کلروفریک چیست و چه کاربردهای دارد؟

کلروفریک چیست و چه کاربردهای دارد؟

کلروفریک یک ترکیب معدنی با فرمول شیمیایی FeCl 3 است که کاربردهای متعدد صنعتی، دارویی و آزمایشگاهی دارد. هنگامی که کلرید آهن در آب حل می شود، فرآیند هیدرولیز را طی می کند و گرما تولید می کند. این ترکیب شیمیایی در صنایع از واکنش کلر خشک با ضایعات آهن در دمای ۵۰۰ تا ۷۰۰ درجه سانتی گراد تولید می شود.

کلروفریک یک ترکیب شیمیایی است که در آن آهن دارای حالت اکسیداسیون +۳ است. نام IUPAC این ترکیب شیمیایی کلرید آهن (III) یا تری کلرید آهن است. این ترکیب شیمیایی دارای رنگ های مختلفی است. کلروفریک در شکل بی آب آن به رنگ سبز مایل به سیاه یا بنفش به نظر می رسد در حالی که در حالت آبدار به صورت جامد زرد به نظر می رسد.

این ترکیب در دنیای شیمی به عنوان «آفتاب پرست» شناخته می شود و به عنوان یک نمک، می تواند با ترکیبات قلیایی و نمک ها واکنش دهد. یون ‌های فریک دارای خواص اکسید کنندگی بسیار بالایی هستند و می ‌توانند با برخی از عوامل کاهش‌ دهنده، واکنش ‌های ردوکس انجام دهند. به عنوان مثال، آهن را می توان به آهن دو ظرفیتی اکسید کرد تا سبز رنگ به نظر برسد و یون های ید را می توان به ید اکسید کرد تا آبی به نظر برسد.

در آزمایشگاه، کلروفریک معمولاً به عنوان اسید لوئیس برای انجام واکنش های کاتالیزوری مانند واکنش فریدل کرافت آروماتیک ها و کلرزنی ترکیبات آروماتیک استفاده می شود. کلرید آهن در شکل خام خود یک کریستال جامد رطوبت گیر است که رنگ آن بیشتر به زاویه دید شما بستگی دارد. در نور منعکس شده، کریستال های این ترکیب شیمیایی به رنگ سبز تیره به نظر می رسند. در نور عبوری، کریستال های این ترکیب شیمیایی به رنگ بنفش به نظر می رسند.

 

کلروفریک چگونه تولید می شود؟

این ترکیب شیمیایی را می توان از واکنش آهن با گاز کلر بدست آورد. محلول های کلرید آهن (III) به صورت صنعتی از آهن و سنگ معدن آهن در یک فرآیند  بسته تولید می شوند. فرآیند تولید این ترکیب شیمیایی به صورت زیر است.

۲Fe(s) + 3Cl2(g) → ۲FeCl3(s)

 

موارد استفاده از کلروفریک

از این ترکیب شیمیایی به عنوان اکسیدان و ماده خشک کننده در صنعت رنگ استفاده می شود. از کلروفریک همچنین برای حکاکی صفحه عکاسی و چاپ و ساخت سایر نمک های آهن استفاده می شود. همچنین می توان از آن به عنوان یک عامل بازدارنده پلیمریزاسیون و کلرزنی سنگ معدن نقره و مس برای پلیمریزاسیون رادیکال آزاد استفاده کرد. ادغام محلول این ترکیب شیمیایی در بتن ساختمانی می تواند باعث افزایش مقاومت ساختمان، مقاومت در برابر خوردگی و جلوگیری از نشت آب شود.

از این ترکیب شیمیایی به طور گسترده به عنوان منعقد کننده و لخته ساز در تصفیه فاضلاب و تولید آب آشامیدنی استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی با یون هیدروکسید آب واکنش می دهد تا یک رسوب هیدروکسید آهن (III) را تشکیل دهد. سایر کاربردهای این ترکیب شیمیایی عبارتند از:

 

  • به عنوان یک عامل شستشو در هیدرومتالورژی کلرید استفاده می شود.
  • یکی دیگر از کاربردهای مهم کلرید آهن (III) تولید مس در یک واکنش ردوکس دو مرحله ای است.
  • کلرید آهن (III) به عنوان یک کاتالیزور برای تولید اتیلن برای واکنش با کلر و تشکیل اتیلن دی کلرید، یک ماده شیمیایی تجاری مهم، استفاده می شود.
  • شکل بی آب این ترکیب شیمیایی به عنوان یک معرف خشک کننده در واکنش های خاص استفاده می شود.
  • کلروفریک برای تشخیص وجود ترکیبات فنل در سنتز آلی، مانند بررسی خلوص آسپرین استفاده می شود.
  • این ترکیب شیمیایی برای ایجاد رسوب فسفات به عنوان فسفات آهن (III) در تصفیه آب و فاضلاب استفاده می شود.
  • از کلرید آهن برای حذف پوشش آلومینیومی آینه ها استفاده می شود.

 

عوارض و خطرات جانبی کلروفریک

این ترکیب شیمیایی خاصیت خورندگی دارد. از این ترکیب شیمیایی همچنین به عنوان یک ماده خشک کننده، کاتالیزور، عامل کلر زنی و برای ساختن سایر نمک های آهن استفاده می شود. گرد و غبار آن می تواند مخاط را تحریک کرده و باعث التهاب شود. در صورت تماس با پوست باید فوراً باید محل تماس را با آب زیاد شستشو داد. این ماده باید جدا از پودر فلز، مواد قابل اشتعال، عوامل اکسید کننده و غیره نگهداری شود. توصیه می شود هنگام کار با این ترکیب شیمیایی از وسایل محافظت شخصی مانند ماسک، دستکش و عینک استفاده شود. قبل از کاربرد برای ایمنی بیشتر بهتر است برگه دستورالعمل کار با این ترکیب شیمیایی را به خوبی مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.