همه چیز در مورد سوربیتول مایع

همه چیز در مورد سوربیتول مایع

سوربیتول مایع چیست؟ سوربیتول مایع یک ماده سفید رنگ و مرطوب است که بسیار محلول در آب و کمی محلول در الکل، متانول و اسید استیک است. این ماده طعم شیرینی دارد و بویی ملایم دارد. سوربیتول یک پلیول (قند الکلی)، شیرین کننده ای که در بسیاری از محصولات غذایی یافت می شود. این ماده به جز اضافه کردن طعم شیرینی، یک عامل مرطوب کننده و قوام دهنده عالی است. سوربیتول تقریباً نیم قرن است که به طور ایمن در غذاهای فرآوری شده استفاده می شود. همچنین در محصولات دیگر مانند داروسازی و آرایشی نیز استفاده می شود.

یک شیمیدان فرانسوی اولین بار در سال ۱۸۷۲ سوربیتول را در توت های کوهی کشف کرد. سوربیتول طبیعی در طیف گسترده ای از میوه ها و انواع توت ها وجود دارد البته امروزه به صورت تجاری با هیدروژنه کردن گلوکز تولید می شود و به دو صورت مایع و پودرکریستالی در دسترس است.

ویژگی های سوربیتول مایع

  • توانایی ایجاد حجم و شیرینی را با طعم مطبوع یکنواخت و خنک دارد.
  • کالری کمتری نسبت به شکر با ۲٫۶ کالری در هر گرم در مقایسه با ۴ کالری در هر گرم دارد.
  • یک عامل مرطوب کننده، قوام دهنده و ضد کریستال عالی است.
  • قابل استفاده در طیف گسترده ای از محصولات، از جمله آب نبات های بدون قند، آدامس ها، و غذاهای بدون قند مانند دسرهای منجمد و محصولات پخته شده است.
  • در صورت مصرف موجب پوسیدگی دندان نمی شود
  • ممکن است به عنوان جایگزینی برای قند برای افراد مبتلا به دیابت با توصیه پزشک مفید واقع شود.

مزایای سوربیتول مایع

در اکثرمحصولات برای محافظت در برابر از دست دادن رطوبت استفاده می شود. خواص تثبیت کننده رطوبت و قوام دهنده سوربیتول مایع در تولید شیرینی، محصولات پخته شده و شکلات به کار برده می شود زیرا این محصولات تمایل به خشک شدن یا سفت شدن دارند. عملکرد تثبیت کننده رطوبت این ماده از خشک شدن  این محصولات جلوگیری  می کند و طراوت اولیه آنها را در طول مدت زمان نگهداری حفظ می کند.

سوربیتول مایع بسیار پایدار و از نظر شیمیایی غیر واکنشی است بنابراین می تواند دمای بالا را تحمل کند و در واکنش های Maillard (قهوه ای شدن) شرکت نکند. این یک مزیت است، به عنوان مثال، در تولید کوکی ها که در آن رنگ تازه و غیر قهوه ای شدن ضروری است.

سوربیتول مایع چیست؟  سوربیتول مایع همچنین به خوبی با سایر مواد غذایی مانند قندها، عوامل ژل کننده، پروتئین ها و چربی های گیاهی ترکیب می شود. در بسیاری از محصولات غذایی مانند آدامس ها، آب نبات ها، دسرهای یخ زده، کوکی ها، کیک ها، آیسینگ ها و همچنین محصولات مراقبت از دهان، از جمله خمیر دندان و دهان شویه به خوبی عمل می کند.

موجب پوسیدگی دندان نمی شود

سوربیتول مایع در برابر متابولیسم باکتری های دهان که قندها و نشاسته ها را تجزیه می کنند و اسیدهایی را آزاد می کنند که می تواند منجر به فرسایش مینای دندان شود، مقاوم است. این شیرین کننده یک پوسیدگی زا نیست. فواید سوربیتول مایع به عنوان جایگزینی برای قندها و به عنوان بخشی از یک برنامه جامع شامل بهداشت مناسب دندان توسط انجمن دندانپزشکی کل دنیا به رسمیت شناخته شده است.

استفاده در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت

سوربیتول مایع  به آرامی جذب می شود. بنابراین، هنگامی که از آن استفاده می شود، افزایش گلوکز خون و پاسخ انسولین مرتبط با مصرف گلوکز به طور قابل توجهی کاهش می یابد. محصولات شیرین شده با سوربیتول به جای شکر در ارائه طیف وسیع تری از انتخاب های  مواد غذایی کم کالری و بدون قند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.

کاهش کالری دریافتی

جذب سوربیتول مایع توسط بدن انسان به آرامی صورت می گیرد و به بخشی از سوربیتول مصرفی اجازه می دهد تا به روده بزرگ برسد، جایی که متابولیسم کالری کمتری به همراه دارد. بنابراین می تواند با کاهش مصرف قند باعث کاهش وزن شود. اکنون می توانید به پرسش سوربیتول مایع چیست؟ به راحتی پاسخ دهید.

سوربیتول مایع همچنین در داروسازی  به عنوان

  • حجم دهنده محلول ها و شربت های بدون قند
  • شیرین کننده غیر پوسیدگی زا
  • عامل ضد کریستالیزاسیون
  • تثبیت کننده داروها و ویتامین ها
  • رویکرد چند عنصری برای کنترل کالری

این ترکیب با سایر مواد به خوبی کار می کند و ممکن است با سایر شیرین کننده ها هم افزایی داشته باشد.

ایمنی سوربیتول مایع

افراد مبتلا به عدم تحمل سوربیتول علائمی را تجربه می کنند که برای سایر سوء جذب کربوهیدرات ها (مانند سوء جذب فروکتوز یا عدم تحمل لاکتوز ) حتی در کمترین مقدار نیز مشخص می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.