نرم کن سیلیکونی هیدروفیل چیست و چه کاربردی دارد؟

نرم کن سیلیکونی هیدروفیل چیست و چه کاربردی دارد؟

در میان انواع نرم کننده ها، نرم کن سیلیکونی هیدروفیل به دلیل ویژگی های سطحی منحصر به فرد و نرمی عالی که ایجاد می کند، توجه بیشتری را در صنعت به خود جلب کرده است. در حال حاضر، بیشتر پارچه‌ هایی که با نرم ‌کن سیلیکونی فرآوری شده ‌اند، آبگریز هستند. نرم کن سیلیکونی هیدروفیل، یک ترکیب شیمیایی آب دوست با حلالیت بالا در آب است. این نرم کننده برای طیف وسیعی از منسوجات الیاف طبیعی مانند پنبه، پشم، ابریشم، کنف و موی انسان مناسب است.

نرم کن سیلیکونی هیدروفیل طیف وسیعی از کاربردها را در فرآوری پارچه انجام می دهد. نرم کننده سیلیکونی می تواند نه تنها پارچه های الیاف طبیعی بلکه الیاف مصنوعی مختلف مانند پلی استر و نایلون را پردازش کند. پارچه درمان شده با این نرم کننده ضد چروک، ضد رسوب، ضد الکتریسیته ساکن و حالتی صاف و سفت دارد.

نرم کن سیلیکونی هیدروفیل همچنین می تواند استحکام فیبر را افزایش داده و سایش را کاهش دهد. نرم کننده سیلیکونی یک نرم کننده امیدوارکننده است و همچنین یک افزودنی مهم برای بهبود کیفیت محصول و افزایش ارزش افزوده محصول در چاپ و رنگرزی منسوجات است.

نرم کننده های پارچه چه کار می کنند؟

نرم کننده های پارچه مواد شیمیایی تکمیل کننده نهایی پردازش الیاف و پارچه ها هستند. پرداخت منسوجات شامل پردازش نساجی است که برای ایجاد جلوه های مورد نظر و ارائه مزایای عملکردی یا زیبایی شناختی استفاده می شود. فرآیند پرداخت می تواند ظاهر پارچه را تغییر دهد، آن را انعطاف پذیرتر کند یا عملکرد آن را افزایش دهد. بنابراین استفاده از نرم کننده ها در صنعت نساجی بسیار مفید و موثر هستند.

کاربردهای مختلف نرم کننده های پارچه

نرم ‌کننده‌ های پارچه نرمی و لطافت را به لایه‌ ها و الیاف اضافه می ‌کنند و استحکام و سایه رنگ را افزایش می‌ دهند. این ترکیبات همچنین مدیریت رطوبت و بهبود مقاومت در برابر پارگی پارچه را بهبود می بخشد.

نرم کننده ها اثرات اصلی خود را بر روی سطح پارچه می گذارند. این ترکیبات علاوه بر این که به فیبر اجازه تنفس می دهد، مولکول های نرم کننده کوچک به فیبر نفوذ می کنند و از طریق پلاستیک سازی داخلی پلیمری را تشکیل می دهند. مواد نرم کننده، روان کننده هایی هستند که به الیاف اجازه می دهند تا در ساختار پارچه بلغزند و چروک شدن و تغییر شکل را آسان تر می کنند.

انواع نرم کننده های پارچه

بسته به ساختار شیمیایی و نیازهای تخصصی، نرم کننده های پارچه زیادی وجود دارد. در اینجا برخی از نرم کننده های رایج مورد استفاده در صنعت پردازش نساجی برای شما ارائه شده است:

نرم کننده های مبتنی بر سیلیکون

نرم کننده های مبتنی بر سیلیکون در آب نامحلول هستند و باید پس از امولسیون شدن و حل شدن در حلال های آلی روی پارچه ها اعمال شوند. این نرم کننده ها به راحتی شسته می شوند و روانکاری خوب و سطح نسبتاً ضد آبی را ایجاد می کنند.

این نرم کننده ها قابلیت دوخت بالا، انعطاف پذیری الاستیک و اثرات بازیابی چین و چروک را ارائه می دهند. آنها در دماهای بالا بادوام و پایدار هستند. نرم کننده های سیلیکونی دارای طیف گسترده ای از خواص، از آب دوست تا آبگریز هستند.

نرم کننده های غیر یونی

نرم کننده های غیر یونی نسبت به نرم کننده های آنیونی یا کاتیونی اثرات کمتری دارند و در حضور کاتیون ها، آنیون ها و کار در آب سخت پایدار می مانند. این ترکیبات هیچ هزینه ای برای استفاده برای برنامه های اجباری مانند padding متحمل نمی شوند.

نرم کننده های آنیونی

نرم کننده های آنیونی را می توان در دمای معمولی پردازش پارچه استفاده کرد و با سایر رنگ ها و اجزای سفید کننده ها سازگار هستند. نرم کننده های آنیونی، روان کننده بسیار خوبی هستند و به پارچه احساسی کامل می دهند. این نرم کننده ها در اسید ها و آب سخت غیر قابل ارتجاع هستند و همچنین اثرات ضد الکتریسیته قوی و مرطوب شدن مجدد خوبی دارند. نرم کننده های آنیونی در کاربردهای خاص مانند منسوجات پزشکی استفاده می شوند.

نرم کننده های کاتیونی

نرم کننده های کاتیونی برای همه انواع الیاف و پارچه ها مناسب هستند. این نرم کننده ها همچنین می توانند در محیط اسیدی با فرسودگی (pH 4-5) استفاده شوند. این نرم ‌کننده‌ها در صورت وجود رنگ ‌های واکنش ‌پذیر، رنگ را تغییر می ‌دهند یا ثبات رنگ را کاهش می ‌دهند. نرم کننده های کاتیونی به راحتی قابل شستشو هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.