نیز استفاده می شود. این ترکیبات به شکل یک عامل ژل کننده برای تصفیه هیدروکربن ها استفاده می شوند.

سنتز آلی

مورفولین معمولاً برای سنتز انامین ها استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی، یک عنصر مهم برای تولید لینزولید است، یک آنتی بیوتیک که برای درمان عفونت های ناشی از باکتری های گرم مثبت استفاده می شود. همچنین از این ترکیب شیمیایی در برخی از داروهای ضد سرطان نیز استفاده می شود. از مورفولین در داروی ضد درد دکسترومورامید نیز استفاده می شود. نمک های آن مانند مورفولین هیدروکلراید برای سنتز آلی مواد واسطه کارایی دارند.

کشاورزی

مورفولین به شکل یک امولسیفایر شیمیایی برای محافظت از میوه ها استفاده می شود. این امر از طریق فرآیند اپیلاسیون انجام می شود جایی که یک لایه موم روی میوه ها اعمال می شود. این پوشش از میوه ها در برابر حشرات و هجوم قارچ محافظت می کند. مهارکننده های بیوسنتز ارگوسترول از مشتقات مورفولین هستند که به عنوان قارچ کش در غلات نیز استفاده می شوند. برخی از قارچ کش های مبتنی بر مورفولین که در محصولات غلات استفاده می شوند، آمورولفین، فنپروپی مورف و تریدمورف هستند.

صنعت لاستیک

این ترکیب به طور گسترده ای به عنوان یک واسطه در صنعت لاستیک برای تولید شتاب دهنده های ولکانیزاسیون لاستیک مانند DTOS، MDS و NOBS استفاده می شود. بیش از ۵۰ درصد تقاضا برای مورفولین از شتاب دهنده های لاستیک ولکانیزه نشات می گیرد و حدود ۳۰ درصد از شتاب دهنده های ولکانیزاسیون لاستیک برای NOBS استفاده می شود.

بازدارنده های خوردگی فلز

این ماده شیمیایی به عنوان یک بازدارنده خوردگی برای فلزاتی مانند مس، آهن، سرب، روی و سایر فلزات استفاده می شود. این ترکیبات به طور گسترده ای در زمینه هایی مانند اتومبیل، ابزار مکانیکی و تجهیزات پزشکی استفاده می شوند. مورفولین در حالت گاز-مایع خود سمیت کمتری برای محیط زیست دارد.

صنایع تولیدی

این ترکیب در ساخت کاغذ، شیشه، صابون، مواد شوینده، رنگ و الیاف مصنوعی نیز بسیار استفاده می شود. از این ترکیب شیمیایی بیشتر برای تولید معرف های آنالیز برای تعیین نیتروژن استفاده می شود. همچنین در صنایع دارویی، دباغی، نساجی، مراقبت های خانگی و صنایع سرامیک نیز کاربرد دارد.

 

امروزه تلاش‌ های بسیار زیادی برای کشف دارو از ترکیبات بر پایه مورفولین در حال انجام است. در مورد سنتز داروها و مواد واسطه هنوز چیزهای زیادی برای بررسی وجود دارد. با پیشرفت تکنولوژی، مورفولین کاربردهای بیشتری در صنایع مختلف پیدا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.