پودر دکستروز مونوهیدرات چیست و چه کاربردی دارد؟

پودر دکستروز مونوهیدرات چیست و چه کاربردی دارد؟

دکستروز مونوهیدرات نوعی قند است که از ذرت حاصل می‌آید. تولید پودر دکستروز مونوهیدرات در اثر حرارت  اسید یا آنزیم ها بر نشاسته و هیدرولیز کامل آن صورت می پذیرد. از کاربرد پودر دکستروز مونوهیدرات به عنوان شیرین کننده استفاده می گردد. گرید غذایی دکستروز مونوهیدرات در صنایع غذایی کارایی بالایی داشته و در بسیاری از غذاهای فرآوری شده از آن استفاده می‌گردد. از پودر دکستروز مونوهیدرات در بارداری برای انجام آزمایشات دیابت استفاده می شود. همچنین پودر دکستروز مونوهیدرات در بدنسازی نیز کارایی ویژه ای دارد. برای خرید پودر دکستروز آبدار به مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید.

پودر دکستروز مونوهیدرات چیست

دکستروز آبدار یا مونوهیدرات پودری کریستالی و سفید رنگ است که از هیدرولیز کامل نشاسته ذرت حاصل می‌آید. شیرین کننده دکستروز دارای طعم دلپذیر و شیرینی بوده و سالهاست که به‌عنوان شیرین کننده در صنایع غذایی کاربرد دارد. دکستروز شیرینی ملایم تری نسبت به شکر داشته و کالری آن نیز کمتر است.

پودر دکستروز مونوهیدرات طعم دار محصولی محلول در آب بوده و تنها کمی در اتانول محلول است. دکستروز مونوهیدرات موجب تامین آب و قند بدن می شود. پودر دکستروز مونوهیدرات اغلب برای افرادی تجویز می شود که از قند خون پایین رنج می‌برند. این ماده قادر است به‌راحتی انرژی مورد نیاز برای فرد را تامین کند. بعلاوه از نظر اقتصادی نیز مقرون به‌صرفه است.

کاربرد پودر دکستروز طعم دار

پودر دکستروز آبدار، پودری تصفیه شده با کیفیتی عالی است. این ماده یک کربوهیدرات بوده و به راحتی در جریان خون جذب می شود. این محصول مقدار گلیکوژن موجود در بدن را سریعا به میزان مناسب برمی گرداند. از کاربرد پودر دکستروز مونوهیدرات در انواع آب میوه، کوکتل، نوشیدنی، کیک و… به عنوان جایگزین شکر استفاده می شود. نوشیدنی های حاوی پودر دکستروز قادر به تامین سطح انرژی بسیار موثری هستند. بنابراین مصرف دکستروز و نوشیدنی های حاوی آن برای قبل یا بعد از تمرین بدنی ایده آل هستند.

تفاوت پودر دکستروز مونوهیدرات و خشک چیست

گلوکز را می توان توسط فرایندهایی به دکستروز مونوهیدرات و دکستروز بدون آب (خشک) تبدیل نمود. پودر دکستروز مونوهیدرات در گرید غذایی و دارویی تولید و عرضه می شود. از گرید غذایی بیشتر در فرآوری مواد غذایی استفاده می‌شود.

پودر دکستروز مونوهیدرات در گرید دارویی هم به عنوان مواد اولیه کمکی در داروهای خوراکی کاربرد دارد. دکستروز مونوهیدرات را می توان برای تولید دکستروز خشک پردازش نمود. انواع دکستروز خشک به عنوان داروهای تزریقی در پزشکی کارایی دارند.

دکستروز آبدار دارای طعمی با طراوت است و شکل ظاهری پودری، سفید برفی و براق دارد. دکستروز خشک دارای شیرینی بالایی است و حالت پودری و سفید رنگ دارد. اما در این ماده به اندازه دکستروز مونوهیدرات براقیت دیده نمی شود.

پودر دکستروز مونوهیدرات در بارداری

به طور تقریبی به ازای هر ۱۰ زن باردار ممکن است یک نفر به دیابت بارداری (GTT) مبتلا شوند. در صورتی که دو ساعت بعد از غذای فرد، میزان قند خون بالاتر از حد طبیعی باشد، آزمایش تحمل گلوکز (GTT) توسط پزشک تجویز می گردد. این آزمایشات طی سه مرحله اندازه گیری قند خون صورت می پذیرند و می توانند در تشخیص دیابت بارداری بسیار کمک کننده باشند. از پودر دکستروز مونوهیدرات در آزمایشات مربوط به اندازه گیری قند خون در بارداری استفاده می شود. پودر دکستروز مونوهیدرات طعم دار و بدون طعم باری این منظور قابل تهیه است. نکته مهم این است که فرد تحت آزمایش باید کل محتوای محلول دکستروز مونوهیدرات را بنوشد.

پودر دکستروز مونوهیدرات در بدنسازی

ازجمله رایج‌ترین قندهایی که در لرزش های پس از تمرین ورزشی استفاده می شود، می توان به دکستروز آبدار اشاره نمود. هنگامی که تمرینات وزنه ای برای ایجاد توده و عضله استفاده می شود، تلاش بیشتری در قدرت و اندازه ورزش صورت می پذیرد. این تلاش زیاد موجب می شود تا عضلات تحت فشار دائمی قرار می گیرند. درواقع تمرینات مقاومتی موجب ایجاد توده عضلانی بدون چربی گشته و این افزایش جرم می گردد. متأسفانه با هر بار تمرین فشرده، رشته های عضلانی در سطح سلولی آسیب دیده و درنهایت عضلات آسیب می بینند. اما بدن آمادگی دارد تا بلافاصله بعد از تمرین، روند ترمیم را از سر گیرد.

پودر دکستروز مونوهیدرات بهترین مکمل برای جلوگیری از لرزش بعد از تمرین است. ترکیب مناسب پروتئین و کربوهیدرات انسولین را تا حدودی بالا برده و بدن را برای شروع ذخیره مواد مغذی تحریک خواهد نمود. بنابراین مصرف پودر دکستروز مونوهیدرات در بدنسازی و ورزش های قدرتی می‌تواند بسیار مفید باشد. انواع پودر دکستروز با برندهای تجاری مختلف قابل تهیه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.