همه چیز درباره‌ی لیگنو سولفونات کلسیم

همه چیز درباره‌ی لیگنو سولفونات کلسیم

لیگنو سولفونات کلسیم به عنوان اولین نسل افزودنی بتن شناخته می شود که یکی از مشتقات لیگنین است. این ترکیب شیمیایی که به کلسیم چوب نیز معروف است، یک سورفکتانت آنیونی پلیمری چند جزئی است. لیگنو سولفونات کلسیم پودری به رنگ زرد روشن تا قهوه ای تیره با بوی معطر خفیف است. این ماده شیمیایی خاصیت پراکندگی، چسبندگی و کیلیت بسیار قوی دارد.

لیگنو سولفونات کلسیم معمولا از مایع باقی مانده پخت و پز خمیر اسید (یا خمیر سولفیت) از طریق فرآیند خشک کردن اسپری تهیه می شود. این ترکیب شیمیایی در آب محلول است، اما در حلال های آلی نامحلول می باشد.

اگرچه این ماده شیمیایی یک محصول ضایعاتی است که در فرآیند تولید کاغذ تولید می شود، اما هنوز ساختار اصلی لیگنین را دارد. لیگنین صنعتی دارای ویژگی های پلیمری و برخی خواص ویژه است. این ماده عمدتا در عوامل تصفیه آب، افزودنی‌ های بتن، پراکنده ‌کننده ‌های رنگ و عوامل کمپلکس‌ کننده مختلف استفاده می ‌شود.

لینگنین چیست

لیگنین دومین پلیمر طبیعی فراوان با ساختار معطر در طبیعت است و یک منبع بیولوژیکی تجدید پذیر مهم در صنایع است. کاهش منابع معدنی سنتی و افزایش آگاهی زیست محیطی انسان، انگیزه قوی برای تحقیقات اساسی و استفاده صنعتی از لیگنین به ارمغان آورده است. لیگنو سولفونات کلسیم از مشتقات لیگنین است که در صنعت خمیر کاغذ تولید می شود.

مزایای لیگنو سولفونات کلسیم

این ترکیب شیمیایی حاوی تعداد زیادی گروه فعال مانند گروه فنولیک هیدروکسیل، گروه کربونیل، گروه سولفات، گروه هیدروکسیل الکل و غیره است که می تواند خود را متراکم کند یا با مواد دیگر واکنش دهد.

لیگنو سولفونات کلسیم دارای وزن مولکولی و گروه های عملکردی متفاوت است؛ بنابراین دارای درجات پراکندگی متفاوتی است که می تواند بر روی سطح انواع ذرات جامد جذب شود. این ترکیب شیمیایی به عنوان پراکنده کننده در فرآوری فرمولاسیون آفت کش ها استفاده می شود. سایر مزایایی این ماده شیمیایی عبارتند از:

  • با انواع مواد فعال موجود در آفت کش ها سازگاری دارد.
  • به طور کامل زیست تخریب پذیر است.
  • قیمت مقرون به صرفه ای دارد.
  • می تواند با یون های فلزی کلات شود.
  • می تواند مقاومت عامل تعلیق را در برابر آب سخت افزایش دهد.

معایب لیگنو سولفونات کلسیم

از آنجایی که این ترکیب شیمیایی نوعی پخش کننده پلیمر آنیونی است، وزن مولکولی آن زیاد است. این ماده نه تنها دافعه الکترواستاتیکی را فراهم می کند، بلکه می تواند یک مانع فضایی ایجاد کند، به طوری که ذرات پراکنده جمع نمی شوند یا بین ذرات معلق متراکم نمی شوند.

لیگنو سولفونات کلسیم کشش سطحی، ترشوندگی و نفوذ پذیری ضعیفی دارد. این ماده شیمیایی مستعد جذب رطوبت است، بنابراین باید آن را در محیطی بدون رطوبت نگه داری کرد.

کاربردهای لیگنو سولفونات کلسیم

این ماده یک پلیمر پلی الکترولیت آنیونی محلول در آب است که محصول جانبی تولید خمیر چوب با استفاده از خمیر سولفیت است. این ترکیب شیمیایی برای فرآوری بتن با حجم زیاد، بتن با سیالیت بالا، پمپاژ بتن و بتن تجاری در فصل تابستان بسیار مناسب است.

لیگنوسولفونات کلسیم را می توان به عنوان پخش کننده، امولسیفایر، مرطوب کننده و غیره استفاده کرد. می توان از آن برای تهیه شوینده های صنعتی، آفت کش ها، حشره کش ها، علف کش ها، قارچ کش ها، آجر نسوز، بتن، سیمان، رنگ ها، ریخته گری و دباغی چرم استفاده کرد. سایر کاربردهای این ترکیب شیمیایی عبارتند از:

به عنوان کاهش دهنده آب در بتن استفاده می شود

فوق روان کننده لیگنو سولفونات کلسیم یک عامل فعال کننده سطحی است که به دلیل جهت گیری گروه های آبگریز جذب شده روی سطح ذرات سیمان به بتن اضافه می شود.

به عنوان افزودنی های خوراک دام استفاده می شود

این ماده شیمیایی عملکرد سیستم گوارش را بهبود می بخشد و جذب پروتئین را ارتقا می دهد. لیگنو سولفونات کلسیم می توانند ترشح غدد خاصی را در بدن حیوانات تحریک کند. این ترکیب شیمیایی عصب سمپاتیک را مهار می کند و باعث خواب آلودگی حیوان می شود. این عمل جذب انرژی و نرخ تبدیل خوراک به انرژی را بهبود می بخشد.

به عنوان کود استفاده می شود

این ماده شیمیایی می تواند کلسیم و منیزیم را به روشی سریع برای خاک تامین کند. لیگنو سولوفنات کلسیم ساختار خاک را نیز بهبود می بخشد و رشد گیاه و تولید محصولات را افزایش می دهد.

به عنوان عامل کاهنده آب بتن استفاده می شود

لیگنو سولفونات کلسیم به عنوان یک ماده افزودنی کاهنده آب بتن استفاده می شود که می تواند سیمان را جذب و پخش کند و خواص فیزیکی مختلف بتن را بهبود بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.