گلوکز چیست و چه کاربردی دارد؟

گلوکز چیست و چه کاربردی دارد؟

گلوکز شیرین کننده ای مغذی از دسته مونو ساکارید هاست. این قند ساده با فرمول C6H12O6 شناخته شده و در گردش خون جانداران مختلف وجود دارد. بدن از گلوکز برای تغذیه مغز، سلول‌های سیستم عصبی و گلبول‌ های قرمز استفاده می کند. خواص گلوکز موجب شده است تا به عنوان مهم ترین ماده در متابولیسم شناخته شود. گلوکز طبیعی در بسیاری از مواد غذایی یافته می شود. این ماده به صورت صنعتی و در مقیاس های بالا نیز عرضه می گردد. کاربرد گلوکز موجب خرید و فروش گسترده آن در بازار شده است. برای خرید گلوکز و یا اطلاع از قیمت آن به سایت های معتبر فروش مراجعه نمایید.

گلوکز چیست

گلوکز از ارجح ترین سوخت های بدن محسوب می شود. این ماده از ساده ترین نوع کربوهیدرات ها بوده و به همین دلیل یک منوساکارید است. منو ساکارید های دیگر شامل فروکتوز یا قند میوه و گالاکتوز یا قند محصولات لبنی و ریبوز یا قند طبیعی بدن هستند. منابع طبیعی گلوکز شامل نان، انواع میوه ها و سبزیجات و همین طور محصولات لبنی است. توجه شود با اینکه گلوکز برای بدن انرژی فراهم می کند، در مصرف محصولات دارای گلوکز نباید از اعتدال خارج شد.

فواید گلوکز برای بدن

Glucose درواقع برای بدن یک سوخت سلولی است که بسیار مورد توجه قرار دارد. گلوکز از طریق فرآیند موسوم به گلیکولیز به پیروات تبدیل شده و انرژی شیمیایی تولید می کند. این ماده منبع انرژی برخی ارگانیسم‌ها به نام بی‌هوازی‌های اجباری محسوب شده که قادر نیستند تا از اکسیژن برای سوخت و ساز استفاده کنند. پیروات در ارگانیسم‌ های هوازی به واکنش‌های چرخه اسید سیتریک یا چرخه کربس و زنجیره انتقال الکترونی رفته و در نهایت CO2 و آب را تشکیل می‌دهد. واکنش‌های بعد از تولید پیروات ۱۸ برابر بیشتر از گلیکولیز تولید انرژی کرده و این انرژی  را به شکل ATP ارائه می دهند.

گلوکز مایع

گلوکز مایع ماده ای شیرین است که به عنوان یک افزودنی مجاز شناخته می شود. از این ماده جهت حفظ و نگهداری رطوبت، تهیه بافت مناسب، ممانعت از کریستالی شدن، کاهش نقطه انجماد و عامل تعدیل کننده شیرینی در صنعت غذا و دارو استفاده می شود. این محصول برای تثبیت طعم و رنگ و به عنوان افزودنی خوراکی ارزشمند به کار می روند تا با ویتامین هایی دارای خواص انرژی زایی ترکیب کردند. Glucose مایع خوراکی یک طعم دهنده و شیرین کننده برای تهیه انواع شیرینی ها و بیسکوئیت ها و مرباها و سایر محصولات خانگی است.

فرمول گلوکز و فروکتوز

Glucose یک ترکیب شیمیایی دارای فرمول C6H12O6 است. در ساختار گلوکز شش اتم کربن و یک گروه عاملی آلدهیدی به کار رفته است. این اتم ها می توانند به شکل حلقوی و غیر حلقوی در کنار هم قرار بگیرند، اما ساختار حلقوی به عنوان شکل غالب قند در نظر گرفته می شود. فروکتوز فرمولی مشابه با Glucose دارد و به عنوان سوخت های مهم بدن و میوه های طبیعی شناخته می شود. این شیرین کننده مانند Glucose در صنعت غذا و دارو به عنوان یک ماده طبیعی در تولید محصولات استفاده می شود.

گلوکز طبیعی

گلوکز به صورت طبیعی نیز تولید می شو که در ادامه به برخی از منابع آن اشاره شده است.

Glucose از محصولات فتوسنتز است که در گیا‌هان و جلبک‌ها و برخی باکتری‌ها و آغازیان صورت می پذیرد.

گلوکز با شکستن و تجزیه گلیکوژن حاصل می شود که فرم ذخیره سازی Glucose در حیوانات و قارچ‌ها است. گلیکوژن یک منبع انرژی کمکی محسوب شده و در صورت نیاز جانداران به انرژی مجدد به Glucose، گلیکوژن شکسته و تجزیه می‌ گردد.

گیا‌هان نیز این ماده را به صورت مولکول‌ها و پلیمرهای بزرگ به نام نشاسته ذخیره می کنند که در مواقع لزوم Glucose می شکند.

در صورتی که این ماده از رژیم غذایی تأمین نشده و ذخایر گلیکوژن نیز کاهش یابد، Glucose در کبد و به میزان کمتری در کلیه‌ها از طریق ترکیبات حد واسط غیر کربوهیدراتی تولید می گردد. در سنتز Glucose (گلوکونوژنز) ممکن است لاکتات موجود در عضله فعال اسکلتی، اسید‌ آمینه های تشکیل دهنده پروتئین ‌های رژیم غذایی، پروتئین های موجود در ماهیچه و گلیسرول مشتق شده از تجزیه چربی‌ها نقش ایفا کنند.

خرید و فروش گلوکز

به دلیل استفاده های مختلف از Glucose در صنعت خرید و فروش آن در بازار بسیار صورت می پذیرد. برای خرید Glucose می توان به مراکز معتبر عرضه مراجعه نمود. همچنین خرید از سایت های معتبر برای خرید این شیرین کننده مغذی توصیه می گردد. قیمت Glucose با توجه به برند تجاری آن می تواند در بازار متفاوت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.